• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227847
+
-

تابستان بلند با کتاب

علی‌الله سلیمی- روزنامه‌نگار

از قدیم تابستان و اوقات فراغت با چند تفریح گره خورده بود که مهم‌ترین آنها کتاب بود. داستان‌ها و رمان‌هایی که کمک می‌کردند تا ظهرهای کشدار و گرم تابستان، غروب و خنک شود. گرچه حالا موبایل و مشتقات تمام نشدنی‌اش در زندگی روزمره نوجوانان و جوانان نقش پررنگی دارد و سبک و سیاق زندگی آنها را می‌سازد، اما کتاب هنوز هم پایگاه خوبی بین آنها دارد. تصمیم داریم هفته‌ای 2 بار کتاب‌های مهم ایران و دنیا را در حوزه کودک و نوجوان معرفی کنیم که اگر خواستید کتاب بخرید دستتان پر باشد.

هفت‌خان رستم

کتاب «هفت‌خان رستم» نوشته معصومه لشنی با تصویرگری هاجر سلیمی، از سری مجموعه کتاب‌های«چنین کنند حکایت» در انتشارات سوره مهر است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ادبیات کهن، اثری با نثر و زبان ساده برای مخاطبان نوجوان امروزی تهیه شده است. فرم ساختاری این کتاب به‌گونه‌ای است که با استفاده از داستان‌های شاهنامه فردوسی، هنر نقالی را هم به خوانندگان نوجوان معرفی می‌کند. نقل اول این کتاب درباره کیکاووس، شاه ایران در آغاز پادشاهی اوست که آوازه سرزمینی به نام مازندران به گوشش می‌رسد؛ زال و بزرگان کشور هر کاری کردند که او را منصرف کنند، نشد و داستان‌های بعدی که خودتان باید بخوانید پیش آمد. کاربردهای کتاب حاضر بیشتر در جهت آشنایی با مفهوم ظلم‌ستیزی، آشنایی با داستان‌های کهن، پرورش و تقویت مهارت بازیگری و کارگردانی و آشنایی با داستان‌های اسطوره‌ای و نمادین است.

چتر تابستان

کتاب«چتر تابستان» نوشته لیساگزف با ترجمه نیلوفر نیکزاد، از سوی نشر پیدایش منتشر شده و ماجراهای آن درباره یک شخصیت داستانی نوجوان است که برای گذران تابستان طولانی خود برنامه‌های منظم و در عین حال سرگرم‌کننده‌ دارد. قهرمان داستان «آنی ریچاردز» است که می‌داند هزاران چیز وجود دارد که باید مراقب‌شان باشد؛ تصادف با دوچرخه، آبله مرغون، حیواناتی که در باغ وحش از قفس‌های‌شان فرار می‌کنند. اگر دوست دارید از بقیه ماجراهای کتاب هم سر‌در بیاورید، توصیه می‌کنیم این کتاب را در برنامه مطالعه‌ خود در تابستان قرار دهید و از خواندن ماجراهای سرگرم‌کننده آن لذت ببرید.

عارف 12ساله

این کتاب، خاطراتی از زبان مادر شهید نوجوان رضا پناهی از رزمندگان دوران دفاع‌مقدس است که از سوی انتشارات شهیدکاظمی منتشر شده است. شهید رضا پناهی سال۱۳۴۸ در شهرستان کرج متولد شد. در ۱۲سالگی خانواده را راضی کرد تا به جبهه برود. پس از جلب رضایت پدر و مادرش فرم تقاضای اعزام به جبهه را پر کرد، ولی به‌خاطر سن کم از رفتن او ممانعت شد. شناسنامه‌اش را دستکاری کرد تا توانست وارد جبهه شود. شهید پناهی ۲۷بهمن سال۱۳۶۱ در جبهه قصرشیرین به شهادت رسید. مادر او روزی به حرم امام‌رضا(ع) رفت و از او فرزندی خواست تا در راه حق شهید شود. کمی بعد متوجه شد باردار است.  مادر رضا در این کتاب از خیلی ‌چیزها گفته است؛ از تولد پسرش و حال و هوای او در دوران کودکی، اخلاقیاتش و علائقش و... خواندن کتاب عارف ۱۲ساله به مخاطبان نوجوان کمک می‌کند تا روحیات نوجوانان ایرانی را در دوران دفاع‌مقدس بهتر بشناسند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید