• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 13 اسفند 1402
کد مطلب : 219911
+
-

اطلاعات جدید درباره منظومه شمسی

اطلاعات جدید درباره منظومه شمسی

به تازگی 3شی مرموز در حال چرخیدن به دور نپتون و اورانوس کشف شده‌اند. به گزارش روزنامه سان، این اجرام همگی قمر هستند و با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری خاص پیدا شده‌اند. یکی از قمرهای جدید، درحال گردش به دور اورانوس پیدا شد. سیاره آبی-سبز اورانوس در حال حاضر دارای ۲۷قمر تأیید شده است و قمر جدید برای نخستین بار در ۲۰سال گذشته برای این سیاره کشف شده است. 2 قمر جدید دیگر در اطراف نپتون دیده شده‌اند. این سیاره درحال حاضر دارای ۱۴قمر تأیید شده ازجمله قمری به نام تریتون است که تقریبا به اندازه ‌ماه ما و دارای آتشفشان‌های فعال است. یکی از قمرهای نپتون جدید به‌عنوان کم‌نورترین قمر کشف ‌شده توسط تلسکوپ‌های زمینی شناخته می‌شود.
این اکتشاف جدید را مرکز سیاره‌های کوچک در اتحادیه بین‌المللی نجوم اعلام کرده است. اسکات اس شپرد، دانشمند بنیاد علوم کارنگی می‌گوید: «برای آشکار کردن چنین اجسام کم نوری، نیاز بود که تصاویر به روش خاصی پردازش شوند.»
تیمی از محققان شامل دیوید تولن از دانشگاه هاوایی، چاد تروخیلو از دانشگاه آریزونای شمالی و پاتریک سوفیا لیکاوا از دانشگاه کیندای به شپرد کمک کردند تا دومین قمر نپتون را تأیید کند. هر دوی این اجرام برای نخستین بار در سال۲۰۲۱ مشاهده شدند، اما به‌عنوان قمرهای جدید برای سیاره تأیید نشده بودند. دانشمندان برای اکتشاف قمرها از چندین تکنیک تصویربرداری نوردهی فشرده استفاده کردند. شپرد توضیح داد: «از آنجا‌ که قمرها فقط چند دقیقه نسبت به پس‌زمینه ستارگان و کهکشان‌ها حرکت می‌کنند، نوردهی طولانی منفرد برای گرفتن تصاویر عمیق از اجرام متحرک ایده‌آل نیست. با لایه‌بندی این نوردهی‌های متعدد، ستاره‌ها و کهکشان‌ها با دنباله‌هایی در پشت آنها ظاهر می‌شوند و اجرام درحال حرکت مشابه سیاره میزبان به‌عنوان منابع نقطه‌ای دیده می‌شوند و قمرها را از پشت نویز پس‌زمینه در تصاویر بیرون می‌آورند.»‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید