• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221483
+
-

توجه به دغدغه‌ها در موضوع مسجد پارک قیطریه

نگاه
توجه به دغدغه‌ها در موضوع مسجد پارک قیطریه

پرویز سروری؛ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران

در موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه چند نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول این‌ است که شورای ساماندهی مساجد روی این موضوع مصوبه داشته و این تصمیم با درنظرگرفتن تمامی جوانب ازجمله موضوع فاصله مساجد از یکدیگر به تصویب رسیده است. دومین نکته این است که شهرداری به هیچ عنوان قرار نیست برای ساخت این مسجد هزینه‌ای بپردازد، بلکه 2تن از خیرین خواهان این بوده‌اند و درخواست کرده‌اند که هزینه‌های ساخت مسجد را به‌طور کامل پرداخت کنند و شهرداری صرفا زمین مورد نیاز برای این مسجد را در اختیار آنها قرار دهد. نکته قابل توجه دیگر این است که زمین پارک قیطریه موقوفه بوده و در مستندات موقوفه نیز بحث ساخت مسجد در این زمین ذکر شده است. همه این موارد نشان می‌دهد در بحث ساخت مسجد پارک قیطریه اتفاق جدیدی نیفتاده است. در 30-20سال گذشته روالی در شهرداری وجود داشته که با یک فرایند خاص و مبتنی بر مصوباتی، چنین کارهایی انجام می‌شده و این مورد نیز بر همین اساس و مبتنی بر مصوبات قبلی دنبال شده است. من معتقدم بهتر بود افرادی که در رابطه با ساخت این مسجد نکات منفی و مخالفت‌هایی را مطرح کرده‌اند قبل از اینکه موضوعات را به این شکل مطرح کنند از شورا و شهرداری سؤال می‌کردند که این اقدام به چه صورت قرار است انجام شود و آیا درختانی که فیلم آنها گرفته شده قرار است قطع شوند یا خیر. طبیعتا خود شهردار تهران مخالف قطع درختان کهنسال هستند و تأکید کرده‌اند نقشه مسجد به‌گونه‌ای طراحی شود که درختانی که دارای سن بالایی هستند در حیاط مسجد قرار گیرند و قطع نشوند. این نشان می‌دهد خود شهرداری پیش و بیش از همه، این دغدغه را دارد که حتی‌الامکان هیچ درختی برای اجرای هیچ طرحی قطع نشود. چنانچه توسعه فضای سبز پایتخت در این دوره مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار گرفته است.
از سوی دیگر سیاست شهرداری تهران در این دوره در رابطه با بحث مساجد این است که ساخت مسجد به‌صورت مجتمع‌های فرهنگی صورت گیرد تا به این شکل علاوه بر تامین مسجد برای منطقه‌ مورد نظر، در مناطقی که کمبود سرانه‌های فرهنگی و ورزشی دارند، این کمبودها نیز به‌گونه‌ای جبران شود؛ این مسجد نیز قرار بوده به شکل مسجدی چندمنظوره ساخته شود.
درهرحال به اعتقاد من برای این کار یک فرایند قانونی طی شده و طبیعی است نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که برخی اصحاب رسانه و مردم در این زمینه داشته‌اند مورد توجه تصمیم‌گیران قرار گرفته است.
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این مسجد نخستین مسجدی نیست که در پارک‌های فرامنطقه‌ای پایتخت ساخته می‌شود. پیش‌ از این حدود 43مسجد در بوستان‌های بزرگ تهران ساخته شده و در حال حاضر در حال بهره‌برداری است. علاوه بر این، در دوره ششم مدیریت شهری 103بوستان در تهران ایجاد شده که این تعداد بوستان، 4.750هکتار بر فضای سبز شهر تهران افزوده است. این نشان می‌دهد شهرداری به موضوع محیط‌زیست و موضوع حفظ و صیانت از درختان توجه ویژه و کامل دارد و تمام پروژه‌های اجرایی با رعایت همه اصول به‌گونه‌ای دنبال می‌شود که مسئله صیانت از درختان نیز حتما رعایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید