• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 217995
+
-

در تازه‌ترین دادگاه محاکمه سران منافقین، پس از 51سال سندی تاریخی برملا شد

مسعود رجوی عضو ساواک بود

گزارش
مسعود رجوی عضو ساواک بود

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

دهمین جلسه محاکمه 104 نفر از سرکردگان گروهک تروریستی منافقین در شرایطی برگزار شد که در این جلسه وکیل جمعی از شهدای ترور، سندی را برای نخستین مرتبه منتشر کرد که نشان می‌دهد مسعود رجوی عضو ساواک بوده و 51 سال قبل در شرایطی که به اعدام محکوم شده بود با نامه رئیس وقت ساواک از مرگ نجات یافت. به گزارش همشهری، رسیدگی به اتهامات سران گروهک تروریستی منافقین که از هفته‌های گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد. در دهمین جلسه رسیدگی به این پرونده که صبح دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی دهقانی برگزار شد، نماینده دادستان، دفاع از کیفرخواست را ادامه داد و بخش‌های پایانی اتهامات گروهک منافقین موسوم به سازمان مجاهدین خلق را به‌عنوان متهم حقوقی و 104عضو این گروه به‌عنوان متهمان حقیقی ‌قرائت کرد.
با پایان دفاع از کیفرخواست، رئیس دادگاه اعلام کرد که جلسه وارد مرحله استماع شکایت شاکیان و خانواده شهدا شده است و از وکیل جمعی از خانواده شهدای ترور خواست شکایتش را مطرح کند. این وکیل وقتی در جایگاه قرار گرفت اعلام کرد علاوه بر اتهاماتی که علیه مسعود رجوی به‌عنوان سرکرده گروهک تروریستی منافقین و متهم ردیف دوم پرونده مطرح شده،  خواستار افزوده شدن اتهام همکاری او با ساواک است؛ چرا که او با این کار باعث اعدام شدن شمار زیادی از افراد شده است. وی ادامه داد: رجوی و شماری از سرکردگان سازمان مجاهدین در سال 1350توسط ساواک دستگیر و همگی به اعدام محکوم شدند اما فقط رجوی مشمول تحفیف شد و سایرین اعدام شدند. رجوی در طول بازجویی تمامی گروه‌ها و اشخاص مبارز را لو داده  باعث شد در مسیر مبارزات اختلال ایجاد شود.

افشای سندی تاریخی
این وکیل دادگستری در ادامه گفت: برگه‌های بازجویی مسعود رجوی نشان می‌دهد که او ریز جزئیات اعضا را لو داده بود. کمک رجوی به ساواک در حدی بود که رئیس ساواک برای شاه نامه نوشت تا برای رجوی تخفیف بگیرد. همکاری مسعود رجوی با ساواک باعث کشته شدن ۱۰ نفر از اعضا شد. اسناد ساواک نشان می‌دهد که مسعود رجوی در سطحی بالا با سازمان اطلاعات و امنیت شاه همکاری کرده تا جایی که ساواک او را همکار خود نامیده است. رجوی در اسناد بازجویی کروکی همه مبارزان را در اختیار ساواک قرار داده بود.
او در ادامه سندی را در دادگاه ارائه کرد که در آن به صراحت رئیس وقت ساواک در نامه‌ای نوشته بود که رجوی از همکاران ساواک است. در متن این نامه با امضاي ارتشبد نصیری، رئیس وقت ساواک آمده:« نامبرده که در دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر به اعدام محکوم شده از همکاران این سازمان بوده که در جریان کشف شبکه سازمان
 آزادی‌بخش ایران همکاری‌های ارزنده و مؤثری داشته است.»

پشت‌پرده ارتباط ساواک با رجوی‌ها
در ادامه این جلسه به دستور رئیس دادگاه سیدعبدالله متولیان، پژوهشگر تاریخ در جایگاه ایستاد و ناگفته‌هایی را درباره مسعود رجوی و منافقین بازگو کرد. او گفت:‌ در کتاب منتشر شده از پرویز ثابتی از سران ساواک عنوان شده: «سال ۱۳۳۶ کاظم رجوی به اروپا رفت، من هم برای مسافرتی به سوئیس رفتم. او را برای ساواک استخدام‌ کردم و ماهانه هزار فرانک به او پرداخت می‌شد.» این مستندات نشان می‌دهد از سال ۴۷ سازمان آزادی بخش رصد می‌شد و در تور ویژه ساواک بود. پرویز ثابتی قصد نفوذ به این سازمان آزادی بخش را داشته و موفق هم می‌شود. در سال ۱۳۵۰ برادر کاظم رجوی دستگیر شد‌ پس از دستگیری مسعود رجوی، برادرش به ثابتی نامه نوشت و دست به دامن او شد.
این پژوهشگر ادامه داد: ثابتی در کتاب خود می‌نویسد که در گزارشی خدمات برادر مسعود رجوی را به شاه نوشتم‌ حکم او از اعدام به حبس ابد تقلیل یافت. پس از آن نیز مسعود رجوی در بازجویی‌ها همکاری کرد و آرام بود. در روزنامه‌ها نوشتیم که ۱۰ نفر اعدام شدند و به رجوی به‌علت همکاری تخفیف داده شد و او اتوماتیک وار رهبر منافقین شد. ریاست او ناشی از یک کودتای خونین درون‌سازمانی است. همچنین تصرف سازمان مجاهدین را ساواک برای او فراهم کرده است.
در ادامه این جلسه شماری از خانواده شهدا به بیان شکایت‌شان پرداختند و در نهایت ختم جلسه اعلام شد و قرار است رسیدگی به این پرونده از 28فروردین‌ماه سال آینده از سر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید