• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 29 آذر 1402
کد مطلب : 212870
+
-

مهمان مزرعه عروسک‌ها شوید

«خدیجه عباسی» با ساختن عروسک‌هایی از مواد دورریختنی پای گردشگران را به روستای چوپانان باز کرده است

گپ
مهمان مزرعه عروسک‌ها شوید

راحله عبدالحسینی-‌روزنامه‌نگار

برای رسیدن به یک مزرعه متفاوت باید به 20کیلومتری اردکان برویم؛ جایی منتهی به روستای چوپانان در شهرستان اردکان. از دور به‌نظر می‌رسد 50نفر از پیر و جوان و زن و مرد کنار جاده ایستاده‌اند. نزدیک‌تر که برویم، عروسک‌ها خودنمایی می‌کنند. اینجا مزرعه عروسک‌های «خدیجه عباسی» است. دوست و آشنا «خاله خدیجه» یا «گل خدیجه» صدایش می‌کنند. هر 8 فرزندش را سر و سامان داده و آنها هم زندگی در شهر را به روستانشینی ترجیح داده‌اند. گل خدیجه حالا با همسرش در روستا زندگی می‌کند و چند سالی است در کنار رسیدگی به مزرعه و کشاورزی، عروسک‌هایی در ابعاد واقعی انسان درست می‌کند؛ با مواد بازیافتی و دورریختنی که بچه‌ها از شهر برایش می‌آورند. مهمان او شدیم و با لهجه شیرین یزدی از قصه عروسک‌هایش برایمان گفت.

مزرعه «خاله خدیجه» را به عروسک‌هایش می‌شناسند. زندگی روستایی، فرصتی برای عروسک‌سازی می‌گذارد؟
شب‌ها عروسک درست می‌کنم. روزها مشغول کار در مزرعه هستم. مرغ، خروس، گوسفند و گاو هم دارم. باید شیر بدوشم و ماست درست کنم.
هنوز برایمان نگفتید که عروسک‌سازی چطور به زندگی شما راه یافت؟
چند سال پیش خیلی فکر و خیال داشتم. یک شب در همین خیالات بودم که فکری به ذهنم رسید. با خودم گفتم فردا یک مترسک درست می‌کنم و در مزرعه می‌گذارم.
تجربه عروسک‌سازی هم داشتید؟ عروسک دوران کودکی خودتان چه شکلی بود؟
نه. اصلا (می‌خندد). من اصلا عروسک‌بازی نکردم. از وقتی یادم می‌آید قالی بافتم و کشاورزی کردم. هیچ وقت عروسک نداشتم. یادم است گاهی یک چوب برمی‌داشتم و روی آن پارچه می‌انداختم و با نخ می‌بستم که شبیه عروسک می‌شد. اسمش را گذاشته بودم «سنجد».
و عروسک‌سازی‌ شما به همان مترسک ختم نشد. چه بازخوردی از بازدیدکنندگان گرفتید؟
از چند روز بعد هر کسی به ما سر می‌زد، از دیدن عروسک‌ها خوشحال می‌شد و به دیگران هم می‌گفت به اینجا بیایند. راستش را بخواهید من هم تشویق می‌شدم و در دل ذوق می‌کردم. بعد یک دختربچه درست کردم که اسمش را گذاشتم «حنا دختری در مزرعه» و همینطور عروسک‌ها و داستان‌های بعدی. از راه دور و نزدیک برای دیدن عروسک‌ها به اینجا می‌آیند. از تهران و تبریز مهمان داشتم. گردشگران چند ساعتی اینجا می‌مانند.
اندازه عروسک‌ها و وسایلی که در دست دارند یا در کنارشان بوده، به اندازه واقعی است. این لوازم را چطور جمع‌آوری می‌کنید؟
تک‌تک این وسایل و لوازم از مواد بازیافتی و ضایعات است. به بچه‌ها می‌گویم تمام این وسایل یک‌بار مصرف را برای من کنار بگذارید. ظرف‌های بستنی را دور نریزید. پارچه‌ها و لباس‌ها را هم همینطور.



مکث
اینجا یک ظرفیت گردشگری است

مزرعه عروسک‌ها که حالا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده، نیازمند رسیدگی و توجه است. موضوع را با معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد در میان می‌گذاریم. «هما خورشیدی» به همشهری گفت: «برای دسترسی گردشگران به مزرعه عروسک‌ها به یک‌سری زیرساخت‌ها نیاز است. درصورتی که ایشان برای ایجاد بومگردی در این محل اقدام کنند و زیرساخت‌ها فراهم شود، مزرعه عروسک‌ها نیز به‌عنوان یک ظرفیت گردشگری معرفی می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید