• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20808
+
-

تک و پاتک عادل و سیما

لیلی خرسند| عادل فردوسی‌پور عصبانی است. از روز چهارشنبه که با چشمانی قرمز و صورت گریم‌ نشده جلوی دوربین تلویزیون ظاهر شد تا شنبه‌شب که بازی آلمان و سوئد را گزارش ‌کرد، روز خوبی نداشته، نه گزارش‌هایش هیجان همیشگی را دارد و نه دل و دماغی برای اجرای برنامه‌ بیست‌هجده‌ای دارد که روزها و ساعت‌ها برایش زحمت کشیده است. دعوای او با مدیران شبکه به آنتن زنده رسیده و بیننده‌ها را هم مضطرب کرده، آنها نگرانند که این درگیری‌ها به حذف عادل از برنامه‌های تلویزیونی بیانجامد، چه این حذف به خواست عادل باشد یا به خواست مدیران.
همان روز، روز پنجم اردیبهشت‌ که علی فروغی جانشین علی‌اصغر پورمحمدی در مدیریت شبکه3 شد، پیش‌بینی می‌شد که ترکش‌های این تغییر بیش از هر کسی عادل و برنامه‌اش90 را هدف بگیرد. حتی گمانه‌زنی‌ها این بود که از فصل بعد برنامه90 روی آنتن نرود. بعضی این پیش‌بینی را بدبینانه می‌دیدند، اما قبل از اینکه فصل جدید فوتبال شروع شود و عادل به فکر ساخت90 باشد، مشکلات او آغاز شد. چهارشنبه،‌ روز بازی ایران و اسپانیا، قرار بود کارلوس پویول میهمان برنامه باشد. طبق برنامه همه از ساعت15:30 منتظر شروع برنامه و صحبت‌های عادل با کاپیتان سابق اسپانیا بودند اما یک ساعت بعد محمدرضا احمدی برنامه را شروع کرد، نه خبری از عادل بود و نه نشانه‌ای از حضور پویول. در بازی ایران و مراکش هم ساموئل اتوئوی کامرونی میهمان عادل بود. قرار بود برای بازی ایران و پرتغال هم مانیش پرتغالی به ایران بیاید. در جام قبلی هم عادل میهمانانی خارجی نظیر کارلوس دونگای برزیلی داشت. حتی برای مراسم قرعه‌کشی جام2018 هم عادل از لوئیس فیگوی پرتغالی دعوت کرده بود تا به ایران بیاید. 
از همان اولین دقایق غیبت عادل و پویول شایعات آغاز شد و مانورها بیشتر روی دو دلیل بود؛ یکی اینکه سازمان صداوسیما به موهای پویول ایراد گرفته و اجازه وورد او به جام‌جم را نداده است. دلیل دوم هم این بود که مدیران شبکه به‌دلیل بالا بودن هزینه‌ای که به پویول پرداخت شده‌، با حضور او در برنامه 2018 مخالفت کرده‌اند. دلیل دوم منطقی به‌نظر نمی‌رسید. کسانی که تجربه حضور در صداوسیما را دارند، می‌دانند برای دعوت کردن میهمان باید از قبل هماهنگی‌ها انجام شود. اگر میهمان داخلی باشد، این هماهنگی از روز قبل انجام می‌شود. برای مهمان خارجی که قرار است پولی هم پرداخت شود، این هماهنگی‌ها زمان‌بر است. مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه به روزنامه جام‌جم گفته است از قبل اعلام شده بود که دعوت از کارشناس خارجی ممنوع است: «بعد از دعوت فیگو رسانه ملی اعلام کرد که هزینه حضور این چهره‌های خارجی از سوی اسپانسرها بوده و به هیچ‌وجه از بودجه صداوسیما هزینه نشده است. این مساله در رسانه ملی ولو اینکه اسپانسر هزینه حضور یک کارشناس خارجی را بدهد مورد بررسی قرار گرفت و رئیس شورای ورزش سیما بعد از بررسی برای اینکه جلوی حواشی را بگیرد، رسما ابلاغ کرد دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه‌های ورزشی و پرداخت چندصدمیلیونی برای چند دقیقه حضور ولو اینکه از سوی اسپانسر هم صورت بگیرد، ممنوع و مخالف سیاست‌های رسانه ملی است.»
توضیحات میرباقری قانع‌کننده نیست. اگر قرار بود میهمان خارجی دعوت نشود، چرا روزهای قبل وقتی اتوئو در برنامه حاضر شد یا خبر حضور پویول در شهر پیچید، با عادل فردوسی‌پور برخورد نکرده بودند؟ 
در این دعوا بعضی حق را به مدیران شبکه داده‌اند. تلویزیون ایران برای خرید حق پخش باید 20میلیون دلار به روسیه پرداخت کند، مبغلی که گفته می‌شود هنوز آماده نشده است. هزینه‌ای که اسپانسر عادل برای حضور 3چهره خارجی در برنامه داشته، مشخص نیست ولی گفته‌ می‌شود برای این 3نفر مبلغی نزدیک به 2میلیارد پرداخت شده است. منتقدان می‌گویند با صرفه‌جویی 2میلیاردی می‌شد بخشی از هزینه حق پخش را پرداخت کرد. جواب مدافعان عادل مشخص است؛ اگر دلیل مخالف با حضور پویول این موارد است، چرا بعد از پرداخت این مبلغ و درست روزی که قرار بوده او در برنامه حاضر شود، اجازه ورود به او داده نشده است؟ یکی از منتقدان اصلی علی مطهری بود. نماینده مجلس روز شنبه نامه‌ای به علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما نوشت و برخورد با پویول را خلاف عقل و اخلاق خواند: «ماجرای دعوت از آقای کارلوس پویول و لغو آن نشانه حکومت ملوک‌الطوایفی و یا فرمانبری از بیرون در آن سازمان است. توجیه این خطا با صرفه‌جویی در هزینه، آن هم هزینه‌ای که توسط بخش خصوصی پرداخت شده بود، قابل قبول نیست. هزینه معقول برای حفظ نشاط جامعه، زاید نیست. این در حالی است که میهمان نیز وارد کشور شده و در هتل محل اقامت خود در انتظار ورود به صداوسیما بود. لغو چنین برنامه‌ای خصوصا با توجه به اعلام قبلی آن خلاف عقل و اخلاق بود.»
از پشت پرده این اتفاق کسی خبر ندارد، عادل و عوامل برنامه 2018 هم ترجیح می‌دهند درباره این موضوع صحبتی نکنند اما چهره غم‌زده عادل و گزارش‌هایی که اثری از عادل همیشگی در آنها نیست، آزاردهنده است. انتظار از مدیران تلویزیون این بود که اگر از عادل حمایت نمی‌کنند، حداقل این درگیری را به بینندگان منتقل نمی‌کردند اما آنها موضع بدی علیه یکی از عوامل‌شان گرفته‌اند. شنبه‌شب قبل از بازی آلمان و سوئد، زمانی که بینندگان برنامه منتظر شروع بازی بودند، با اتفاق عجیبی روبه‌رو شدند. ناتان قبادی که به گفته خودش مدیر برنامه‌های پویول در ایران است، به‌یک‌باره روی صفحه تلویزیون ظاهر شد. او در ویدئویی که برای تلویزیون ارسال کرده بود، مدعی شد همه خبرها درباره پویول دروغ بوده: «متاسفانه خبرهایی شنیده‌ام که دروغ است. اینستاگرام بی‌بی‌سی، من‌وتو و اینستاگرام‌های داخلی نوشته‌اند که پویول به‌خاطر ظاهرش نتوانسته وارد تلویزیون شود. متاسفم برای اینکه خبرتان را بفروشید و بازدیدتان را بالا ببرید، خبر دروغ می‌نویسید. پویول از لحظه ورود تا رفتنش از ایران خوشحال بود. از رفتار پلیس فرودگاه، مدیر فرودگاه و مهمان‌نوازی آنها و CIP راضی بود. از صحبت‌هایی هم که با بچه‌های تلویزیون در هتل داشت، راضی و خوشحال بود.» 
پخش این ویدئو عادل را عصبانی کرد، در حدی که محمدرضا احمدی از او خواست در دقایق قبل از بازی آلمان و سوئد استراحت کند. اما عادل نمی‌توانست ساکت بماند، باید به بیننده‌ها می‌گفت که این ویدئو ربطی به برنامه او ندارد:‌ «آگهی‌ها را دیدیم و بعد هم در خدمت پخش بودیم که این هم برای خودش داستانی بود. نمی‌دانم چه بگویم. به احترام آقای میرباقری چیزی نمی‌گویم، حرف برای گفتن زیاد دارم. فقط متاسفم.» حامیان عادل هم بلافاصله در اینستاگرام دست به کار شدند، به‌خصوص آنهایی که از نزدیک در جریان اتفاقات چند روز اخیر در تلویزیون بودند. آنها نوشتند که این اعتراف اعتباری ندارد و دروغ است.
تا پایان جام روزهای زیادی مانده، جامی که به بدترین جام برای عادل تبدیل شد. او دلخور است و به‌نظر می‌رسد برای این دلخوری حق هم دارد، اما شاید فقط دلخوری پایان این درگیری نباشد. مردمی که با عادل و برنامه‌هایش پای تلویزیون می‌نشینند، حالا دلخورتر از خود او هستند. نگرانند که نکند این درگیری‌ها ختم به خیری نداشته باشد. نگرانند که نکند جذاب‌ترین برنامه تلویزیون را هم از آنها بگیرند. نگرانی اصلی آنها این است که شاید داستان پویول بهانه‌ای بوده تا مدیران سیما، عادل و برنامه‌هایش را در تلویزیون کوچک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید