• سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 23 شوال 1446
  • 2025 Apr 22
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208987
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0gy4K
+
-

فرار70‌درصدی تهرانیان از پرداخت هزینه بلیت

پروژه
فرار70‌درصدی تهرانیان از پرداخت هزینه بلیت

مهدی اسماعیل پور-روزنامه‌نگار

در روزهای گذشته برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، آمار و ارقام قابل‌توجهی را به‌عنوان میزان فرار از پرداخت بلیت در پایتخت عنوان کردند. به گزارش همشهری، چند روز قبل بود که سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر از فرار 70درصدی در پرداخت بلیت اتوبوس در شهر تهران خبر داد. علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر نیز در تکمیل این موضوع 70درصد فرار بلیت روزانه را حدود 2میلیاردو800میلیون تومان تخمین زد که عدد و رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود!

نبود متصدی و فقدان دستگاه عرضه بلیت
دلیل اصلی فرار بلیت در اتوبوس‌های شهرداری یا همان بی‌آرتی، نبود متصدی یا فقدان دستگاه عرضه و شارژ بلیت در تعداد زیادی از ایستگاه‌هاست. قائمی درباره اینکه چرا برخی از ایستگاه‌ها فاقد متصدی است هم به نقل از مسئولان شرکت واحد می‌گوید این موضوع به زمان شیوع ویروس کرونا برمی‌گردد که به‌دلیل تعطیلی شهر و نبود مسافر، پرداخت حقوق به متصدیان ایستگاه‌ها دیگر توجیه اقتصادی نداشت. همچنین مسئولان شرکت واحد می‌گویند که تجهیزات مربوط به شارژ و فروش بلیت در ایستگاه‌های فاقد متصدی توسط سارقان دزدیده یا تخریب و معیوب شده است.

چند ایستگاه فاقد متصدی و دستگاه است؟
با حضور در ایستگاه‌های بی‌آرتی مشخص می‌شود متأسفانه مسافرانی  به عمد از پرداخت هزینه بلیت طفره رفته و فرار می‌کنند، اما در برخی از ایستگاه‌ها نیز مشکل اصلی به نبود یا خراب بودن تجهیزات فروش بلیت یا شارژ کارت بلیت‌ها برمی‌گردد. در نتیجه با نصب و نوسازی دستگاه‌های عرضه بلیت و البته حضور متصدی در ایستگاه‌های بی‌آرتی به میزان قابل‌توجهی می‌توان جلوی فرار بلیت را گرفت. درحال حاضر طبق آمار‌های موجود بیش از 150ایستگاه فاقد متصدی یا دستگاه شارژ یا فروش بلیت هستند.

برنامه شرکت واحد برای تجهیز ایستگاه‌ها
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درخصوص برنامه‌های این سازمان برای جذب متصدی ایستگاه و نصب دستگاه‌های شارژ به همشهری می‌گوید: «با توجه به قرارداد جدید و تامین دستگاه به تعداد کافی، متناسب با تمامی ایستگاه‌ها، با رعایت صرفه و صلاح در دستور کار قرار دارد. ایستگاه‌های فاقد متصدی، به‌علت عدم‌تامین امنیت دستگاه‌ها فاقد دستگاه کارتخوان است؛ البته در این ایستگاه‌ها نیز با نصب QRcod امکان پرداخت کرایه برای شهروندان میسر شده است.»

دستگاه‌های جدید در راه هستند
همچنین مهدی علیزاده درباره اینکه شرکت واحد با هدف جلوگیری و کاهش فرار بلیت، برای جایگزینی دستگاه‌های بلیت‌خوان و شارژ بلیت خراب در ایستگاه‌های بی‌آرتی چه برنامه‌ای دارند نیز به همشهری می‌گوید: «به این منظور قراردادی به‌صورت 5جانبه با محوریت سازمان فاوا منعقد شده است تا از دستگاه‌های جدید در اتوبوسرانی و مترو برای شارژ کارت استفاده شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید