• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215703
+
-

بی‌توجهی به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب

تقدم فرهنگ بر حوزه‌های دیگر از توصیه‌های اکید آیت‌الله خامنه‌ای است که شوربختانه ازسوی برخی مسئولان و قانونگذاران نادیده گرفته می‌شود.به گزارش همشهری، رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از سال 1393 در حرم مطهر رضوی فرمودند: «عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ به‌معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم. شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید، چه بخواهید چه نخواهید. اگر این هوا تمیز باشد آثاری دارد در بدن شما. اگر این هوا کثیف باشد آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هواست.» با وجود این نگاه و توصیه‌های موکد ایشان، متأسفانه در دولت‌های مختلف مسائل دیگر نسبت به فرهنگ اهمیت بیشتری می‌یابند و سهم فرهنگ در بودجه آب می‌رود.
محسن پیرهادی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تقویت حوزه فرهنگی و ضرورت توجه ویژه به این حوزه گفت: «ایشان مکررا اعلام داشته‌اند استقلال فرهنگی بالاتر از استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی است بنابراین اگرچه اقتصاد اولویت اول کشور است اما باید دقت کرد که حوزه فرهنگ و فضای فرهنگی جامعه فضایی است که جامعه در آن تنفس می‌کند و نادیده گرفتن آن ظلم به جامعه و کشور است.»
به‌گفته این عضو هیأت رئیسه مجلس، درحالی‌که همه تلاش دشمن رخنه در فضای فرهنگی و عمومی کشور است متأسفانه مسئله فرهنگ در برنامه‌ریزی‌های داخلی مهجور مانده است.پیرهادی اضافه کرد: «فرهنگ جامعه هر آن چیزی است که مردم در امور و زندگی روزمره با آن درگیرند و بر تعاملات و رفتارهای‌شان اثرگذار است؛ از قانونگرایی و روحیه همکاری گرفته تا توجه به الگوهای رفتاری و مباحثی چون رویکرد کاری و سبک زندگی‌شان را شامل می‌شود. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر دشمنان برای نفوذ در فرهنگ جامعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از تضعیف این حوزه درصدد ضربه زدن به کشور و انقلاب هستند.»
نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: «برهمین اساس هم مجلس مهم‌ترین اهداف سیاست‌های کلی برنامه هفتم در حوزه فرهنگ اعتلای فرهنگ عمومی و تقویت کارایی و اثربخشی رسانه ملی در مسیر تحکیم سبک زندگی اسلامی-ایرانی و توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع‌دستی قرار داد و از آنجا که برنامه توسعه سند بالادستی بودجه سالانه کشور محسوب می‌شود انتظار و توقع این است که لایحه بودجه ۱۴۰۳ برشـی از چگونگی تخصیص اعتبارات برای تحقق این سیاست‌ها و اهداف باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید