زاکانی: اتوبوس خارجی 3میلیارد تومان ارزانتر از تولید داخلی است
علیرضا زاکانی در جریان بررسی لایحه بودجه 1403شهرداری تهران در صحن شورای شهر حاضر شد و موضوعات مختلفی را عنوان کرد. شهردار تهران در واکنش به اظهارات اعضای شورا درباره واگذاری مسئولیت نگهداشت پلهای پایتخت از سازمان زیباسازی به دستگاهی دیگر، گفت: علت واگذاری این بود که سازمان زیباسازی در کنار استفاده از عرشهها، هزینه نگهداشت را نیز پرداخت کند اما چون ظرفیت آن وجود نداشت مشکلاتی ایجاد شد. ترجیح قطعی ما این است که مسئولیت نگهداشت پلها به معاونت فنی و عمرانی واگذار شود. او با اشاره به اینکه چندین نوع پل عابر پیاده وجود دارد، ادامه داد: سازمان زیباسازی تاکنون تلاشهای زیادی برای نوسازی پلههای برقی انجام داده است و قراردادهایی نیز بسته شده، برهمین اساس۶۰دستگاه پلهبرقی برای نوسازی پلههای عابر پیاده تحویل خواهد شد. زاکانی در ادامه جلسه در جریان بررسی تبصره4 گفت: ما هیچ چارهای جز برقیسازی حملونقل نداریم. در برنامه چهارم این حکم به ما تکلیف شده است.
البته در کم و کیف برقیسازی، سؤالاتی وجود دارد. شهردار تهران با اشاره به اینکه ما در این بخش از مجموعههای مختلف قیمت گرفته شده است، افزود: قیمت اتوبوسها حداقل ۳۱۶هزار یورو و حداکثر ۳۴۷هزار یورو بود. وقتی موضوع سفر به چین پیش آمد و از نزدیک با ظرفیتها آشنا شدیم، دیدیم که با همین کیفیت، قیمتها ارزانتر است. او ادامه داد: ما در نهایت به رقم ۲۲۰هزار یورو و تحویل در بندرعباس رسیدیم و قیمتگذاریها نیز توسط کارشناسان انجام شد و ما ورودی به ماهیت نداشتیم. رقم هر اتوبوس داخلی بیش از 3میلیارد تومان از اتوبوس خارجی بالاتر بود و با این حال برای تقویت بخش داخلی، با این تولیدکنندگان نیز قرارداد بستیم. زاکانی در جریان بررسی تبصره7 پیرامون جذب و استخدام نیروهای جدید در دوره فعلی مدیریت شهری، گفت: ما افرادی را که برای شهرداری کاربردی باشند، جذب خواهیم کرد و در غیراین صورت مخالفت صورت میگیرد. از یک راننده تا یک متخصص همه ارزیابی میشوند.