• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20886
+
-

سد معبرهای مدرن در شیراز

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز: سدمعبرهای شهر تا یک ماه آینده جمع‌آوری و ساماندهی می شود

شهری
سد معبرهای مدرن در شیراز





زینب شهریاری|  شیراز - خبرنگار:

معمولاً با شنیدن سد معبر، نخستین چیزی که در ذهنمان نقش می‌بندد بارفروشان، دستفروشان و وانت‌بارهایی هستند که در جای جای شهر بساط خود را پهن می‌کنند. اما برخلاف این ذهنیت، امروز سد معبر علاوه بر دستفروشی و وانت‌بارها به مقابل مغازه‌ها و واحدهای تجاری هم کشیده شده است.کافی است گذری کوتاه به خیابان‌های پرتردد شیراز داشته باشید؛ خیابان نمازی تا زند پُر شده است از واحدهایی با کاربری‌های مختلف که کالاهایی به غیر از کالاهای درون مغازه خود را به فروش می‌رسانند یا اصطلاحاً مکمل می‌فروشند و سد معبر کرده‌اند، اما کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند.

 مغازه‌داران علاوه بر سطح خیابان در پیاده‌روها نیز کالاهایشان را پهن می‌کنند و با این کار باعث ترافیک در تردد عابران می‌شوند. اما موردی که بیشتر به چشم می‌خورد، سد معبر فست‌فودی‌ها و کافی شاپ‌های متخلفی است که با بیرون گذاشتن میز و صندلی راه عبور را برای عابران تنگ می‌کنند. بنا به شرح قانون، سد معبر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها، همچنین استفاده از میادین، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و کار و سکونت ممنوع بوده و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در راستای رفع موانع و آزاد کردن معابر اقدام کند. علاوه بر شهرداری، دادستانی هم در مقام مدعی‌العموم، حافظ حقوق عموم مردم است و پارک خودرو در پیاده‌روها و اشغال معابر عمومی را باعث سد معبر و مزاحمت برای شهروندان می‌داند.


انتقاد شهروندان

یکی از شهروندان شیرازی با انتقاد از کسبه‌ای که برای رونق کاسبی خود حق و حقوق شهروندان را ضایع می‌کنند، می‌گوید: برخی از کسبه به خصوص خوراک فروش‌ها میز و صندلی‌های خود را در پیاده‌رو قرار می‌دهند و مسیر عبور شهروندان را تنگ می‌کنند.
«نازنین زرین کلاه» می‌افزاید: انتظار می‌رودکسبه و بازاریان با تمکین از قانون، حقوق شهروندان را در نظر داشته باشند.

یکی دیگر از شهروندان به اشغال پیاده‌روها از سوی برخی نمایشگاه‌های خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌رسد که آنها به دلیل کسب و کار پُردرآمد با پرداخت جریمه مشکلی نداشته باشند و شهرداری باید برای برخورد با آنان از روش‌های دیگری استفاده کند.
«امین آذری» می‌افزاید: تمام توجه شهرداری فقط از فعالیت  بارفروشان و دستفروشان دوره‌گرد جلوگیری می‌کند ولی  از کسبه دیگری که درآمد بیشتری دارند غافل شده است.
وی اضافه می‌کند: برخی داروخانه‌های خیابان زند نیز استندهای تبلیغاتی خود را در پیاده‌رو قرار می‌دهند کهاین موارد هم می‌تواند مصداق سد معبر باشد.


برخورد با سد معبر

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در گفت و گو با همشهری ضمن تأیید اعتراض شهروندان، از جمع آوری و ساماندهی سد معبرهای سطح شهر تا یک ماه آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: برخورد قاطع و جدی با کسانی که سد معبر کرده و علاوه بر مزاحمت برای شهروندان، موجب ترافیک نیز شده‌اند در دستور کار اداره تخلفات قرار دارد.

«محمدرضا حسن پور» اضافه می‌کند: ضمن اینکه تاکنون برخوردهایی انجام شده اما پراکنده بوده و به نتیجه مطلوبی نرسیده است، بنابراین تلاش ما این است که تا یک ماه آینده با برنامه‌ای مدون برای ساماندهی این معضل شهری اقدام کنیم.
 وی تاکید می‌کند: سدکنندگان معابر علاوه بر بارفروشان، وانت‌فروشان و دستفروشان، شامل کسانی که حریم مقابل مغازه خود را اشغال کرده‌اند نیز می‌شوند.


تذکر، جریمه و پلمب واحد متخلف
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی‌شهر شیراز نیز در این خصوصمی‌گوید: بُعد نخست که باید بیش از هر موضوعی مورد توجه قرار گیرد، اهمیت فرهنگسازی است. «علی ناصری» معتقد است: اگر هر مغازه یا واحد صنفی و تجاری با این بینش به موضوع نگاه کند که چهره شهر زمانی زیباست که حریم‌ها رعایت و حفظ شوند، قطعاً با سد معبر در سطح شهر روبه‌رو نخواهیم شد.

وی ادامه می‌دهد: اما از بُعد قانونی نیز اداره رفع تخلفات شهری شهرداری به دلیل در اختیار داشتن نیرو و وسیله، مسئول رسیدگی به این مهم است. 
ناصری به وظایف اداره رفع تخلفات شهری شهرداری برای انواع سد معبر اشاره می‌کند و می‌افزاید: این مجموعه بازدیدهای مستمری انجام می‌دهد و در صورت مشاهده و اثبات عینی عدم رعایت حریم شهری، نسبت به تذکر، جریمه و پلمب واحد اقدام خواهد کرد.
این مسئول اضافه می‌کند: در صورت عدم توجه به تذکر، جریمه‌ای سنگین متوجه کسبه‌ای که سد معبر کرده‌اند، خواهد شد و در نهایت رأی به پلمب واحد داده می‌شود.


مسیر دشوار ساماندهی

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی مردم نامناسب بوده و از طرفی تعداد جمعیت حاشیه‌نشین در اطراف این کلانشهر افزایش یافته است، می‌گوید: جمع‌آوری سدکنندگان معابر معضلی برای شهرداری به شمار می‌رود که محدودیت‌هایی به لحاظ اسلامی و عرفی ایجاد کرده است. «نوذر امامی» با یادآوری اینکه برخی از طریق سد معبر امرار معاش می‌کنند، می‌افزاید: از طرفی دیگر برخورد شهرداری با آنها به مسیری پرفراز و نشیب تبدل شده است.  این عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز اضافه می‌کند: هرچند امروز شهرداری باید آنها را ساماندهی کند، اما ساماندهی آنها امری دشوار و سخت است و به راحتی نمی‌توان روی کاغذ برنامه‌ای برای آن نوشت؛ چرا که نیاز به زمان و ترمیم بدنه اقتصادی کشور دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید