• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226228
+
-

تخت گاز کشورهای جهان به سمت برقی‌سازی ناوگان

برقی‌سازی خودروها طی 2 دهه اخیر به یک نهضت جهانی گسترده و همه‌گیر تبدیل شده است. افزایش آلودگی هوا و کاهش منابع انرژی فسیلی دست به‌دست هم داده تا این ایده برای آینده حمل‌ونقل جهان طراحی و اجرا شود، اما کشورهای پیشرفته چه راهی برای گسترش برقی‌سازی ناوگان ترددی خود دارند؟
به گزارش بلومبرگ، فروش وسایل نقلیه با موتورهای درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) از سال ۱۴۱۴(۲۰۳۵میلادی) در کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع خواهد بود و انتظار می‌رود تا زمان تعیین‌ شده، خودروسازان فقط ماشین‌های پاک و بدون آلایندگی تولید و عرضه کنند. این به این معنی است که ما چه خوش‌مان بیاید یا نیاید باید به سمت برقی‌سازی‌ حرکت کنیم، چون چاره‌ای نداریم و دنیا به این سمت در حال حرکت است.
برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی به بهبود کیفیت هوا و بهبود امنیت انرژی کمک شایانی می‌کند. در شرایطی که کشور ما برای تامین سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی همچنان به محصولات نفتی وارداتی نیاز دارد، کمک زیادی به اقتصاد کشور خواهد کرد.  
از سوی دیگر ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش  علت  را ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه می‌داند. وی معتقد است که ناوگان حمل‌ونقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروها نیز براساس اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا کار را به‌جایی رسیده که به جای صادرات، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم‌.
حسن مرادی، استاد دانشگاه در این‌باره می‌گوید: درخصوص بحث واردات خودروهای برقی و مشکلات و موانع در این مسیر چند نکته وجود دارد. به‌طور کلی دنیا به سمت اتومبیل‌های برقی در حال حرکت است و دیر یا زود اتومبیل‌های بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز از چرخه مصرف خارج می‌شوند. دلیل این موضوع هم این است که در خودروهای برقی قطعات کمتری به‌کار گرفته می‌شود و استهلاک کمتری نسبت به‌خودروهای بنزینی دارد، همچنین هزینه تعمیرات خودروهای برقی کمتر از بنزین‌سوز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید