• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220595
+
-

ماجرای اهالی سیل‌زده بنت چه بود؟

با گذشت حدود 2هفته از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان و بازتاب خدمات‌رسانی و امدادرسانی، برخی از فعالان فضای مجازی حرف و حدیث‌های دیگری را نشر می‌دهند. امروز نیز خبری مبنی بر فراموش شدن منطقه بنت در نیک‌شهر دست به‌دست می‌شود که روایت می‌کند بعد از گذشت 12روز به این منطقه صعب‌العبور آسیب‌دیده از سیل، امدادرسانی نشده‌است، اما اصل ماجرای امدادرسانی چه بوده است؟ آیا مردم منطقه بنت 12روز بعد از سیل هنوز هیچ خدمات امدادی دریافت نکرده‌اند؟

یک شبانه‌روز محاصره
موضوع را با محمد بلوچی، یکی از ساکنان بنت در میان می‌گذاریم. او که خود فعال اجتماعی و ساکن منطقه بنت است به همشهری می‌گوید: «بنت با داشتن 29هزار نفر جمعیت و 70روستا یک منطقه کوهستانی است. همان ساعات اول، بارندگی سیلابی می‌شود و بعد آب فروکش می‌کند. در سیل 7اسفند جنوب سیستان و بلوچستان، یک شبانه روز راه دسترسی به اینجا بسته بود و بعد آب فروکش کرد.» بلوچی می‌گوید که در این منطقه 170میلی‌متر بارندگی شده، خسارت جاده و منازل مسکونی را در پی داشته، سقف 6خانه هم آسیب دیده و ریزش کرده‌است. آسیب کمتر منطقه بنت نسبت به دشتیاری، قصرقند و چابهار باعث شد تا این مناطق در اولویت باشند نه بنت. بلوچی می‌گوید که بنت هم مثل دیگر مناطق آسیب‌دیده از سیل به تامین زیرساخت‌های راه نیاز دارد تا از سیل‌های آینده کمتر آسیب ببیند.

قطعی آب در 7روستا
گزارش جمعیت هلال‌احمر نیز نشان می‌دهد که 40بسته اقلام خوراکی و تعدادی پتو برای آسیب‌دیدگان از سیل منطقه بنت ارسال شده‌است. آخرین گزارش‌های اقدامات انجام شده در جنوب سیستان و بلوچستان حاکی از برپایی بیمارستان صحرایی است. با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی جدید، همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی نیزدر آماده‌باش هستند. طبق هشدارهای هواشناسی مرکز اصلی این بارش در زرآباد است که احتمال تغییر سامانه نیز وجود دارد.در حال حاضر، آب آشامیدنی ۲۵۱روستا وارد مدار شده و تلاش برای رفع قطعی آب 7روستای باقیمانده همچنان ادامه دارد. براساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید