• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220558
+
-

تحقق 1100پروژه «من‌شهردارم1» در تهران

امید و افتخار
تحقق 1100پروژه «من‌شهردارم1» در تهران

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

روز گذشته در یکصد و هشتمین پویش امید و افتخار، موضوع پروژه‌های توسعه محلی که در طرح «من‌شهردارم1» دنبال شده بود، رونمایی شد. در واقع این آیین، به‌منظور تحقق1100پروژه‌ای که به درخواست مردم در شهر به اجرا درآمده، برگزار می‌شود. در طرح «من‌شهردارم1» 1462پروژه محلی به انتخاب مردم رسید و شهرداری تهران در روزهای پایانی سال1402 توانسته بخش اعظمی از این پروژه‌ها را به اتمام رسانده و تحویل شهروندان پایتخت دهد؛ در واقع حدود 75درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه‌ها رقم خورده است.

تحقق ۷۵درصدی پروژه نخستین دوره «من شهردارم»
مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران: از هزار و۴۶۲پروژه نخستین دوره «من شهردارم» هزار و۱۰۰پروژه به اتمام رسیده است؛ یعنی تحقق ۷۵درصدی داشته‌ایم، تحقق پروژه‌های نخستین طرح «من شهردارم» نشان‌دهنده مشارکت گسترده شهروندان در دوره‌های این طرح در سال‌های آینده است و همچنین باعث افزایش رضایتمندی شهروندان و تقویت امید در پایتخت خواهد شد.
مشارکت یک ‌میلیون‌ و۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر شهروند در دومین طرح «من شهردارم» نشان داد که شهروندان به تأثیرگذاری مشارکت خودشان در اداره کلانشهر تهران باور دارند. پس از تحلیل دلایل مشارکت مردم در دومین دوره از این طرح، بی‌تردید حضور یک‌ میلیون ‌و۳۵۲ هزار نفر به این دلیل بوده است که نظرات و پیشنهادات آنها در نخستین دوره طرح محقق شده است.
در دومین دوره طرح «من شهردارم» 3هزار و۶۷۹ طرح در معرض انتخاب شهروندان قرار گرفت و با نظر شهروندان 2هزار و۹۵۹ پروژه انتخاب شد. بودجه‌ای که در ابتدا پیش‌بینی شده بود ۸هزار و۸۵۰ میلیارد تومان بود که در نهایت به بیش از ۷هزار میلیارد تومان رسید.
با لطف و زحمات اعضای شورای اسلامی شهر، بودجه شهرداری جهش شگفتی داشته است، امیدواریم شاهد خدمات‌رسانی بهتری به مردم باشیم. مهم‌ترین پیام ما این است که با توصیه شهردار تهران، این تعهد را پذیرفته‌ایم که به انتخاب مردم احترام بگذاریم و طرح‌ها زودتر به بهره‌برداری برسد تا کام شهروندان شیرین شود.

اجرای طرح «۳۶۰درجه» مکمل طرح «من شهردارم»
عباس شعبانی، معاون امور مناطق شهرداری تهران: توقع شهروندان این است که شهر خوب نگهداری شود. شهر در حال فرسودگی و میانسالی است و وظیفه شهرداران نواحی و مناطق است که به بهترین شکل نگهداشت شهر را در دستور کار خود قرار دهند. در طرح «۳۶۰درجه» هر شهردار ناحیه و منطقه باید ۳۶۰درجه دور خود بچرخد و تمام ابعاد و ایرادات را شناسایی کند. شاید یکی از این ایرادات، وجود دریچه‌ها در سطح معابر است که نارضایتی ایجاد می‌کند؛ لذا این طرح مکمل «طرح من شهردارم» است.
طرح تحول ۲۰گانه نیز دیگر طرح مهم است؛ از جانمایی مجدد مخازن پسماند تا نگهداشت شهر مورد توجه است. به‌نظر ما تعداد مخازن شهر زیاد است. ما ۵۰۰میدان داریم و باید شرایط به‌خوبی در میادین فراهم شود تا مردم از فضا و شکل و شمایل آن لذت ببرند؛ درحالی‌که امروز چنین نیست.
۳۰هزار میلیارد تومان پروژه در سطح مناطق در دوره مدیریت شهری فعلی به بهره‌برداری رسیده است؛ اگر همکاری مناطق نباشد هیچ کاری در معاونت فنی انجام نخواهد شد. همکاری جمعی است که باعث می‌شود طرح‌ها به نتیجه برسد. بودجه مناطق در سال‌جاری بیش از 8 هزار میلیارد تومان بود و در سال آینده به بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان می‌رسد و افزایش ۲.۵برابری را نشان می‌دهد و بر همین اساس شهرداران مناطق باید ۱۰برابر بیشتر فعالیت کنند.

برنامه‌های شهری باید بر ‌پایه رضایت مردم باشد
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران: طرح «من شهردارم» از نظر مردم پایه بودن بسیار اهمیت دارد؛ همکاران ما در شهرداری، طرح رصد را که طرح نخبگانی محلات بود، تکمیل کردند. تلاش کمیسیون برنامه و بودجه برای اجرای طرح رصد قابل تقدیر است اما طرح من شهردارم، مردم را به‌طور مستقیم دخیل کرده و این بسیار اهمیت دارد.
آنچه برای مدیران شهر باید اهمیت داشته باشد این است که بدنه شهر از خدمات بهره‌مند باشند. نگاه غلط و  فانتزی به شهر باید از بین برود و برای زندگی مردم در محلات احترام و توجه خاصی قائل باشیم و خدمات را به این سمت سوق دهیم.
مدیریت شهری ششم بر آن بود که خدمات را در بدنه شهر پیاده کنند.‌ مردم‌پایه بودن باید از شعار به سمت عمل برود و ارائه خدمات در دسترس یکی از مصادیق مردم‌پایگی است. در این راستا ۵۸درصد بودجه مناطق افزایش یافته و از ۷۷ تا ۹۹ درصد پیشرفت بودجه را در مناطق جنوبی شاهد هستیم. پیش از این آسفالت معابر، بیشتر در خیابان‌های اصلی بود؛ این در حالی است که امروز دو سوم آسفالت در محلات توزیع شده است. از مجریان طرح من شهردارم تشکر می‌کنم و امیدواریم با آسیب‌شناسی‌های دقیق، این طرح در سال آینده با دقت بیشتر و ظرفیت بالاتری اجرا شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید