• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22483
+
-

خطر ورشکستگی هتل‎های کردستان

محمدتوفیق مشیرپناهی| سنندج-خبرنگار:  

هتل‎ها و مهمان‎سراها از زیرساخت‎های اصلی گردشگری به ‎حساب می‎آیند. منطقه‎ای ‎که دارای مجموعه هتل‎ها و مهمان‎پذیرهای مجهز باشد بیشتر مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می‎گیرد. 
رشد مسافرت‎های مناسبتی به کردستان و بانه در پایان سال، تعطیلات نوروز و ایام تابستان، در این چند سال، توجه برخی از سرمایه‎گذاران محلی و متولیان را به ساخت هتل و مهمان‎سرا جلب کرد تا فضایی توأم با آرامش و رفاه برای مسافران تامین شود. این توجه تا جایی بود ‎که فقط در بانه در 10سال گذشته 8 هتل سه‌ستاره و چهارستاره ساخته شد.

 این ارتباط دوسویه مسافر و هتل باعث رونق صنعت هتل‎داری و گردشگری در استان شد، تا جایی‎ که برخی به ادامه ساخت و افزایش تعداد هتل‎ها فکر کردند. مهم اینکه راه‌اندازی این هتل‏ها موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم صدها نفر شد. اکنون گویی روزگار خوش هتل‏داری به پایان رسیده و این صنعت دچار چالش شده، زیرا پای رقیبانی غیرصنفی به صنعت اسکان مسافر باز شده است. یکی از این رقیبان آموزش و پرورش است. با پایان یافتن سال تحصیلی و امتحانات مدارس، آموزش و پرورش کردستان، از نهادهای متولی در اسکان مهمانان (فرهنگیان)، فعالیت خود را آغاز و با تجهیز کلاس‌های درس، زمینه پذیرش و اسکان مسافران را فراهم می‌کند. مدیرکل آموزش و پرورش به تازگی گفته است: «امسال 990 کلاس درس برای اسکان مهمانان تابستانی تجهیز و آماده شده است. بر این اساس، تابستان امسال 190 کلاس به صورت ویژه، 650 اتاق از نوع الف و 150 اتاق از نوع ب برای اسکان فرهنگیان و مهمانان مهیا شده است. دوره اسکان تابستانی از 24 خرداد آغاز می‌شود و تا 15 شهریور سال جاری ادامه می‌یابد.» بنا بر این طرح، برای اتاق‏های محل اسکان در مدارس درجه‌های الف و ب در نظر گرفته‌اند. 
 گرچه هر سال برای پذیرش و اسکان در مراکز آموزشی و اقامتی اداره‌های متولی به‎ویژه آموزش و پرورش با دقت برنامه‌ریزی می‌کنند، نباید از یاد برد که مالکان مسافرخانه‌ها و هتل‌های کردستان برای آغاز یک فصل پررونق به انتظار روزهای تعطیل و ورود مسافران و گردشگران می‌مانند. آنان برای ایجاد این امکانات، سرمایه‌های کلانی را به کار انداخته‌اند و زیر تعهدات کلان بانکی رفته‌اند. با کاهش مسافران و مهمانان در این مراکز، صنعت هتل‎داری در خطر ورشکستگی قرار خواهد گرفت.

 بنابراین درست نیست که یک اداره دولتی غیرمتخصص در امر پذیرایی، با این صنعت رقابت کند. موضوع مهم برای رونق گرفتن هتل و مهمان‌سراها، ورود پرتعداد مسافران است. در کردستان که تعداد مسافران نسبت به استان‌هایی مثل همدان و گیلان کم است، باید به رونق هتل‌ها و مهمان‌سراها بیشتر توجه شود و اگر جایی بود، از اداره‌ها و مدارس بهره ببرند. وضع به‎ وجود آمده عرصه را بر هتل‎داران استان تنگ کرده است. بارها هتل‎داران استان به کار اسکان مسافر در مهمان‌سراهای اداره‌ها و مدارس اعتراض کرده‎اند. اما تاکنون صدای اعتراض آنان به جایی نرسیده است. براساس رأی دیوان عدالت اداری، اداره‌هایی از جمله آموزش و پرورش نمی‌توانند در مدارس و مهمان‌سراهای خود مهمان بپذیرند، در حالی‌که همه اداره‌های استان برای خود مهمان‌سرا دارند و این موجب خالی شدن اتاق‌های هتل‌های استان شده است.
 پذیرش مسافر و مهمان کار اصلی هتل‎داران استان است و در صورتی‎که اداره‌ها و مدارس به این وضع ادامه دهند و مسافر بپذیرند، هتل‌های استان فقط تماشاگر خواهند بود. اگر مسئولان استانی به مشکل هتل‎داران در زمینه اسکان غیرصنفی اداره‌های دولتی رسیدگی نکنند، ورود این دستگاه‌‎ها به حوزه گردشگری و جذب مسافر در استان، بخش خصوصی را با مشکل جدی تعدیل نیرو، تعطیل هتل‌ها و مهمان‌سراها و زیان هنگفت صاحبان آنها درگیر خواهد کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید