• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212253
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r06rK
+
-

واربی تهران!

موضوع استفاده از VAR در مسابقه‌های فوتبال باشگاهی ایران، از مدت‌ها قبل مطرح است اما هر بار به‌دلیلی نشده که فوتبال به این تکنولوژی مجهز شود اما این بار به‌نظر می‌رسد فدراسیون مصمم است حداقل یک بازی از لیگ را با استفاده از کمک داور ویدئویی برگزار کند. آیا شهرآورد شماره102 با حضور VAR برگزار خواهد شد؟ استفاده از این تکنولوژی در دربی چه مقدماتی لازم دارد؟ آیا استفاده از این فناوری فقط در یک مسابقه، تهدیدی برای یکپارچگی مسابقه‌ها نیست؟ تصمیم نهایی در این مورد، سرانجام چه زمانی گرفته می‌شود؟

   لزومی که احساس شد
تا همین چند هفته قبل، هیچ صحبتی در مورد استفاده از کمک داور ویدئویی در شهرآورد تهران مطرح نبود اما به‌نظر می‌رسد فدراسیون به این نتیجه رسیده است که داوری این بازی در شرایط عادی به مشکل می‌خورد. این چند هفته حتی معمولی‌ترین بازی‌های لیگ برتر نیز با بحران داوری روبه‌رو بوده است. به‌نظر می‌رسد نیمکت‌های پرسپولیس و استقلال نیز این آمادگی را دارند تا برای هر تصمیمی، به طرف داور هجوم ببرند. وقتی در بازی آبادان رئیس کمیته داوران باید از روی سکوها شاهد اشتباه عجیب و سپس اصلاح از سوی داور باشد، برگزاری دربی با VAR یک ضرورت همه‌جانبه برای فوتبال ایران خواهد بود.

   وار رفت، وار برمی‌گردد
شاید خیلی‌ها نمی‌دانستند اما تجهیزات VAR که کنفدراسیون فوتبال آسیا به آزادی و نقش جهان اهدا کرده بود، بلافاصله پس از پایان دور گروهی بسته‌بندی و از ایران برده شد. صبح دیروز اما قرار بود محموله جدید تجهیزات کمک داور ویدئویی به کشور وارد شود تا در دربی مورد استفاده قرار بگیرد. درحقیقت برخلاف انتظار خیلی‌ها، AFC اجازه نداد که تجهیزاتش پس از پایان بازی‌های لیگ قهرمانان نیز در تهران بماند.

   همه‌‌چیز به فیفا بستگی دارد
استفاده از کمک داور ویدئویی تنها درصورتی میسر خواهد بود که فیفا موضوع را تأیید کند. وزیر ورزش و جوانان نیز از ارسال نامه فدراسیون فوتبال به فیفا برای گرفتن رضایت نهایی خبر داده است. اگر فیفا تا امروز جواب قطعی به این نامه بدهد، دربی در حضور کمک داور ویدئویی برگزار خواهد شد در غیراین صورت بازی بدون این فناوری انجام می‌شود. البته که به‌احتمال زیاد فیفا با این اتفاق موافقت خواهد کرد. حالا که صحبت از VAR شده، سخت می‌توان دربی را بدون آن پذیرفت.

   موعود به جای بیژن؛ تعویض اجباری
ماجرای نداشتن VAR داوری ایران را نسبت به همه دنیا عقب انداخته است. همین حالا در لیگ برتر فوتبال ایران تنها یک داور حضور دارد که می‌تواند در حضور کمک داور ویدئویی یک مسابقه را سوت بزند. نام موعود بنیادی‌فر اصلا در فهرست قضاوت شهرآورد وجود نداشت. او با توجه به داوری‌اش در عراق در مسابقه‌های کاپ آسیا و اعزام قریب‌الوقوعش به جام ملت‌ها برای داوری، از سوی فدراسیون برای این بازی انتخاب نشده بود تا در معرض حواشی قرار نگیرد. گفته می‌شد بیژن حیدری داور وسط این بازی است اما حالا ظاهرا موعود برای سومین بار به‌عنوان داور وسط شهرآورد انتخاب می‌شود.

   کمک داور ویدئویی وارداتی!
حالا باید خدا را شکر کنیم که همان یک داور وسط آشنا با کمک داور ویدئویی را در فوتبال‌مان داریم چرا که برای حضور در اتاق کمک داور ویدئویی، ناچار به وارد کردن داور هستیم! داوری که گفته می‌شود احتمالا از عراق به ایران سفر خواهد کرد تا در اتاق VAR دربی حضور داشته باشد. البته که به تازگی چند کمک داور ایرانی از دوره آموزشی عربستان برگشته‌اند اما آنها در شرایط فعلی هنوز مجوز نشستن در اتاق VAR و هدایت داوری از این اتاق را ندارند. البته که استفاده از این فناوری خوب است اما شکل و شیوه اجرای آن نیز باید مطلوب باشد تا مسابقه فوتبال و هیجانش کشته نشود.

   واکنش سایر تیم‌ها چیست؟
بدون شک نخستین صحبتی که سایر تیم‌ها در این خصوص مطرح می‌کنند، این است که چرا VAR فقط باید در یک بازی لیگ مورد استفاده قرار بگیرد و چرا این تکنولوژی در همه ورزشگاه‌ها وجود ندارد؟ این کار یکپارچگی بازی‌ها را زیر سؤال خواهد برد. با این حال شاید همه تیم‌ها درنهایت راضی هستند تا کمک داور ویدئویی به هر قیمتی به فوتبال ایران بیاید، موانع را کنار بزند و مورد استفاده قرار بگیرد. این حرکت نرم درنهایت می‌تواند استفاده از این فناوری در همه استادیوم‌ها را تسهیل کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید