• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228348
+
-

کتابخوانی در تابستان

علی‌الله سلیمی- روزنامه‌نگار

روزهای داغ و کشدار تابستان را می‌توان با سرگرمی‌های مختلفی سپری کرد تا کمتر حواس‌مان به گرما و تب تابستان باشد. در میان تمام سرگرمی‌ها، کتابخوانی در تابستان را می‌توان به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب برای نوجوان‌ها معرفی کرد، چرا که هر کتاب مانند یک دریچه جدید در میان کرختی زندگی روزمره عمل می‌کند. شاید بد نباشد که نوجوان‌ها این 3 عنوان کتاب پیشنهادی را به لیست کتاب‌های مورد علاقه‌شان برای مطالعه در تابستان اضافه کنند.

پشت شیشه‌های مات

کتاب «پشت شیشه‌های مات» نوشته عزت‌الله الوندی، روایت داستانی از زندگی شهید آیت‌الله سیدمحمد حسین بهشتی برای مخاطبان نوجوان است که پانزدهمین کتاب مجموعه«قهرمانان انقلاب» انتشارات سوره مهر محسوب می‌شود. نویسنده در این کتاب، زندگینامه داستانی شهید بهشتی را از دید نوه لینگن، یکی از 53گروگان لانه جاسوسی آمریکا برای نوجوانان روایت کرده است. لینگن در 444روز گروگان بودنش در ایران با شهید بهشتی ملاقات کرده بود. او خاطرات این دیدار را برای نوه‌اش بیان می‌کند و این نوجوان که تحت‌تأثیر زندگی شهید بهشتی قرار گرفته بود، تحقیقاتی درباره او انجام می‌دهد. این خاطرات دستمایه نوشتن کتاب حاضر شده است.  روایت خطی ساده با بازگشت به عقب‌های کوتاه و توانایی خلق چند شخصیت فرعی دیگر به جز شخصیت اصلی داستان نکاتی است که مخاطب نوجوان کتاب را به خواندن آن علاقه‌مند می‌کند. مطالعه این کتاب در این روزهای ابتدای تابستان که همزمان است با ایام سالگرد به شهادت رسیدن آیت‌الله بهشتی و 72تن از یارانش در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی را توصیه می‌کنیم.

بخشنده

کتاب «بخشنده» نوشته لوئیس لوری با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی اثری داستانی مفرح و سرگرم‌کننده و در عین حال جدی و تأمل‌برانگیز است که جنبه‌های انتقادی نسبت به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم دارد؛ دنیایی که در حال ساختن آن برای نسل‌های آینده هستیم. ماجراهای این کتاب درباره یوناس پسری 12 ساله است که موظف است نزد یک مربی پیر به اسم بخشنده، تعلیمات خاصی ببیند. دنیای یوناس یک دنیای کامل بدون درد و رنج و جنگ و حتی بدون هیچ احساسی است. این اثر نخستین قسمت از یک چهارگانه است که با عنوان‌های در جست‌وجوی آبی‌ها، پیام‌رسان و پسر کامل می‌شود. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:«یوناس به‌ندرت خواب می‌دید. به‌همین دلیل در مراسمی که هر روز صبح بین اعضای خانواده برگزار می‌شد و طی آن خواب‌های‌شان را تعریف می‌کردند، کمتر شرکت می‌کرد. بعضی وقت‌ها احساس می‌کرد چیزهایی به‌نظرش می‌آید، اما وقتی می‌خواست آنها را جمع و جور و تعریف کند خیلی قابل توجه نبود.»

سه بار خوش شانسی

 «سه‌بار خوش‌شانسی» نوشته شیلا ترنیج با ترجمه مرجان مهدی‌پور اثری داستانی با ویژگی‌های معمایی و رازآمیز برای گروه سنی نوجوانان است که از سوی نشر افق منتشر شده است. ماجرای کتاب از یک تابستان معمولی در شهر کوچک و خیالی «توپلولندینگ» آغاز می‌شود؛ زمانی که «موزز لوبی» دختر 12‌ساله‌ای که همه او را «مو» صدا می‌زنند، ورود یک کارآگاه را به شهرشان، شروعی برای دردسر و ماجراجویی‌های تازه اعلام می‌کند. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که آقای جسی کشته می‌شود و وقوع یک قتل در شهری کوچک پای خطر، احتیاط، پلیس و کارآگاهان را به آن منطقه باز می‌کند. هرقدر مردم شهر توپلولندینگ از این ماجرا وحشت می‌کنند و دل‌شان نمی‌خواهد آرامش‌شان به هم بریزد، اتفاقا کوچک‌ترها بدشان نمی‌آید با حل‌کردن این معمای پیچیده تمام تابستان کسالت‌بارشان را سرگرم باشند. کتاب «سه ‌بار خوش‌شانسی» در سال۲۰۱۳ در فهرست پرفروش‌ترین رمان‌های نوجوان نیویورک‌تایمز قرار گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید