• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 27 اسفند 1402
کد مطلب : 221204
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwzM0
+
-

بهار مترو

روز گذشته در یکصدودوازدهمین پویش امیدوافتخار، 3ایستگاه جدید 2ورودی و یک ایستگاه تبادلی در خط6 مترو افتتاح شد

گزارش
بهار مترو

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

هر زمان صحبت از معضلات تهران می‌شود، ترافیک و آلودگی هوای پایتخت در ذهن نقش می‌بندد. درواقع این دو معضل که انگار دوست ندارند از تهران دل بکنند، مدت‌هاست گریبان‌گیر این شهر شده‌اند و برای رفع آن باید یک عزم جدی جزم شود. قطعا توسعه ناوگان ریلی که حمل‌ونقلی پاک و پرسرعت است می‌تواند بخشی از گرفتاری شهروندان در این شهر شلوغ و آلوده را رفع کند. برهمین اساس مدیریت ششم شهر تهران تکمیل خطوط6‌و‌7 متروی تهران را در دستور کار قرار داد و افتتاح ایستگاه‌های باقیمانده از خط6  و خط7 را دنبال کرد.

افتتاح ایستگاه‌ها‌ و ورودی‌های جدید در خط6
در 2سال گذشته به‌مرور شاهد افتتاح چند ایستگاه از خطوط 6 و 7  بودیم که هریک از این افتتاح‌ها، رضایت شهروندان محدوده را به‌دنبال داشت. روز گذشته نیز در یکصد ودوازدهمین پویش امیدوافتخار، 4ایستگاه مترو در خط6 مترو به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه‌ها، شامل ایستگاه‌های بهار‌شیراز، آیت‌الله کاشانی و شهدای کن می‌شود و ایستگاه تربیت مدرس که تبادلی با خط7 بوده همچنین ورودی جدید ایستگاه‌های شهرزیبا و شهران افتتاح شد.

جابه‌جایی روزانه 60هزار مسافر در 3 ایستگاه
خط6 مترو، با ۴۲کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه، پهنه وسیعی از شمال غرب پایتخت تا جنوب شرق آن را در بر‌گرفته و به یکی از پر‌مسافرترین خطوط شبکه فعلی متروی تهران تبدیل خواهد شد. اسفند‌ماه سال گذشته ۴ایستگاه میدان شهدای هفتم‌تیر، میدان حضرت ولیعصر(عج)، بوستان لاله و کارگر در خط۶ به بهره‌برداری رسید و در طول این یک سال تعداد ۱۰ایستگاه در این خط افتتاح شده است. در واقع با بهره‌برداری از این ۱۰ ایستگاه در مدت یک سال اخیر، تعداد ایستگاه‌های تکمیل شده خط۶ به عدد ۲۳ ایستگاه زسید. در واقع تمام ایستگاه‌های نیمه شمالی خط۶ تکمیل شده و مسیری پیوسته در اختیار شهروندان قرار گرفت. تکمیل و تجهیز 3 ایستگاه کن، آیت‌الله کاشانی و بهار شیراز در مجموع حدود 3هزار میلیارد تومان هزینه در بر‌داشته است و جابه‌جایی 45 تا 60 هزار مسافر در روز را می‌توانیم در این ایستگاه‌ها شاهد باشیم.

اتصال ایستگاه متروی بهارشیراز به بیمارستان خانواده

علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
عملیات احداث ۳ایستگاه و 2ورودی افتتاح‌شده امروز، ابتدا با همراهی شرکت مپنا شروع شد و پس از آن ایستگاه تربیت‌مدرس به وسیله قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و ایستگاه‌های بخش شمالی خطوط۶ به‌وسیله شرکت چیلکو افتتاح شدند. در طراحی فضای ایستگاه‌های مترو بیش از هر‌عنصر دیگری به سراغ معماری ایرانی‌-اسلامی رفته‌ایم تا علاوه بر ایجاد فضای دل‌انگیز، اتصالی به گذشته فرهنگی خود نیز داشته باشیم. در همین راستا نمونه دقیقی از معماری ایرانی-اسلامی را در ایستگاه بهارشیراز با وجود قوس‌های آجری آن می‌بینیم. به جهت رعایت استاندارهای مرتبط با پدافند غیرعامل به‌دنبال اتصال برخی از ایستگاه‌های مترو با بیمارستان‌ها بودیم و ایستگاه بهار شیراز نیز از این لحاظ به بیمارستان خانواده متصل می‌شود. در سال۱۴۰۰ متروی تهران
۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴کیلومتر داشت اما امروز بعد از گذشت ۳۰ماه ایستگاه‌های مترو تهران به ۱۵۹عدد و به طول ۳۰۳کیلومتر رسیده‌است. علاوه بر این ساخت ۹.۵کیلومتر تونل در بخش جنوبی خط۶ مترو تهران هم آغاز و تکمیل شد که از این میزان حفر 2کیلومتر آن به‌دلیل وجود بافت سنگی و شیب 3درصد مشکل بود اما با اتکا به ظرفیت داخلی توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم. تمرکز اصلی ما در مدیریت شهری طی ۳۰ماه گذشته ایجاد تحول کالبدی در شهر تهران بود که این موضوع را در محورهای مختلفی دنبال کردیم به‌عنوان مثال در موضوع حل آلودگی هوا با وجود مسئولیت ۲۳دستگاه دیگر، شهرداری تهران گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته است؛ ازجمله اضافه شدن ۳هزار اتوبوس برقی؛ ۵۵هزار تاکسی و 10هزار ون برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ماه‌های آینده. استانداردهای دستگاه زباله‌سوز ۶هزار تنی که بناست از چین وارد شود این روزها توسط کمیته ملی محیط‌زیست در حال بررسی است ‌و پس از تأیید این کمیته قرارداد آن نهایی خواهد شد.



افتتاح‌های حمل‌ونقلی در روزهای پایانی سال
روز گذشته در یکصد ودوازدهمین پویش امیدوافتخار 3 ایستگاه خط6 به‌نام‌های بهار شیراز، آیت‌الله‌کاشانی و شهران، ورودی جدید ایستگاه‌های شهدای کن و شهرزیبا و ایستگاه تبادلی تربیت مدرس با حضور مدیران شهری به بهره‌برداری رسید.

استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در طراحی ایستگاه‌ها

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:
مدت‌ها بود که همین حدود ۱۲۰۰واگنی که متروی تهران داشته باقی مانده بود، تعدادی از واگن‌ها هم احتیاج به اورهال داشتند که بی‌توجهی لازم به این موارد در مقطعی در گذشته سبب شده امروز شاهد چنین ترافیکی باشیم. خوشحالیم که بعد از یک کندی کار مجددا حرکت سریع و شتابان احداث خطوط مترو و افتتاح ایستگاه‌ها شروع شده است. امروز شاهد افتتاح 3ایستگاه جدید و یک ایستگاه تبادلی هستیم که به حمل‌ونقل شهری کمک می‌کند. ترافیک این ایام خاص و مقطعی است ولی نباید چنین ترافیکی را داشته باشیم، باید توسعه حمل‌ونقل عمومی را عملیاتی کنیم. با تجربه شرکت مترو امیدواریم به سرعت و دقت کار افزوده و روزبه‌روز به طول خطوط مترو اضافه شود. برای خطوط جدید هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و امیدواریم در مدت زمان تعیین شده مورد استفاده شهروندان قرار بگیرد. اگر مترو و اتوبوس در تهران کافی باشد، می‌توان برنامه‌ریزی کرد که چگونه مردم از اتومبیل‌های شخصی خود استفاده کنند. این به‌معنای ترافیک روان ‌و حمل‌ونقل آسان‌تر است. میزان وسایل نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی زیاد است اما میزان استفاده از اتومبیل‌های شخصی کمتر از کشور ماست. حتی مسئولان این کشورها هم تلاش می‌کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. معماری این ایستگاه یعنی بهار شیراز بسیار زیبا و سنتی است و امیدواریم این روند (استفاده از معماری اصیل ایرانی اسلامی) در دیگر ایستگاه‌ها هم ادامه پیدا کند.

کاهش بار ترافیک غرب تهران با افتتاح ایستگاه‌های جدید

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران:
با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا، احداث این ۴ایستگاه را در دستور کار قرار دادیم. امروز ایستگاه‌هایی افتتاح خواهد شد که بار ترافیک غرب تهران رابه طور ویژه‌ای کاهش می‌دهد. این ایستگاه‌های جدید حاصل تلاش شبانه‌روزی همکارانم است؛ ایستگاه شهدای کن و آیت‌الله کاشانی در توسعه غربی خط۴ تبدیل به ایستگاه تبادلی می‌شوند. ایستگاه بهار شیراز نیز معماری ویژه‌ای دارد. همچنین با همت قرارگاه سازندگی خاتم یکی از زیباترین ایستگاه‌های خط۶ یعنی ایستگاه تربیت مدرس را نیز راه‌اندازی کردیم. در مترو طراحی خطوط جدید را آغاز کردیم و خط۸ مترو هفته گذشته کلنگ زنی شد. پیرامون خط۹ و ۱۱ با قرارگاه خاتم به تفاهم اولیه رسیدیم و سال آینده عملیات آنها آغاز خواهد شد. همین‌طور توسعه شمال غربی خط۷ را هم آغاز کردیم که باعث گشایش در منطقه حصارک و دانشگاه علوم تحقیقات خواهد شد. متروی تهران از ابتدا تا‌کنون ۱۱۶۹واگن داشته است و ما قرارداد مهم ۷۹۰دستگاه واگن را به سرانجام رساندیم. قرارداد واگن ملی ناظر به ۳۱۳دستگاه واگن را نیز جلو بردیم و بیش از مقداری که در ۲۵سال گذشته به متروی تهران واگن وارد شده، در این مدت به مترو واگن اضافه می‌شود. همچنین تعداد بالایی موتور، تاکسی، ون و اتوبوس برقی را برای پایتخت تدارک دیده‌ایم، این اتفاقی است که در مقایسه با عملکرد در این حوزه در دوره 4ساله قبل قابل توجه است؛ چرا که در دوره پنجم مدیریت شهری در کل ۱۳۰دستگاه اتوبوس به شهر اضافه شده بود. ما قرارداد سنگینی برای احداث ۹هزار دستگاه جایگاه شارژ با وزارت نیرو داریم، امید دارم که سال آینده اتفاقات خوبی رقم بخورد و روزهای بهتری را برای شهر تهران به ارمغان بیاورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید