• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21269
+
-

کاخ مرمر ایستگاه موزه مترو می‌شود

حامد فوقانی |خبر‌نگار


صبح دیروز تفاهمنامه‌ای به امضا رسید تا براساس آن گام‌های جدی برای ساخت نخستین مجتمع ایستگاهی مترو در سطح بین‌المللی آغاز شود. به همین منظور بزرگ‌ترین مجتمع ایستگاهی کشور بین مدیرعامل شرکت ایستگاهی مترو و مدیرعامل شهر آفتاب منعقد شد. در این مراسم غلامرضا جوادی، مدیرعامل شرکت مجتمع‌های ایستگاهی متروی تهران با بیان اینکه همه مردم به بخش زیرین مترو یعنی قطار، سالن خرید بلیت و... توجه می‌کنند اما سطح بالایی مترو می‌تواند با تبدیل شدن به مجتمع‌های ایستگاهی نقش مهمی ایفا کند، گفت: در متروهای بزرگ دنیا ازجمله متروی لندن و نیویورک آمریکا و... مجتمع‌های بزرگ ایستگاهی ساخته می‌شود که علاوه بر اینکه نشان‌دهنده فرهنگ و تمدن آن کشور است، نیازهای فرهنگی، اداری، آموزشی و خدماتی مردم را نیز مرتفع می‌کند. وی با بیان اینکه از چند‌ماه پیش درخواست بررسی ساخت مجتمع ایستگاهی در متروی شهر آفتاب را داده بودیم، گفت: مجتمع ایستگاهی شهر آفتاب متناسب با طرح مطالعاتی نمایشگاه ساخته خواهد شد. با روش‌های سرمایه‌گذاری TOD می‌توانیم در جای جای شهر تهران مجتمع‌های ایستگاهی بسازیم که نیاز مردم را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه تهران یک ابرشهر است که برای اداره آن نیازمند سیستم‌های پیچیده هستیم، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سیستم متروی تهران می‌بایست در چند نقطه به شبکه ریلی کشور (قطار برون‌شهری) متصل شود و این مسئله نقش مجتمع‌های ایستگاهی را دوچندان می‌کند. به‌عنوان مثال یک مسافر می‌تواند با مترو به شهر آفتاب بیاید و از آنجا به شبکه قطار برون‌شهری متصل شده و به سایر شهرها سفر کند اما می‌تواند برای رفع احتیاجات خود و یا حتی اسکان در هتل‌ها از مجتمع‌های ایستگاهی استفاده کند.

اینطور که جوادی اعلام کرد همچنین برای نخستین‌بار عمارت کلاه فرنگی در تقاطع مفتح به مجتمع فرهنگ و هنر تبدیل می‌شود. این عمارت متعلق به اوایل دوره پهلوی اول است که در اختیار یکی از شرکت‌ها قرار داشت و به زباله‌دان تبدیل شده بود. او گفت: اگر طی چند روز آینده این عمارت را تحویل بگیریم می‌توانیم آن را به نخستین مجتمع ایستگاهی با رویکرد فرهنگی و هنری تبدیل کنیم.
او با بیان اینکه از این پس در مجتمع‌های ایستگاهی به بافت تاریخی نیز توجه خواهد شد، گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که دنبال خواهیم کرد تحویل کاخ مرمر در تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی است چراکه نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه دانشگاه افسری امام علی است و از آنجا که این کاخ متعلق به پهلوی اول است و معماری درون‌گرا نیز در آن وجود دارد سعی خواهیم کرد طی رایزنی‌های انجام‌شده کاخ مرمر را به نخستین کاخ موزه مترو تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری ساخت و سازهای غیرمجاز در ضلع جنوبی کاخ مرمر متوقف شد، گفت: کاخ مرمر به حالت اصلی خود که کاخ موزه است باز خواهد گشت و جلسات زیادی با شهردار منطقه داشتیم تا براساس آن بتوانیم کاخ مرمر را به یک کاخ ایستگاهی تبدیل کنیم.
جوادی با بیان اینکه مهندس مشاور در حال مطالعه است تا مطالعات نهایی درخصوص راه‌های خروجی در محوطه کاخ مرمر شناسایی شود، گفت: هم‌اکنون همکاری‌های خوبی با مجموعه کاخ مرمر انجام شده و قطعا شاهد اتفاقات خوبی در ساخت نخستین کاخ ایستگاهی خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید