• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222896
+
-

ماجراهای بی‌پایان ‌ مست عشق

ماجراهای بی‌پایان ‌ مست عشق

شقایق عرفی‌نژاد ؛ روزنامه‌نگار

پس از نزدیک به 5سال از شروع فیلمبرداری و تمام حواشی که در این مدت گریبانگیر فیلم مست عشق شد، قرار بود این فیلم از‌ چهارشنبه هفته گذشته، بالاخره اکران شود‌ اما باز هم این اتفاق نیفتاد و نمایش فیلم باز هم یک هفته به تعویق افتاد و حالا آنچه گفته می‌شود این است که فیلم از چهارشنبه ‌این هفته ‌ اکرانش را آغاز می‌کند.
با تأخیر اکران مست عشق گمان‌ها به سمت حواشی رفت که درست یک هفته پیش از نمایش برای پارسا پیروزفر، بازیگر این فیلم، ‌در فضای مجازی اتفاق افتاد، اما علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم، خبر داده این مسئله نه به حواشی پیش‌آمده برای بازیگر فیلم ارتباطی دارد و نه به سازمان سینمایی و دلیل تأخیر یک هفته‌ای اکران فقط یک مشکل فنی است.

حواشی بسیار برای یک مست عشق
ماجراهای ظاهرا تمام‌نشدنی مست عشق ساخته حسن فتحی، حتی پیش از شروع فیلمبرداری و با اعلام بازیگرانش شروع شد. مشکل این بود که از یک بازیگر ترک برای بازی در نقش مولانا دعوت شده بود و طبیعی بود که این خبر واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشته باشد. فرهاد توحیدی، نویسنده فیلمنامه این فیلم، از انتخاب بازیگر ترک برای این نقش دفاع کرده بود، اما حسن فتحی به سرعت اعلام کرد مثل نقش شمس در این فیلم، نقش مولانا را هم یک بازیگر ایرانی ایفا خواهد کرد. به هر حال بعد از مدتی مشخص شد پارسا پیروزفر نقش مولانا و شهاب حسینی نقش شمس را در این فیلم به‌عهده خواهند داشت. ضمن اینکه بازیگران ترک فیلم هم معرفی شدند.
تصویربرداری از نیمه مهر سال 98شروع شد و دی‌ماه اعلام شد فیلمبرداری رو به پایان است و حتی گفته شد سال 99 فیلم روی پرده خواهد رفت. همزمان با تصویربرداری این فیلم در ترکیه، حسن فتحی پیش‌تولید سریال جیران را هم شروع کرده بود. درحالی‌که مست عشق نیمه‌تمام رها شده بود، کووید از راه رسید و با بسته شدن مرزها کار نیمه‌تمام ماند و تهیه‌کننده ایرانی فیلم اعلام کرد بعد از رفع محدودیت‌ها چند سکانس باقیمانده فیلم هم تصویربرداری می‌شود.

خبر اکران فیلم در ترکیه
مهر  سال 99تهیه‌کننده ترک فیلم، ویدئویی از سکانس‌های جدید فیلم را منتشر کرد و در توضیحی گفت:کار تصویربرداری فیلم تمام‌ شده و به‌زودی و در روز جهانی مولانا این فیلم اکران خواهد شد. ضمن اینکه نسخه 8 قسمتی فیلم هم در قالب سریال از شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شود.
اما آنچه در ایران اتفاق افتاد، کاملا متناقض بود. حسن فتحی در نامه‌ای که لحن تندی هم داشت، اعلام کرد این فیلم تمام نشده و تهیه‌کننده فیلم، اجازه پخش آن را ندارد و پخش خودسرانه آن از سوی طرف ترک بدون اجازه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی وجاهت قانونی ندارد. کار به جایی رسید که فرهاد توحیدی به‌عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه مست عشق از وزارت خارجه درخواست کمک کرد.
در این فاصله غلامرضا موسوی، رئیس صنف تهیه‌کنندگان سینما هم از گروه سازندگان مست عشق و طولانی شدن مراحل ساخت آن گلایه کرد. از طرف دیگر روابط‌عمومی ‌سرمایه‌گذار ترکیه‌ای هم بیانیه‌ای داد و گفت: «آقای فتحی اگر شما صاحب و سازنده اثر هستید در این ۱۰‌ماه چرا سراغی از سرنوشت فیلم نگرفتید؟ قرار بود فیلم در مدت 8 هفته ساخته شود و در دی ۹۸ آماده نمایش شود، یعنی 2 ‌ماه قبل از کرونا، اما فیلمبرداری ۱۶ هفته طول کشید. ۷۰ ساعت فیلمبرداری برای ۹۰ دقیقه فیلم سینمایی؟! که به ادعای شما8 سکانس دیگر هم باقی‌مانده!
دوستان سرمایه‌گذارتان یک بخش تدوین شده از سریال 6 قسمتی را مشاهده کردند و از پیشرفت کار ابراز رضایت کردند، پس خبر به‌رغم ادعای شما شایعه و کذب نیست، حقیقتی است که ما براساس احساس مسئولیت و بار سنگین مالی پروژه با همکاری بهترین عوامل فنی و احترام به اصالت فیلمنامه تدوین را به سرانجام رساندیم. قرارداد و همه مجوزها در ترکیه امضا و اخذ شده و ما به خوبی از حقوق مولف و قوانین آگاهیم. تمام تلاش ما این است که «مست عشق» تا قبل از اکران جهانی ابتدا در ایران به نمایش دربیاید.»

جنگی که به صلح رسید
همه اینها حاکی از اختلافات مالی شدید بین گروه ایرانی و گروه ترکیه‌ای مست عشق بود که در نهایت شهریور سال 1400به صلح انجامید. در آن زمان فرهاد توحیدی عکسی از یک نامه منتشر کرد که خبر از حل اختلافات طرف‌های ایرانی و ترک می‌داد. نامه متعلق به سرکنسولگری ایران در استانبول بود و در آن توضیح داده شده بود:‌«امروز جلسه نشست و مذاکره میان 2 شرکت ایرانی و ترکیه‌ای سازنده «مست عشق» برگزار شد و کلیه موارد اختلاف با میانجیگری سرکنسولگری حل و سهام کامل پروژه به طرف ایرانی واگذار شد. زمان آماده‌سازی و پخش اثر توسط روابط‌ عمومی ‌فیلم اعلام می‌شود.»
به این ترتیب ساخت تنها فیلم ایرانی درباره یکی از مهم‌ترین شاعران ایرانی و از قضا عارف‌ترین و صلح‌طلب‌ترین‌شان بعد از ماجراها و دعواهای فراوان به پایان رسید و اگر اتفاق دیگری رخ ندهد، هفته ‌ به اکران درخواهد آمد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید