• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21111
+
-

سران قوا در همایش قوه قضاییه از بازسازی اعتماد مردم سخن گفتند

امید به مردم

قضایی
امید به مردم

در یک هفته اخیر، این دومین بار است که سران قوا دور هم جمع می‌شوند، ازمشکلات مردم می‌گویند و برای حل آن گپ و گفت دارند. جلساتی که گاه در گذشته چند ماهی هم به تعویق می‌افتاد.

«اعتماد به مردم»، «امید برای مردم» و «تکیه به مردم»؛ اینها کلید واژه‌هایی است که روسای قوای سه‌گانه، از آن سخن گفته‌اند. حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه کلید حل مشکلات کشور را در دست مردم می‌دانند و معتقدند مردم باید پای کار بیایند.

به گزارش همشهری، روحانی که دیروز مهمان همایش سراسری قوه قضاییه در سالن اجلاس سران بود گفته: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. لاریجانی هم که به این همایش دعوت شده بود گفت: زمانی مردم اعتماد پیدا می‌کنند که احساس کنند قوه قضاییه پشتیبان آنان است و اگر مخاطره‌ای برای مردم پیش‌ آید رئیس و مسئولان ارشد دستگاه قضایی به سرعت دستور رسیدگی می‌دهند.

آیت‌الله آملی لاریجانی هم که میزیان این همایش بود می‌گوید: منابع انسانی بسیار گرانبها، بصیرت و هوشمندی مردم، از عناصر اقتدار و خوش‌بینی به آینده است و نظام (با توجه به اینها) امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هفته گذشته گفته بود جلسات سران قوا ادامه‌دار خواهد بود. رئیس‌جمهور هم دیروز با اشاره به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب برای جلسات هفتگی سران قوا گفت: این جلسات برای حل مشکلات مردم است. روحانی با بیان اینکه «امروز همنوایی و همراهی قوا باید از همیشه بیشتر باشد»، توطئه‌های دشمنان بعد از هرپیروزی ملت ایران را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: امروز بار سنگینی بر عهده 3قوه است و هدف آمریکا شکستن اعتماد و امید مردم به آینده است. وی افزود: یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القا کنند قضات در ایران تحت‌تأثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند؛ لذا بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌ای به‌دست دشمن ندهیم.

روحانی گفت: امروز اگر می‌خواهیم اعتماد بین مردم و نظام افزایش یابد، یکی از مؤثرترین و برجسته‌ترین دستگاه‌ها و افراد در این زمینه قوه قضاییه، قضات شریف و پرتلاش و مسئولان شریف قضایی هستند. شاید استثناهایی وجود داشته باشد، اما نباید این تخلفات موردی به همه قوه قضاییه تسری یابد، چرا که اگر اعتماد به قوه قضاییه از بین برود، اعتماد مردم به نظام و قوای دیگر نیز در هم خواهد شکست.

4 نقشه ترامپ

روحانی از نقشه‌های چهارگانه ترامپ برای باز گرداندن تحریم‌ها به کشورمان هم سخن گفت و با بیان اینکه در این راه ناموفق بوده است گفت: اینکه می‌بینید بعد از یک سال و نیم آقای ترامپ تنهایی از برجام خارج می‌شود، این گزینه چهارم آمریکا بود و بدترین و مفتضح‌ترین گزینه بود. آنها درصدد این بودند که در شبی که از توافق خارج شدند ما فردای آن از برجام خارج شویم که موفق نشدند.

وی گفت: نقشه اول آنها این بود که با بدعهدی‌هایی که می‌کردند ایران را عصبانی کنند تا ما از برجام خارج شویم اما ما هوشیارانه عمل کردیم. وی در تبیین راهکار دوم ترامپ علیه ایران هم گفت: راه‌حل دومشان این بود که آژانس را وادار کنند تا آژانس بگوید ایران به‌طور تمام و کمال به تعهداتش عمل نکرده است.وی افزود: طرح سوم آمریکایی‌ها این بود که اروپا را راضی و قانع کنند و آمریکا و اروپا با هم از این توافق خارج شوند. ماه‌ها در این زمینه کار شد، من جزئیات آن را تقریبا می‌دانم.

پیشنهاد ویژه

رئیس‌جمهور پیشنهاد ویژه‌ای هم برای مقابله با جنگ روانی آمریکا داشت. او گفت: اگر می‌خواهیم آمریکایی‌ها را در تبلیغات و جنگ روانی شکست دهیم باید فضا را بازتر کنیم و اجازه دهیم ایرانی‌های خارج از کشور به راحتی به داخل سفر کنند تا در بازگشت هر کدام ‌یک سفیر و مبلغ برای جمهوری اسلامی ایران باشند. علی لاریجانی هم با اشاره به مسئله امنیت اقتصادی و فراهم کردن بستر‌های سرمایه‌گذاری گفت: یکی از کارهای مهم قوه قضاییه ایجاد امنیت در ابعاد مختلف است؛ هم در حوزه امنیت اقتصادی، هم امنیت اجتماعی و هم امنیت سیاسی که یکی از وظایف مهم قوه قضاییه است. رئیس مجلس گفت: جاهای دیگر می‌تواند مؤید این امر باشد اما امنیت در حوزه اقتصادی به‌دست شما (دستگاه قضایی) تحقق پیدا می‌کند.

شوخی سران

با پایان یافتن سخنان رئیس‌جمهور مزاحی هم بین سران قوا صورت گرفت با این موضوع که وقت کافی برای سخنرانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه باقی نمانده است. علی لاریجانی که سخنران بعدی بود گفت: آیت‌الله آملی زورش به رئیس‌جمهور نرسید اما زورش به من می‌رسد برای همین وقت سخنرانی را مدیریت می‌کنم. این شوخی با خنده حضار همراه بود.

لاریجانی در بیان دیدگاهش نسبت به شرایط کشور گفت: اگر همگرایی بین قوا وجود داشته باشد و هوشیاری فراوانی وجود داشته باشد مشکلات حل خواهد شد. وی افزود: سرمایه‌های بسیار خوبی در بخش‌های حکمرانی و مردمی وجود دارد، باید به سمت کاهش اختلاف برویم و بستر را برای کار مردم فراهم کنیم. رئیس مجلس گفت: گاهی شنیده می‌شود و حتی به ما نامه می‌زنند که در شرایط فعلی سیاست خارجی باید اینگونه باشد و باید با آمریکا مذاکره شود که این از تحلیل ناپخته و خامی سرچشمه می‌گیرد. آخرین سخنران همایش سراسری قوه قضاییه هم آیت‌الله آملی لاریجانی بود.

او هم به مسئله همگرایی و وحدت توجه داشت و گفت: اینکه مسئله اصلی، اختلاف سلایق شود و اهداف مهم نظام و انقلاب مغفول واقع شود را نمی‌توان هضم کرد، با نظارت رهبر انقلاب و ارشادات ایشان وحدت خوبی در کشور حاصل و حاکم است، قوا و مسئولان قوا همگرایی دارند و با آشکارتر شدن دشمنی آمریکا در منطقه این انسجام بهتر شده است‎.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسائل اقتصادی پیش آمده برای کشورمان در این چند روز اخیر گفت: تلاطم در بازار سکه، ارز و مسکن را دیدید، متأسفانه در این چند سال نقدینگی رشد فزاینده داشته که بسیار خطرناک است و به‌صورت سرکش به هر کجا سر می‌زند؛ باید برای آن چاره اندیشید، در جلسات سران قوا تصمیمات خوبی گرفته شده و امیدواریم بخش قابل توجهی از نقدینگی جذب شود‎.

 اشتباه تحلیل نکنیم

رئیس مجلس علاوه بر سخن گفتن از مردم و اهمیت اعتماد آنها به مسئولان از موضوعات دیگری هم سخن گفت. او می‌گوید: قوه قضاییه در بعد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی پیگیری‌های قضایی ضعیف است و باید در این زمینه بازنگری شود. مهمترین بخش سخنان علی‌لاریجانی به این شرح است:

   اگر قوه قضاییه تکیه‌گاه بخش صنعت باشد، خدمت بزرگی کرده است.

   راهبرد آمریکا این است که مردم ایران را از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دهد و این موضوع کاملا مشخص است.

   دیدیم که رهبر انقلاب با تشکیل شورایی متشکل از 3قوه توصیه کردند که ارتباط صمیمانه میان قوا انجام شود و این تصمیم واقعا هوشمندانه بود. از طرفی سمت‌گیری ایشان به سمت محرومان و مستضعفان بود.

   در مورد نقدینگی در کشور باید تصمیماتی گرفته شود.

   با کمک به مردم عراق و سوریه و سرکوب داعش امنیتمان را تضمین کردیم.نباید تحلیل اشتباه در کشور رایج شود، اگر ما موفق به سرکوب داعش شدیم و به مسلمانان عراق و سوریه کمک کردیم اما مهم امنیت ملی کشورمان بود.

    بیشتر از بقیه از اینترنت استفاده می‌کنم

آیت‌الله آملی لاریجانی هم در کنار سخن گفتن از لزوم توجه به مردم و نیروی انسانی تحلیلی از شرایط کشور هم داشت و از استفاده زیاد از فضای مجازی نسبت به دیگر سران قوا هم حرف زد. او گفته است: در بحث فضای مجازی گاهی اختلاف سلیقه وجود داشته است. قوه قضاییه نه مخالف استفاده از فضای مجازی و نه مخالف شبکه‌های اجتماعی است، شاید در بین روسای قوا بنده از فضای مجازی و اینترنت بیشتر استفاده کنم. بحث بر سر این است که ما به‌عنوان حکومت جمهوری اسلامی حق داریم به ادعای وجود فضای مجازی بستر و شاهراه برای دشمن ایجاد کنیم؟

   دشمن تلاش می‌کند ایران‌هراسی شدیدی را در دنیا دنبال کند.

   این برای ما مسلم است عده‌ای با سرمایه‌های کلان خودشان در بازار تلاطم ایجاد می‌کنند، امروز نیروهای امنیتی موظفند اخلالگران در نظام اقتصادی کشور را شناسایی کنند و کار این اخلالگران خیانت به کشور و مردم است.

   نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه با این مسئله کنار نخواهد آمد. پنبه‌ها را از گوش بیرون بیاورند این کارها (اخلال در نظام اقتصادی) اگر مصداق افساد فی‌الارض باشد اعدام و اگر غیراز این باشد تا 20سال حبس و تمام اموال آنها مصادره می‌شود.

    ملت ایستاده است

سخنان روحانی روز گذشته محور‌های مهم دیگری هم داشت. رئیس‌جمهور گفته است: قوه قضاییه باید قدرتمند و مورد احترام عمومی باشد.

    هر یک از قوا بشکنند، اعتماد مردم هم می‌شکند

   ملت ایران سرو سرافراز تاریخ است و برای حفظ اسلام و ایران، جان می‌دهد.

   همه ملت از بازی زیبا، هنرمندانه و غیرتمندانه تیم ملی فوتبال حمایت کردند.

   امروز بار سنگینی بر عهده 3قوه است؛ هدف آمریکا شکستن اعتماد و امید مردم به آینده است.

   هر 3قوه و همه ارکان نظام باید تحت رهبری مقام معظم رهبری امید، اعتماد و انسجام عمومی را ارتقا دهند.

   قاضی باید بین خود، خدا، قانون و  وجدان  مستقلانه تصمیم بگیرد. الگوی قضات امیرالمومنین علی(ع) است که حتی اگر کسی از او شکایت داشت، بدون هیچ ملاحظه‌ای در دادگاه حاضر می‌شد و از خود دفاع می‌کرد.

   استقلال قضا و قاضی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام است.

    آب کم شده اما دلار نه. ارز کافی برای تأمین نیازهای اساسی کشور داریم. دستور داده‌ام به هر که ارز دولتی می‌دهیم، مردم مطلع شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید