• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22347
+
-

سرمایه‌داران به بیلوار و دینور نمی‌آیند

محمد توکلی : موضوع احداث سد از چند سال پیش مطرح بوده، اما به دلیل کمبود بودجه این طرح اجرا نشده است

گزارش
سرمایه‌داران به بیلوار و دینور نمی‌آیند

شهره امیری| کرمانشاه- خبرنگار

بیلوار یکی از بخش های شهرستان کرمانشاه بوده و دارای دشت‌های حاصلخیزی در دامنه کوه‌های زاگرس است. دمای هوای نقاط مختلف این بخش متفاوت برآورد می‌شود. بخش بیلوار دارای 2 دهستان رازآور، میان دربند و شهرقلعه است که طبق آخرین تقسیمات کشوری اواخر سال گذشته روستای بزرگ قلعه به شهر ملحق شد. بیشتر زمین‌های زراعی و باغ‌های این بخش نه از راه رودخانه و نه چاه آب آبیاری شده، بلکه از چشمه سارهای جاری در کوهستان‌ها تغذیه می‌شوند.


لزوم توجه مسئولان به بیلوار 

بخشدار بیلوار با اشاره به وجود ظرفیت‌های روستایی این بخش می‌گوید: بیلوار روستاهایی با طبیعت بکر و جاذبه های دیدنی دارد، از جمله درختان توت کهنسال با عمر 300 ساله و باغ های سرسبزی که 4 روستای این بخش شامل روستای سراب کلوچه، سراب شاه حسین، سراب سرابله و روستای تاریخی کرم بست را در بر گرفته که به عنوان پایگاه‌های گردشگری و بوم‌گردی از طرف سازمان میراث فرهنگی تایید و شناخته شده‌اند.
« محمد توکلی» با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته درباره جذب گردشگر به منطقه می‌گوید: در این باره نیاز به حمایت بیشتر سازمان گردشگری وسازمان صنعت و معدن و تجارت استان داریم که در زمینه معرفی منطقه وایجاد امکانات گردشگری مردم بومی بخش بیلوار را حمایت کنند. توکلی، در زمینه لزوم توجه بیشتر مسئولان به این بخش ادامه می‌دهد: درزمینه‌های توسعه و پیشرفت بخش همیشه در جلسات مطالب لازم عنوان می شود، اما متاسفانه وقتی به عمل می‌رسیم درگیر بوروکراسی اداری
می شویم که اجازه انجام هیچ کاری برای اشتغال‌زایی و ایجاد کسب و کار برای اهالی منطقه را نمی‌دهد. بخشدار دینور همچنین درباره مشکلات به ثمر نرسیدن طرح ها و پروژه های این بخش اظهار می کند: هیچ سرمایه‌گذاری جذب این منطقه نمی‌شود و از طرفی موانع بسیاری برای کارآفرینان روستایی وجود دارد. 
توکلی با اشاره به جمعیت این بخش و لزوم انسجام دستگاه‌های اجرایی و اداری برای توسعه آن می‌گوید: بیلوار در مسیر ارتباطی استان کرمانشاه به کردستان واقع شده است و بیش از 17 هزار نفر جمعیت دارد. این بخش با داشتن 2 دهستان و 67 روستا اسفند سال گذشته دهستان 1130 نفری قلعه طبق آخرین تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد، بر این اساس این منطقه ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برای رونق اقتصادی دارد.


مشکل مشترک 2 بخش بیلوار و دینور

بخشدار بیلوار باغ‌های روستای کرم بست و روستاهای اطراف آن را از پر رونق‌ترین باغ‌های منطقه می‌داند و بیان می کند: باغ های این روستاها از چشمه ساران داخل روستا آبیاری می شوند و در صورت خشکسالی خطر نابودی باغ ها محتمل است. علاوه برآن لزوم حفظ و برنامه‌ریزی برای مدیریت آب منطقه سبب بهبود طرح های کشاورزی و توسعه باغ‌ها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان  خواهد شد.

توکلی با اشاره به پروژه راکد احداث سد برای

2 بخش بیلوار و دینور بیان می کند: کار احداث سد و حفظ باغ های انگور این مناطق از چند سال پیش مطرح بوده است  اما به دلیل کمبود بودجه این طرح اجرا  نشده که لازم است بودجه آن که بالغ بر 40 میلیارد تومان است از محل صندوق توسعه ملی تامین شود. 

بخشدار دینور نیز درباره لزوم توجه به باغ‌هایی که از چشمه ساران آبیاری می‌شوند به همشهری می‌گوید: تاکستان‌های دهستان کرم بست که در چند سال پیش جزو بخش دینور به شمار می‌رفت همچون دهستان کندوله بخش دینور از جمله برندهای انگور استان کرمانشاه محسوب می‌شود. این 2 دهستان با هم تنها 600 هکتار تاکستان دارند که عمده محصول انگورمرغوب استان کرمانشاه و بازار تهران و استان‌های دیگر کشور را تامین می‌کنند.

« مصطفی رجبی» با اشاره به موقعیت گردشگری و محصولات باغی فراوان این دهستان‌ها می‌افزاید: دوراندیشی در راه آب‌رسانی باغ های تاکستان‌های این 2 بخش و حفظ آب‌های فصلی موجود سبب خواهد شد منطقه سرسبزتر و باغ‌های توسعه یافته‌تر شوند. علاوه بر آن سرسبزی و خرمی باغ ها سبب جذب بیشتر گردشگر و کسب درآمد پایدار از طریق صنعت گردشگری خواهد شد.


راهکارهای مدیریت منابع آبی 2 بخش بیلوار و دینور

یک کارشناس فنی رشته سدسازی با اشاره به ظرفیت محصولات باغی روستاهای کرم بست و کندوله می‌گوید: روستای کرم بست در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته است، در بین چین‌خوردگی‌های رشته کوه زاگرس، شامل چشمه‌های متعدد و باغ های سرسبز. کمتر شهروند کرمانشاهی پیدا می شود که طعم شیرین انگور روستاهای کرم بست و کندوله که هر ساله روانه میدان بار می شوند را نچشیده باشد.«علی فرهادی» در ادامه می‌افزاید: در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های متمادی و کاهش شدید برف، چشمه‌سارها اکثرا خشک یا بسیار کم آب شده‌اند و باغ های انگور این روستاها که حدود 600 هکتار است در حال حاضر به صورت سنتی و غرقابی آبیاری شده و متکی به آب این چشمه‌ها هستند با کاهش تعداد چشمه ها در
اثر خشکسالی سطوح باغ‌ها نیز در حال از بین رفتن است.

فرهادی، با بیان راهکارهای مدیریت منابع آبی 2 بخش بیلوار و دینور ادامه می دهد: برای بهبود وضعیت باغ های منطقه و جلوگیری از نابودی نگین سبز بیلوار و دینور نیاز است که از طرفی سیستم آبیاری به حالت مکانیزه و مدرن ( شامل کانال کشی، لوله‌گذاری و آبیاری قطره‌ای) تبدیل شده و از طرف دیگر به‌منظور ذخیره رواناب‌های سطحی در فصول بارندگی، سد مخزنی با ذخیره آب مناسب احداث شود. این کارشناس در ادامه اظهار می کند: علاوه بر موارد مذکور احداث سد در زمان ساخت و مدت بهره‌برداری منجر به اشتغال‌زایی فراوان برای جوانان روستا که امروزه اکثرا راه مهاجرت شهر را در پیش گرفته‌اند می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید