• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 24 بهمن 1402
کد مطلب : 218161
+
-

کم‌کاری خودروساز داخلی، دلیل واردات اتوبوس

دادستانی به مسئله نقص در مینی‌بوس‌های ایران‌خودرو ورود کرد

درشهر
کم‌کاری خودروساز داخلی، دلیل واردات اتوبوس

لیلا شریف - فرناز محمدزاده- روزنامه‌نگار

مناظره مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی و نماینده ایران‌خودرو از ظرفیت تولید داخل برای تأمین اتوبوس‌های شهری پرده برداشت. چند روزی است که تأمین اتوبوس‌های شهر به میدانی برای مناظره میان مدیران شهری و تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است و درحالی‌که آمار و ارقام نشان می‌دهند تولید‌کنندگان داخلی توان تولید با کیفیت در کمترین زمان را ندارند، مدیران خودروساز داخلی معتقدند که باید تمام فرصت‌ها فارغ از میزان هزینه و زمان را به جای تولیدکننده چینی در اختیار تولیدکننده داخلی گذاشت. در آخرین نظرها، مدیرعامل ایران‌خودرو مدعی شد که «خودرو تحویل داده‌ایم، اما پولی دریافت نکرده‌ایم.»؛ موضوعی که به سرعت با واکنش صریح علیرضا زاکانی، شهردار تهران روبه‌رو شد تا پرده از واقعیت ناتوانی تولیدکننده داخلی در تأمین تمام و کمال نیاز شهر در حوزه اتوبوس برداشته شود. به‌گفته زاکانی «تولید داخل به اندازه نیاز ما نیست و نمی‌توانیم مردم را گرو بگیریم که چندین سال بعد اتوبوس‌ها را دریافت کنیم.» روز گذشته نیز مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و اردلان حسینی، مدیرعامل شرکت گواه(زیرمجموعه ایران‌خودرو دیزل) به شبکه خبر رفتند تا در قالب مناظره، وضعیت تأمین کمبود اتوبوس شهر تهران را مشخص کنند.

 تولید داخلی، اولویت است
علیزاده در ابتدای این مناظره گفت: موضوعی که درباره واردات اتوبوس ارائه شده، این است که شرکت واحد با تولید‌کنندگان داخلی قرارداد بسته و ۲۵۰۰ دستگاه با تولیدکنندگان داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه با چینی‌ها توافق کردیم. او با اشاره به اینکه اولویت اول ما تولید داخل است، افزود: بیش از ۱۰‌سال است که رسیدگی به حمل‌ونقل عمومی تهران صورت نگرفته است و در دوره قبل ۲۵۰دستگاه خریداری شد که ۱۳۰دستگاه مینی‌بوس و ۱۲۰دستگاه اتوبوس نیز از ایران‌خودرو خریداری کردند. مدیرعامل شرکت واحد ادامه داد: در این دوره با تولیدکنندگان داخلی ۳۰۴۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و ۵۰۰ دستگاه را به‌دلیل عدم‌تعهد بخش خصوصی فسخ کردیم که حدود ۲۵۰۰ دستگاه باقی ماند. با 3مدل مالی قرارداد بستیم اما همچنان از زمانبندی تحویل عقب هستیم.

یک‌سال خطوط تولید اتوبوس خوابیده بود
علیزاده در واکنش به صحبت‌های حسینی توضیح داد: در کشور بیش از 1400شهرداری داریم که آنها هم به ناوگان نیاز دارند؛ ‌شرکت ایران خودرو دیزل باید این نیازها را پوشش دهد. در رابطه با شهر تهران که ۹هزار اتوبوس کمبود دارد، ‌این میزان تولید کفاف نمی‌دهد. عمده دلیل این است که بیش از ۱۰ سال خطوط تولید این عزیزان خوابیده بود. تمام هم و غم مدیریت شهری این است که حمل‌ونقل را متحول کند؛ چراکه بیش از ۵۰‌درصد بودجه را به حمل‌ونقل اختصاص داده‌اند.

تمام خودروسازان مدل قراردادی شهرداری را قبول کردند  جز ایران‌خودرو
علیزاده گفت: آقای زاکانی برای ۱۷۵دستگاه با ایران‌خودرو قرارداد بست، ۱۷۰دستگاه تحویل داده شد و مدل مالی نقد و غیرنقد بود؛ ۵۰۰میلیارد تومان نقد و الباقی را به‌صورت ملک پرداخت کردیم اما ایران‌خودرو نپذیرفت. ما با شرکت عقاب، اسنا، پارسیان موتور و... جلساتی داشتیم و مقرر شد ۲۵درصد نقد، ۲۵ درصد در قالب ملک و ۵۰ درصد در قالب تسهیلات باشد که تمام خودروسازان پذیرفتند به غیرا ز ایران‌خودرو دیزل. حسینی در این رابطه پاسخ داد: ایران‌خودرو دیزل یکی از سودده‌ترین شرکت‌های تولیدی ایران است و ما با بانک‌ها مشکل نداریم؛ بنابراین مدل کار باید درست باشد وقتی خودروسازها ۲۵درصد نقدی می‌گیرند، قرارداد نمی‌تواند درست پیش رود. ملک تا بخواهد فروخته شود، ‌مشکلات خودش را دارد. در رسانه‌ها به ماجرای ملک شهرداری، دامن زده شد، اما ما معتقدیم که از طریق رایزنی با شهرداری مشکل را حل خواهیم کرد.

 اتوبوس ۵میلیاردی را ۷‌میلیارد باید بخریم
علیزاده در رابطه با مدل قرارداد خرید اتوبوس با چین هم گفت: مدل قرارداد با تولیدکننده خارجی، ۲۰ درصد نقد و ۸۰ درصد فاینانس است که مدل ابتکاری آقای زاکانی است. آقای حسینی ایده‌آلشان این است که همه را نقد دریافت کنند. اکنون هر دستگاه اتوبوسی که خریداری خواهد شد نزدیک به ۷میلیاردتومان هزینه دارد و اگر ما سال۱۴۰۰ این قرار‌داد را بسته بودیم، ‌هزینه‌هایمان پایین‌تر می‌آمد؛ درحالی‌که در اواخر سال۱۴۰۰ خرید هر دستگاه اتوبوس عقاب نزدیک به ۵‌میلیاردتومان هزینه داشت. حسینی پاسخ داد: ما نیاز داریم که نوع قرارداد را درست کنیم و دنبال نقد نیستیم. علیزاده هم در ادامه تاکید کرد که در چین ۸۰ درصد قرارداد فاینانس است و دولت حمایت می‌کند. علیزاده ادامه داد: شرکت چینی کاملا بخش خصوصی است و حاکمیت حمایتی نمی‌کند.

مکث
ورود دادستانی به خودروهای بی‌کیفیت

روز گذشته مناظره میان مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و  نماینده ایران‌خودرو در خصوص واردات اتوبوس یا خرید از خودروساز داخلی زوایای بسیاری پیدا کرد؛ از عدم کیفیت اتوبوس های داخلی گرفته تا قیمت بالای تولید داخل نسبت به نوع با کیفیت خارجی. در ادامه این مناظره ورود دادستانی به تولیدات اتوبوس داخلی نیز مورد بحث قرار گرفت . بخشی از سخنان پایانی این مناظره را از زبان مهدی‌علیزاده، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی را  در ادامه می خوانیم.

کیفیت خودروهای تحویلی پایین است
گفته شد که خودرو سازان داخلی موتور بنز دارند، اما کیفیت در این شرکت‌هایی که به ما کالا تحویل می‌دهند، متفاوت است. اتوبوس ایران‌خودرو کیفیت ندارد. از ۴۱۴ دستگاهی که از ایران‌خودرو دیزل تحویل گرفتیم، تقریبا ۵۰درصد خوابیده است. کیفیت این خودروسازی مشکل دارد. بارها گفته‌ایم، اما مسئله رفع نشده است. بارها گفته‌ایم که ۴۴ مورد در اتوبوس‌های ایران‌خودرو باید اصلاح شود. شیشه‌های جلوی اتوبوس استاندارد نیست و گاهی می‌شکند، حتی هنگام بارندگی، آب به داخل اتوبوس می‌آید. ۱۴۰دستگاه مینی‌بوس گرفتیم و مجبور شدیم تمام فیلترهای جاذبشان را جمع کنیم. ‌در نهایت معاون دادستان ورود کرد و دوستان وادار به اصلاح شدند. به‌طور کلی ۴۴مورد در کیفیت اتوبوس‌ها و ۲۲ مورد در کیفیت مینی‌بوس‌های ایران‌خودرو دیزل مشکل داریم.

 خودرو‌های داخلی گران‌تر از اتوبوس‌های چینی
در طول یک‌سال اخیر که در اتوبوسرانی هستم آنقدر درباره شرکت ایران‌خودرو دیزل جلسات با دادستانی داشته‌ایم که خسته شده‌ایم؛ چراکه خودروها بی‌کیفیت بوده‌اند. این ارتباطی به اصلاحات ما ندارد و در واقع ایرادات بوده است که امیدواریم رفع شود. اتوبوس‌های تولید داخل در بحث فنی و قیمتی با چینی متفاوت است. قیمت ۲۵ تا ۴۰درصد از خودرو‌های داخلی بیشتر از اتوبوس‌های برقی چینی است: ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خریداری کرده‌ایم که هر دستگاه ۲۲۰هزار یورو است، اما همان تولید در ایران‌خودرو دیزل ۲۹۰ هزار یورو است. طول پیمایش اتوبوس برقی ایران ‌خودرو دیزل ۱۷۰ کیلومتر است، اما این آمار در اتوبوس‌های چینی ۲۷۰ کیلومتر در فصل گرما و سرماست. چطور ما راضی شویم که این خودرو را از تولیدکننده داخلی با ۵۰ درصد اختلاف قیمت خریداری کنیم؟!

چین ۷ماهه، اتوبوس‌های مورد نیاز را تحویل می‌دهد
ما در خط مستقیم تهرانپارس به آزادی و راه‌آهن به تجریش آزمایش کرده‌ایم و این اتوبوس‌ها بیش از ۱۷۰کیلومتر نمی‌روند. مصوبه شورای‌عالی ترافیک می‌گوید که اتوبوس برقی باید بالای ۲۷۰کیلومتر پیمایش داشته باشد. ما با مپنا قرارداد داریم و گفته‌اند ۵۰۰دستگاه اتوبوس در بازه زمانی هر‌ماه ۱۰عدد ارائه خواهند کرد؛ آیا این‌گونه نیاز مردم رفع می‌شود؟ موضوع رضایت مردم، کیفیت و زمان تحویل برای ما بسیار مهم است. ما سراغ تولید داخل رفتیم و برای۲۵۰۰ اتوبوس اگر بخواهیم با تولیدکننده داخلی قرارداد ببندیم چند سال باید صبر کنیم، اما چین در ۷‌ماه این اتوبوس‌ها را به ما تحویل می‌دهد. تولید با مونتاژ فرق دارد. شرکت ایران‌خودرو دیزل تنها ۳۰‌تا‌۴۰درصد داخلی‌سازی‌ دارد و سایر قطعات را از خارج وارد می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید