• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 28 اسفند 1402
کد مطلب : 221280
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lqEQ
+
-

رونمایی از سامانه پاسخ به شهروندان

معاون شهردار: هدف پویش همدلی و اتحاد، تحول درون‌زا در شهرداری بود

مراجعه مکرر شهروندان به شهرداری تهران و ضرورت اطلاع‌رسانی به آنها درباره روند کاری و قوانین شهری باعث شده است شهرداری به‌دنبال ساخت سامانه‌ای برای پاسخ‌دادن به سؤالات اصلی شهروندان باشد.
مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در نشست خبری خود با اشاره به این موضوع، نکاتی درباره فعالیت بخش‌های مختلف شهرداری تهران را شرح داد که بخشی از آن را می‌خوانید.

سامانه پرسش‌های متداول شهروندان
ما پرسش‌های متداول مردم را از شهرداری تهران در بخش‌های مختلف به تعداد ۷۰۰مورد احصا کردیم، پاسخ تمام این پرسش‌ها داده شد که در یک سامانه آماده شده و اوایل سال آینده رونمایی خواهد شد. شهروندان می‌توانند به این سامانه مراجعه و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت کنند و اگر برای پرسش‌های تخصصی خود پاسخی نیافتند، به کلینیک مشاوره ما مراجعه کنند. در تمام حوزه‌های تخصصی شهرداری تهران کلینیک‌های مشاوره پیش‌بینی شده است. سامانه پرسش و پاسخ و کلینیک مشاوره هم در اوایل سال آینده آغاز به‌کار خواهند کرد.
یکی از زحمتکش‌ترین بخش‌های مجموعه مدیریت شهری سامانه۱۳۷ است. ما هیچ‌گاه تذکری در مورد نوع برخورد نیروهای انسانی سامانه۱۳۷ با مردم نداشته‌ایم و تذکر اعضای شورا در رابطه با پیگیری امور بوده است. نگاه ما این است که مشکلات مردم توسط سازمان بازرسی مورد بررسی قرار بگیرد. در مجموع آموزش‌ها توسعه پیدا کرده، هماهنگی‌های داخلی انجام شده، امروز نرخ زمان پاسخگویی به شهروندان به حد قابل‌قبولی رسیده و با راه‌اندازی کلینیک مشاوره، بخشی از فشار به مردم کاسته خواهد شد.

پویش همدلی و اتحاد
برای انسجام داخلی، ۵۲ رویداد با عنوان «پویش همدلی و اتحاد» در روزهای چهارشنبه برگزار شد. یکی از تحولات چهارگانه شهرداری تحول درون‌زا بود که پویش همدلی و اتحاد در همین راستا برگزار شد.
سعی شد هر هفته یک رویداد مهم برگزار شود که در این راستا صدور احکام افزایش حقوق و مزایای تمام کارکنان برای نخستین بار در فروردین ماه اجرا شد. تمام این اقدامات با مطالعات، کارشناسی، امکان‌سنجی و اختصاص بودجه انجام می‌شود. از بین تمام این اقدامات، تنها ترمیم حقوق صورت نگرفت و باعث شد دیگر اقدامات به حاشیه برود. ما تلاش بر این داشتیم که مشارکت کارکنان را در بخش‌های دیگر جلب کنیم. با جلساتی که با وزارت کار و سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تمام زیرساخت‌ها ایجاد شد تا افزایش حقوق قانونی در فروردین ماه اعمال شود.

مشارکت فعال کارکنان شهرداری در برنامه‌های فرهنگی
۱۷هزار نفر از کارکنان در رویدادهای ورزشی شرکت کردند و در برنامه ورزش خانوادگی که در مجموعه اراضی عباس آباد برگزار شد نیز 5هزار نفر مشارکت داشتند. امسال نیروهای شرکت شهر سالم به زائران اربعین ۳۰هزار خدمت ارائه کردند؛ همچنین، رویداد بزرگ جابه‌جایی نیروی انسانی، رونمایی از سامانه «من شهردارم»، راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی برای کارکنان، اجرای همایش پیاده‌روی کارکنان و برگزاری سومین رویداد ایده‌پردازی تهران۱۴۰۴ و صدور کارت شناسایی برای کارکنان و تحقق 1100پروژه دوره اول طرح من شهردارم، از اقدامات پویش همدلی و اتحاد به ‌شمار می‌رود.
آنچه اهمیت دارد این است که وقتی فراخوانی برای حضور داوطلبانه کارکنان منتشر می‌شود، کارکنان مشارکت خواهند کرد یا خیر. هرچه بوی امید و تعهد برای کارکنان می‌دهد، هدف بمباران خبری در فضای مجازی قرار می‌گیرد. در روزهای نخست رونمایی از بسته خرسندساز، برخی گفتند این بسته مقروض‌ساز است، اما خوشبختانه استقبال خوبی از تسهیلات آن صورت گرفت.
۴۵هزار نفر در جشن‌های شهرداری تهران در برج میلاد حضور یافتند، تمام کسانی که در قالب بسته خرسندساز درخواست تسهیلات داشتند، تسهیلات خود را دریافت کردند و تعدادی از کارکنان برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها باقی مانده‌اند که در سال آینده انجام خواهد شد.
رونمایی از بسته انگیزشی و رفاهی کارگران پیمان‌های حجمی، برگزاری همایش پیشکسوتان مدیریت شهری، اجرای طرح کیوآرکد و همایش فصلی مدیران از برنامه‌های شهرداری برای کارکنان بود. استقرار ۱۸هزار کیوآرکد در طول این مدت انجام شد و با تغییر جایگاه مدیریتی، کدها نیز تغییر خواهد کرد. این کدها روی میز کارکنان نصب شده و افراد می‌توانند انتقادها و پیشنهادهای خود را براساس این کدها ثبت کنند تا برای ما قابل مشاهده باشد.
میزان مشارکت کارکنان در برنامه‌ها نوعی شاخص ارزیابی عملکرد محسوب می‌شود. ما 2 نگرش سنجی انجام دادیم و نظرات کارکنان درخصوص مؤلفه‌ها گرفته شد.

سختی کار را لحاظ می‌کنیم
شهرداری نسبت به شرایط معیشتی راهبران مترو بی‌تفاوت نیست. اگر سختی کار را درنظر بگیریم چند گروه در شهرداری، شرایط سختی دارند و ازجمله می‌توان به فعالیت نیروهای بخشی از سازمان بهشت‌زهرا(س) شرکت شهربان و حریم‌بان، سازمان آتش‌نشانی و یا شرکت مترو اشاره کرد. طیف وسیعی از مشاغل در شهرداری وجود دارد و نگاه ما نقطه‌ای و جزیره‌ای نیست.
اولویت ما برای کارکنان، ارتقای بهره‌وری نیروهای انسانی است. یکی از مصادیق بهره‌وری این است که هرجا به نیروی انسانی نیاز داریم، آن بخش را تقویت کنیم. ما از ابتدای سال روزانه حدود 7نفر خروج نیروی انسانی داشتیم و هرجا نیاز بود جذب نیرو صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید