• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162572
+
-

مثلث توصیه‌های رهبر انقلاب

یادداشت
مثلث توصیه‌های رهبر انقلاب

محسن مهدیان؛مدیرعامل

یک ایرادی میان امثال ماست که معیارمان برای توجه به توصیه‌های رهبری تنها آخرین سخنرانی ایشان است؛ گویی با هر سخنرانی ضرورت و اهمیت موارد قبلی کمتر می‌شود.
مثلا رهبری انقلاب در سخنرانی سالگرد ارتحال امام 7توصیه اساسی را خطاب به جوانان مطرح کردند و حالا سؤال این است که تکلیف توصیه‌های پیشین چه می‌شود؟ مثلا جهاد تبیین یا تقویت مبانی در مطالبه‌گری یا امیدآفرینی یا اخلاق نقد و جهاد مهربانی یا ... .
به‌نظر می‌رسد مجموعه توصیه‌های رهبری در این سال‌ها، درون یک مثلث معرفتی محصور است که هر بار به یک زبان مطرح می‌شود. توجه دادن به این مثلث معرفتی و راهبردی یک ثمره مهم دارد و آن اینکه نه‌تنها توصیه‌های قبلی فراموش نمی‌شود و نخ تسبیح مجموع سفارش‌ها تعیین‌تکلیف می‌شود، بلکه مهم‌تر این است که خود من و شما می‌توانیم به فهرست آنها اضافه کنیم و هرکس متناسب با جایگاه خود برای خودش میدان مبارزه ببیند و تکلیف بسازد.
از کدام مثلث حرف می‌زنیم؟
اول:
ضلع اول توجه به مبانی معرفتی انقلاب است. دفاع از انقلاب باید در دفاع از مبانی معرفتی و نظام اندیشه آن باشد. انقلاب را باید با آرمان‌ها و ارزش‌هایش شناخت وگرنه خطا و اشکال و آسیب برای دوران دولت‌سازی‌ است و اجتناب‌ناپذیر.
اینکه فرمود از هویت انقلاب دفاع کنید یا اینکه نگذارید نام امام در جامعه کمرنگ شود از همین حیث است. فرمود خمینی روح انقلاب است.
دوم:
ضلع دوم مبارزه است. کلا هرجا حبی بود، مقابلش بغضی است. اگر حب فضایل بدون بغض رذائل باشد، گرفتار یک کاریکاتور زشت می‌شویم. طرفداران دین رحمانی از این دسته‌ هستند. جهاد تبیین اینجاست. دشمن واقعی را ببینیم و میدان امروزین مبارزه را تشخیص دهیم و متناسب با آن جهاد روایت و تبیین داشته باشیم. اینکه فرمود عملیات روانی دشمن را افشا کنید در این دسته است. مراقبت از جریان ارتجاع نیز. جالب اینکه رهبری در سخنرانی اخیرشان تعریف متفاوتی از ارتجاع دادند و غربزدگی و غربگرایی را هم برخلاف تصور رایج ارتجاع دانستند؛ چون بازگشت به گذشته مردم ایران است؛ دوران طاغوت. با این توضیح انقلاب در حال حرکت است و هرچه مقابل اوست، ارتجاع است و بازگشت به گذشته. حقا زیباست.
سوم:
ضلع سوم امید است. امید چطور میسر است؟ به 2روش؛ اول توجه به راه طی شده و دارایی‌ها و دوم امید به حرکت امروز و اصلاح آینده. اینکه کشور گرفتار بن‌بست نیست و از مسئولان متعهد و باوجدان باید تقدیر کرد ذیل این عنوان است.
حالا با این مثلث معرفتی شما از تکالیف انقلابی خودتان فهرستی بسازید.

این خبر را به اشتراک بگذارید