• چهار شنبه 5 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 23 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 25
چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224016
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BgAqQ
+
-

اتوبوس چینی، 5میلیارد ارزان‌تر از نمونه‌های مونتاژ‌شده داخلی!

اصل ماجرا
اتوبوس چینی، 5میلیارد ارزان‌تر از نمونه‌های مونتاژ‌شده داخلی!

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

شهردار تهران در جریان بخشی از صحبت‌هایش در جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در پاسخ به برخی از اعضا که ایراد‌ها و انتقاد‌هایی از قرارداد منعقدشده با طرف چینی داشتند، توضیحاتی را ارائه کرد که بخشی از آن در قالب یک ویدئوی کوتاه با عنوان «چرا ناراحتند» در فضای رسانه و مجازی دست به‌دست می‌شود. علیرضا زاکانی در این برش کوتاه از صحبت‌هایش می‌گوید: «چرا ناراحتند که قرار است ما ماشین با کیفیت ارزان در اختیار مردم قرار دهیم؟ خودرویی که ما در چین با تامین قطعات آن در شهر تهران قرارداد بستیم 220هزار یورو است. جرم ما این است که پا در کفش عده‌ای کرده‌ایم که اصلا علاقه ندارند تا بازی‌شان در کشور به‌هم بخورد.»

اتوبوس برقی داخلی 15میلیارد، نه 12میلیارد تومان
از جمله موارد و شبهات مطرح‌شده در این رابطه، قیمت اتوبوس برقی داخلی است و مدعی شده‌اند که برخلاف آنچه شهردار تهران گفته است، قیمت داخلی این خودرو‌ها 12میلیارد تومان و معادل 181هزار یورو است! کلانشهر کرج در فروردین‌ماه امسال با کمک دولت از 40اتوبوس برقی داخلی رونمایی کرد. در همین رابطه علی قاسم‌پور، عضو شورای اسلامی شهر کرج، قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی را 15میلیارد تومان اعلام کرده است، نه 12میلیارد تومان که این روزها برخی روی این قیمت مانور می‌دهند.

قیمت اتوبوس‌های برقی داخلی: 333هزار یورو
با توجه به نرخ یورو در ارز مبادله‌ای، این روزها که حدود 45هزار تومان است، معادل ارزی  قیمت 12میلیارد تومان ادعایی اتوبوس برقی مونتاژ داخلی هم 266هزار یورو می‌شود، اما افرادی که به شهردار تهران ایراد گرفته‌اند و مثلا نکته‌بین هستند، معادل ارزی این مبلغ را 181هزار یورو به خورد مخاطب خود می‌دهند. حالا اگر معادل ارزی همین حدود 15میلیارد تومان، (قیمت واقعی‌ای که عضو شورای اسلامی شهر کرج برای هرکدام از اتوبوس‌های برقی خریداری‌شده عنوان کرده است) را محاسبه کنیم، رقمی حدود 333هزار یورو می‌شود.
حالا این حساب و کتاب‌های فرضی را کنار می‌گذاریم و برای پی بردن به اصل ماجرا، سراغ برگه قراردادی می‌رویم که در وزارت کشور به امضا رسیده است. در این برگه مبلغ قرارداد هر دستگاه اتوبوس برقی داخلی 323هزار یورو است. این در شرایطی است که قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی ساخت چین جدا از اینکه کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری دارد، 220هزار یورو است؛ یعنی حدود 103هزار یورو ارزان‌تر!

اتوبوس‌های چینی: حدود 5میلیارد تومان ارزان‌تر
به‌عبارت دیگر تفاوت ریالی اتوبوس برقی داخلی و چینی جدا از دیگر فاکتورها ازجمله کیفیت، خدمات پس‌ازفروش و سرعت تحویل، به نرخ امروز حدود 4میلیارد و 700میلیارد تومان ارزان‌تر است. اینکه شهردار تهران اعلام کرده اتوبوس‌های چینی ارزان‌تر از نمونه‌های داخلی است، حرف امروز نیست. زاکانی در اول اسفند سال گذشته هم عنوان کرده بود که تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی حدود 5میلیارد تومان در هر اتوبوس است و دراین رابطه گفته بود: «اتوبوس‌های چینی به‌مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.»

کلاهی که می‌خواهند بر سر مردم بگذارند
به این ترتیب مشخص می‌شود که مخالفان و منتقدان سیاسی شهرداری و البته افرادی که منافع‌شان با بحث واردات خودروی ارزان‌قیمت و با کیفیت‌تر چینی به خطر افتاده، تلاش دارند تا به مخاطبان و افکار عمومی القا کنند که با قرارداد چین، کلاه گشادی بر سرشان رفته است و خرید اتوبوس‌های برقی بی‌کیفیت و گران‌تر مونتاژکاران داخلی با سرعت تحویل بسیار پایین به سود تهران و تهرانی‌ها است! در واقع کسانی که می‌خواهند سر مردم کلاه بگذارند و در راستای منافع خودشان از جیب مردم پول بردارند، همان‌هایی هستند که برای ملغی‌شدن قرارداد واردات خودرو و اتوبوس برقی از چین تلاش می‌کنند و دست و پا می‌زنند!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید