• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185365
+
-

چرا جت‌های «تایفون» به‌کار اوکراین نمی‌آیند؟

جهان‌نما
چرا جت‌های «تایفون» به‌کار اوکراین نمی‌آیند؟

ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مذاکرات خود برای در اختیار گرفتن جنگنده‌های انگلیسی را افزایش داده است. آنگونه که هفته‌نامه گاردین گزارش داده است، تا قبل از آنکه زلینسکی سفر اخیر خود به اروپا را آغاز کند، لابی‌های اوکراینی تمرکز خود را روی در اختیار گرفتن جنگنده‌های F-16 آمریکا قرار داده بودند که 3هزار فروند از آنها در سراسر جهان فعال است. اما رئیس‌جمهور اوکراین در سفر خود به لندن از ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس درخواست هواپیماهای جنگنده «تایفون» کرد و ساعتی بعد هم دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت وزیر دفاع را مأمور بررسی این درخواست کرده است.
در گزارش گاردین هزینه هر جنگنده تایفون کمی بیش از 90میلیون دلار و تعداد آنها در انگلیس 137فروند اعلام شده است. همچنین گفته شده که 30مورد از جنگنده‌های نسل اولیه تایفون قرار است تا سال2025 از کار کنار گذاشته شوند. براساس این گزارش، اوکراین برای دفاع از آسمان خود 200جنگنده درخواست کرده که بسیار بیشتر از تعداد جنگنده‌های موجود در اختیار انگلیس است و این تعداد از نظر اندازه مشابه تعداد جنگنده‌های نیروی هوایی فرانسه است.
با این حال، گاردین در گزارش خود به نقل از کارشناسان می‌نویسد که تایفون فاقد امکانات عملیاتی مورد نیاز اوکراین است. تایفون‌های نسل اول مناسب رویارویی با دیگر جنگنده‌ها در آسمان هستند و برای مأموریت‌های پشتیبانی و بمباران زمینی که اوکراین برای مقابله با نیروهای روسیه نیاز دارد، کاربرد چندانی نخواهد داشت. علاوه‌بر این، جنگنده‌های تایفون کاملا فرسوده شده‌اند و کمبود نیروی فنی و قطعات یدکی هم‌اکنون بزرگ‌ترین چالش استفاده از آنهاست. از سوی دیگر، آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده و کار با تایفون حدود 3سال زمان خواهد برد. خلبانان اوکراینی مجبورند ماموریت‌های خود علیه نیروهای روسی را در فاصله نزدیک به زمین انجام دهند، اما تایفون‌ها برای ارتفاعات و سرعت‌های بسیار بالا بهینه‌سازی شده‌اند و در عملیات‌های با ارتفاع پایین کارایی مناسبی نخواهند داشت.
در عین حال، احتمال ارسال جنگنده‌های غربی به اوکراین با واکنش تند روسیه مواجه شده و سفارت روسیه در لندن درباره ارسال جنگنده به اوکراین هشدار داده و گفته است این کار «عواقب نظامی و سیاسی برای قاره اروپا و کل جهان» خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید