• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220191
+
-

فرصت طلایی تهران

شورای شهر، مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تهران را صادر کرد

شورا
فرصت طلایی تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از برنامه‌های مورد تأکید مدیریت ششم شهر تهران است که این نسخه را برای درمان معضل آلودگی و کاهش ترافیک پایتخت پیچید. برهمین اساس تمامی مسیرها برای رسیدن به این مهم دنبال می‌شود و یکی از آنها تهیه ناوگان برقی از چین است.
روز گذشته در دویست‌وبیستمین جلسه علنی شورای شهر، اعضای پارلمان شهری به مدیران بهشت این اجازه را دادند تا نسبت به انعقاد قراردادها و خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی از چین اقدام کنند. بر همین اساس لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» مورد بررسی قرار گرفته است.
این لایحه یکی از مهم‌ترین لوایح ارائه شده توسط مدیریت ششم شهر محسوب می‌شود چراکه این امر تحول بزرگی را در برقی‌سازی تهران رقم خواهد زد. روز گذشته نیز تعدادی از این ناوگان که شامل یک اتوبوس، ۲۰تاکسی سواری و تعدادی ون بود به‌صورت نمونه از چین به تهران رسید و پس از پرداخت ۲۰درصد پیش‌پرداخت اولیه تا ۶‌ماه بعد ناوگان برقی چینی وارد کشور خواهد شد.



مکث
هدیه برقی به تهران

چینی‌ها برای تسریع در فرایند خرید ناوگان حمل‌ونقل برقی، با حسن نیت ۲۰تاکسی، یک اتوبوس و یک دستگاه ون را خارج از پروتکل‌های خود به شهر تهران هدیه دادند. محمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک‌شهر در دویست‌وبیستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی لایحه اعطای مجوز جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه حمل‌ونقل و خدمات شهری با بیان اینکه هدایای چینی‌ها شامل یک اتوبوس، یک ون و ۲۰تاکسی از گمرک ترخیص شده است، در تکمیل صحبت‌های خود گفت:«تأمین مالی انجام شده و سازمان ملی استاندارد و وزارت اقتصاد نیز باید تأییدیه می‌دادند.»

کمک بلاعوض 100میلیون‌دلاری وزارت نفت
احمدی با بیان اینکه انجام این حجم از پروژه برای شهرداری تهران به‌تنهایی قابل تصور نبود، با اشاره به کمک‌های مالی دولت، در این خصوص گفت:«ما زمینه‌هایی را فراهم کرده‌ایم که هزینه‌های این قراردادها در سال‌های آینده به شهرداری و بانک‌شهر تحمیل نشود. وزارت نفت ۱۰۰میلیون دلار معادل ۵۰هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض بابت صرفه‌جویی در مصرف سوخت پرداخت خواهد کرد که براساس نرخ تورم افزایش خواهد یافت.»

استفاده از ظرفیت‌های بانک‌شهر
مدیرعامل بانک‌شهر با تأکید بر اینکه از ظرفیت‌های بانک‌شهر در قالب شرکت‌های پوشش در کشورهای دیگر برای فاینانس استفاده خواهد شد، افزود:«این شرکت‌ها مورد تأیید اولیه مجموعه خارجی قرار گرفته‌اند. بانک‌شهر ضامن این شرکت‌های خارجی و شهرداری استفاده‌کننده و ذی‌نفع نهایی خواهد بود و این قرارداد با شهرداری منعقد خواهد شد.»
احمدی گفت:«برای نحوه تأمین مالی، ابهام اولیه ۲۰درصد پیش‌پرداخت بود و تا بخواهیم از ظرفیت ماده۱۲ استفاده کنیم فشار زیادی برای تأمین ۱۶همت پیش‌پرداخت به شهرداری در پایان سال وارد می‌شد که از ظرفیت SPV در تأمین مالی استفاده کردیم. ۱۰میلیارد دلار در چین باقی‌مانده و گفته‌اند که نمی‌توانند به ایران بازگردانند. قرار بر این شد که اگر پروژه‌های مشترکی را چین تعیین کند و بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را تخصیص دهد، از این محل تأمین شود.»
احمدی با بیان اینکه اگر از محل SPV استفاده کنیم می‌توانیم تا ۶‌ماه بعد ریال را تأمین کنیم، گفت:«خرید یورو در سامانه نیما ۴۲هزارو۷۰۰ و در بازار ارز ۶۷هزار تومان است. احتمالا سال آینده ارز نیمایی به ۵۰هزار تومان خواهد رسید و اگر در این ۱۵روز تبدیل به تخصیص نشود ۱۰تا۱۵درصد افزایش ارز نیمایی را شاهد خواهیم بود و این عملا به شهرداری خسارت وارد می‌کند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید