• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
شنبه 26 خرداد 1403
کد مطلب : 227505
+
-

کار جهادی برای جبران عقب‌ماندگی بزرگ در حمل‌ونقل عمومی

یادداشت
کار جهادی برای جبران عقب‌ماندگی بزرگ در حمل‌ونقل عمومی

 مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران

شهرداری تهران تا‌کنون 940اتوبوس جدید وارد ناوگان کرده است و قرارداد تولید هزاران دستگاه نیز با کارخانه‌های داخلی و خارجی منعقد شده که در انتظار ساخت و تحویل تدریجی آنها هستیم. اتوبوس وسیله‌ای نیست که بتوان آن را در عرض مدت کوتاهی تولید کرد و در چرخه حمل‌ونقل عمومی قرار داد. با توجه به اینکه حدود 10سال می‌شد کارخانه‌های داخلی تولید اتوبوس هیچ سفارشی برای تولید اتوبوس شهری نداشتند وخط‌های تولید اتوبوس خودشان را تعطیل کرده بودند. در واقع تعطیلی شرکت‌های تولیدکننده داخلی را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که دولت‌های پیشین در این مدت، چه برای تهران و چه دیگر کلانشهرهای کشور اتوبوس‌های شهری خریداری نکرده بودند. برای راه‌اندازی مجدد خطوط تولید اتوبوس شهری، علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز، این کار زمان‌بر بود تا این کارخانه‌ها بتوانند از نظر فنی دوباره به چرخه تولید بیفتند.
با وجود قرارداد‌های بسته‌شده برای بالغ بر 2500دستگاه اتوبوس در کارخانه داخلی در این دوره از مدیریت شهری، هنوز این شرکت‌ها نتوانسته‌اند به وعده‌های کامل خود در تحویل اتوبوس‌ها عمل کنند. هرچند در زمینه پرداختی‌ها مشکلاتی وجود دارد، اما انتظار داریم همه با نگاه و رویکرد جهادی و با تلاش بیشتر به میدان بیایند تا بتوانیم کمبود‌های گذشته را جبران کنیم؛ چرا که این کار جز با سیستم جهشی به هیچ شکل دیگر قابل جبران نیست. برای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم، امروز باید در شهر تهران 9هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم؛ خب وقتی در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های ما بالغ بر 3هزار دستگاه است، طبیعی خواهد بود که مردم یک زمان طولانی را در ایستگاه‌ها معطل شوند و منتظر اتوبوس بایستند و به‌ویژه در روزهای گرم مشکلات فراوانی را تحمل کنند.
با توجه به اهمیت موضوع حمل‌ونقل، قرار بر این است که به‌صورت ماهانه روند فعالیت‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک را در شورای شهر تهران بررسی کنیم. امیدواریم در ماه‌های آینده با دستاوردهای بیشتری شاهد برگزاری این جلسات باشیم. در شنبه امید و افتخار صدوبیست‌وهفتم در واقع ۱۶۰دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شد، اما در مراسم تنها از ۱۰۰دستگاه اتوبوس رونمایی صورت گرفت. البته تأکید می‌کنم که با توجه به میزان کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، این تعداد کم است و باید ۱۶۰۰دستگاه وارد ناوگان شود، اما به‌دلیل مشکلاتی که بیان شد، فعلا بیش از این امکان و توان تولید و تهیه اتوبوس وجود نداشت.
تمام تلاش شهرداری تهران این است که مشکلات و کمبود‌های مربوط به حمل‌ونقل عمومی در سریع‌ترین زمان مرتفع شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد تکمیل و ورود تمام سفارش‌ها و قرارداد‌های بسته‌شده با شرکت‌های ایرانی و چینی در زمینه مترو، اتوبوس و تاکسی باشیم؛ به‌ویژه در بحث خودرو‌های برقی، چرا که برقی‌سازی‌ تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط‌زیست خواهد داشت و سلامت جسمی، روحی و روانی مردم را تامین می‌کند.
در مجموع ما کاری که ‌باید در شورای اسلامی شهر تهران برای افزایش اتوبوس‌ها انجام دهیم را انجام دادیم؛ ما باید بودجه مناسب را فراهم می‌کردیم و اختصاص می‌دادیم که خوشبختانه چه امسال و چه سال گذشته این اتفاق افتاد. شهرداری تهران هم تمام تلاش خود را مصروف این امر کرده است.
دغدغه ما برای تامین اتوبوس‌های مورد نیاز شهر تهران، در مرحله اول استفاده از اتوبوس‌های تولید داخل است، اما تنها با تکیه به توان تولید داخل امکان جبران این حجم از عقب‌ماندگی وجود ندارد و خرید‌های خارجی نیز باید به موقع انجام شود و برای تحقق این موضوع همه باید کمک کنند و پای کار بیایند. امیدواریم هم گمرک و هم بانک مرکزی تلاش بیشتری کنند. در وزارت کشور و وزارت صمت هم باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا خرید‌های خارجی به موقع وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید