• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20891
+
-

درخواست از سیستم بانکی برای کمک به صنعت گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست مشترک با ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی که مدیران عامل بانک‌های کشور نیز در آن حضور داشتند از سهم صنعت گردشگری در اقتصاد کشور سخن گفت و از بانک‌های کشور خواست تا به توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری در کشور کمک کنند.

به گزارش همشهری، دیدار علی‌اصغر مونسان و رئیس بانک مرکزی در شرایطی برگزار شده است که سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری کشور از نبود همکاری میان بانک‌های عامل و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری خبر داده‌اند. با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حضور ولی‌الله سیف از بانک‌های عامل در سرمایه‌گذاری بخش گردشگری خواسته است تا همراهی بیشتری با سرمایه‌گذاران داشته باشند. نشست مونسان با سیف همچنین در شرایطی صورت گرفته است که زمزمه‌های تغییر تیم اقتصادی دولت و درخواست‌ها برای برکناری رئیس بانک مرکزی از پیش شنیده می‌شد و به‌نظر می‌رسد همکاری بانک‌ها با سازمان میراث فرهنگی در این شرایط چندان جدی گرفته نشود.

بانک مرکزی دیروز گزارش داد که مونسان در این نشست که با محوریت راهکارهای تقویت ظرفیت سفرهای داخلی کشور برگزار شد، اعلام کرد که در بعد اقتصادی، صنعت گردشگری کشور در ایجاد اشتغال با سرمایه اولیه بسیار پایین‌تر، نسبت به سایر بخش‌ها از بازدهی بالایی برخوردار است. او همچنین درخواست کرد بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان میراث‌فرهنگی سهم گردشگری خارجی و داخلی را در تولید ناخالص ملی کشور به‌صورت دقیق محاسبه کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: سهم مستقیم و غیرمستقیم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان حدود ۷ هزار میلیارد دلار است و برآورد سازمان جهانی جهانگردی بیانگر آن است که این سهم در ایران حدود ۷.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی است. رئیس سازمان میراث فرهنگی در گزارشی به بانک‌های عامل از تلاش‌های دولت فعلی برای رونق گردشگری خبر داد و افزود: هم‌اکنون حدود ۱۵۸ هتل ۴ و ۵ ستاره در کشور وجود دارد که این میزان به ۲۴۰ هتل تا پایان دولت می‌رسد.

او گفت: اقدامات مناسبی نیز در زمینه احداث واحدهای بوم‌گردی انجام شده است. همچنین در افق ۱۴۰۴ نیز ۲۰ میلیون گردشگر خارجی و ۸۰ میلیون گردشگر داخلی در سفر به تمام نقاط کشور برآورد شده است.هم‌اکنون حدود ۴۶ میلیون سفر داخلی و بیش از ۵ میلیون گردشگر ورودی به کشور ثبت شده است.

مدیران عامل بانک‌های کشور اما به مونسان پیشنهاد کرده‌اند که در پروژه‌های گردشگری انطباق با استانداردهای روز دنیا، بهبود توان بهره‌گیری از بانکداری الکترونیک در اماکن گرشگری مانند هتل‌ها، امکان اتصال بانک‌ها به سایت‌های معتبر آژانس‌های گردشگری، ایجاد صندوق ضمانت در حوزه گردشگری، توجه به فرهنگسازی‌، اختصاص یارانه به مجریان طرح‌ها، طراحی سفرکارت‌ها، بهبود و ارتقای مجتمع‌های بین راهی، امکانات بهداشتی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام در حوزه گردشگری درنظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید