• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 12 بهمن 1402
کد مطلب : 217400
+
-

سرنوشت مرمت میدان حسن‌آباد به کجا رسید؟

لیلا شریف؛ روزنامه‌نگار

4سال از آن شب تابستانی که میدان حسن‌آباد طعمه حریق شد، می‌گذرد اما هنوز رد آتش بر تن این بنای تاریخی عیان است و ضلع شمال غربی و 2گنبد تاریخی میدان حسن‌آباد همچنان در میان دوده باقیمانده از آن سال در انتظار مرمت به‌سرمی‌برند.
در تمام این سال‌ها، بسیاری از اهالی شهر با سؤال از سرنوشت این بنای تاریخی آسیب‌دیده از کنار میدان حسن‌آباد عبور می‌کنند؛ برخی شهرداری را مسئول بازسازی بنا می‌دانند اما اصل ماجرا این است که به‌دلیل مدیریت این بخش از بنا به‌وسیله مالکان خصوصی و قرار‌گرفتن میدان حسن‌آباد در دسته میراث تاریخی شهر، داستان مرمت روند دیگری پیدا می‌کند. انسیه قربانی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه۱۱ در گفت‌وگو با همشهری به تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده برای مرمت حسن‌آباد پس از آتش‌سوزی سال98 پرداخت و گفت: مرمت این بنا باید زیرنظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود اما مسئله اصلی در حال حاضر مربوط به اختلاف‌نظر مالک‌ها‌ست.
 او افزود: بخش آسیب‌دیده میدان حسن‌آباد 7مالک دارد مالکان باید به توافق برسند و براساس وکالتی که به یک مالک می‌دهند، برای بازسازی بنا اقدام کنند. به‌گفته نماینده سازمان میراث فرهنگی، بودجه کافی برای این موارد در اختیار سازمان نیست، بنابراین مرمت باید از سوی خود مالکان انجام شود. به‌گفته قربانی‌نیا «موضوعی که باعث شده است از سال98 تا به امروز این موضوع به سرانجام نرسد، مربوط به اختلاف‌نظر میان مالکان است. آنها هنوز نتوانسته‌اند در رابطه با انتخاب یک نماینده به توافق برسند و از سوی دیگر مالکان این انتظار را دارند که هزینه مرمت از سوی میراث فرهنگی پرداخت شود.»
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه11، تأکید کرد: برنامه این است که پس از انتخاب یک نماینده از میان مالکان، فعالیت مرمت تحت‌نظر میراث فرهنگی آغاز شود و در گام بعدی هزینه‌ای که از سوی یک مالک پرداخت شده است، میان تمام مالکان تقسیم ‌شود.
او افزود: بدون‌شک هزینه بازسازی این بنا بالا‌ست؛ چراکه 2گنبد از 8گنبد تاریخی میدان آسیب‌دیده است و این آسیب‌دیدگی‌ها که از آتش‌سوزی سال98 به‌جای مانده، باید رفع شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید