• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
سه شنبه 14 آذر 1402
کد مطلب : 211421
+
-

رضایت 80درصد مردم از ساماندهی معتادان متجاهر

نتایج نظر سنجی همشهری نشان می دهد شهروندان معتقدند شهرداری تهران در موضوع اعتیاد می‌تواند به‌خوبی میان دستگاه‌های متولی هماهنگی ایجاد کند

نظرسنجی
رضایت 80درصد مردم از ساماندهی معتادان متجاهر

سرور قاضی‌زاده-مدیر پژوهش

«کالبد شهر نیاز به تحولات دارد»؛ این جمله از اولین اظهارات علیرضا زاکانی پس از سکان‌داری شهرداری تهران بود. شهردار تهران از همان روزهای ابتدایی نشستن بر مسند شهرداری یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات تهران را مسائل فرهنگی و اجتماعی خواند و بر همین اساس قرارگاه اجتماعی به عنوان اولین قرارگاه در شهرداری تهران با هدف ساماندهی مهم‌ترین موضوعات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی پایتخت ایجاد شد و اولین اولویت خود را هم ساماندهی معتادان متجاهر تهران اعلام کرد. حضور معتادان در دره فرحزاد، منطقه کوهسنگی، میدان شوش و بسیاری از نقاط دیگر شهر تهران تبدیل به معضلی بزرگ شده بود؛ در میان همین افراد، معتادان دارای زخم باز، معتادان بالای ۶۰ سال، کودکان کمتر از ۱۸ سال و زنانی بودند که باید برای ساماندهی آنها و درمانشان چاره‌ای اندیشیده می‌شد. برای حل این مشکل جدی و ساماندهی بیش از ۲۱ هزار معتاد متجاهر پایتخت دیگر نهادهای متولی همچون سازمان زندان‌ها، قوه قضائیه، دادگستری، دادستانی، کمیته امداد، ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، فرمانداری، استانداری، سپاه، بسیج، ثبت اسناد، دست به دست یکدیگر دادند و پای کار آمده‌اند. همین همکاری و کار جهادی دستگاه‌های متولی منجر به این شد که مراکز جمع‌آوری معتادان متجاهر توسط شهرداری تهران در سطح پایتخت برپا شود؛ مراکزی که بیش از ۷ هزار معتادی را که از پایتخت جمع‌آوری شده‌اند درون خود نگهداری می‌کنند و علاوه بر بازپروری برای زمان خروج این افراد از مراکز به آنها حرفه‌ و مهارت می‌آموزند. این مراکز به نام یاور شهر شناخته می‌شوند. براساس همین موضوع، مرکز پژوهش موسسه همشهری با توجه به رویکرد جدید مدیریت شهری تهران در خصوص راه‌اندازی مراکز ساماندهی معتادان (یاورشهرها)، در قالب یک نظر سنجی از شهروندان تهرانی، دیدگاه آنها را نسبت به این مراکز و همچنین اطلاع از وجود یاورشهرها جویا شده‌است. «بررسی دیدگاه شهروندان تهرانی درباره مراکز ساماندهی معتادان متجاهر (یاورشهرها)» به روش پیمایش تلفنی و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی و طبقه‌بندی شده در قالب مصاحبه با 802 نفر از شهروندان تهرانی از تاریخ 17 تا 23 آبان‌ماه 1402 به اجرا درآمده‌است.




یافته‌ها
تمایل 84درصدی شهروندان تهرانی برای کمک به درمان معتادان


نتایج یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که 86 درصد تهرانی‌ها معتقدند که «معتاد یک بیمار است نه مجرم». از طرفی اکثر آنها (80 درصد) نسبت به «توانمندی شهرداری برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های مسئول برای کاهش اعتیاد» اعتقاد دارند. هرچند 93 درصد پاسخگویان معتقدند که «دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید برای ساماندهی و درمان معتادان سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهند.» در برابر انتظار مردم از نهادهای مسئول، 84درصد از شهروندان تهرانی اعلام کرده اند که «در صورت اعتیاد نزدیکان و دوستانشان، برای درمان به آنها کمک می‌کنند.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید