• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 11 آبان 1402
کد مطلب : 207854
+
-

واکاوی مهم‌ترین درخواست‌های تهرانی‌ها در گفت‌وگو با رئیس سامانه137

از کاهش درخواست‌ها‌ برای نظافت شهر تا گلایه از دستفروشان

یادمون نره!
از کاهش درخواست‌ها‌ برای نظافت شهر تا گلایه از دستفروشان

حل مشکلات کلانشهری مانند تهران در کنار پیگیری و اقدامات اجرایی مدیریت شهری نیازمند حضور فعال شهروندان است تا در قامت یک مشاهده‌گر به رصد مسائل ریز و درشت شهر بپردازند و با گزارش درست و بموقع این مسائل، شرایط را برای مدیریت بهتر شهر تسهیل کنند. سامانه137 پلاس در تهران به‌عنوان رابط مردم و مدیریت شهری نقش‌آفرینی می‌کند و با تکیه بر آمار منتشرشده از سوی این سامانه می‌توان پی‌ برد که کدام معضل بیشتر از سایر مشکلات دامنگیر شهر شده یا اینکه کدام موضوع با پیگیری مدیریت شهری از لیست مسائل شهر خارج شده است. رضا ناصری، رئیس سامانه۱۳۷ پلاس در گفت‌وگو با همشهری به بیان جزئیات آماری در رابطه با درخواست‌ها و شکایات ثبت‌شده شهروندان در ماه‌های شهریور و مهر پرداخت. او با اشاره به آمار ثبت‌شده در 6ماهه اول سال1402 گفت: درخواست‌ها برای رفع خطر درختان شکسته یا در حال سقوط، رفع خطر خاموشی یا نقص فنی پل عابر پیاده مکانیزه، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، نصب و مرمت مخازن زباله در 6‌ماه گذشته با روند کاهشی همراه شده است و این موضوع نشان می‌دهد که این موضوعات با پیگیری مدیریت شهری رفع و رجوع شده‌اند.

پاسخ شهرداری به درخواست آسفالت‌ریزی شهروندان
در مقابل این موارد، موضوعاتی در 6‌ماه ابتدایی سال‌جاری با افزایش درخواست همراه شده‌اند. رئیس سامانه137 پلاس در این رابطه توضیح داد: موضوعاتی که با بیشترین افزایش در 6ماهه اول1402 مواجه شدند، مربوط به رفع مزاحمت تلویزیون تبلیغاتی، روکش آسفالت، مرمت سقف ایستگاه اتوبوس، نگهداشت سیستم سرمایشی و گرمایشی اتوبوس، همسطح‌سازی‌ دریچه‌های معابر و رفع خطر چاله‌های بزرگراهی است. آسفالت شهر تهران از آن دسته موضوعاتی است که شهرداری در سال گذشته با جدیت آن را پیگیری کرده است و به‌گفته هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران «در مهر‌ماه میزان تولید آسفالت به ۲۲۰هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته این حجم از میزان تولید فوق‌العاده بوده است.» از سوی دیگر، به‌منظور پیگیری آسفالت‌ریزی، بازسازی اساسی ۵کارخانه آسفالت و افتتاح کارخانه‌های جدید با وضعیت آلایندگی مناسب از نظر محیط‌زیست پیگیری شد.

درخواست‌ها برای نظافت شهر کاهش یافت
مقایسه آمار مهرماه سال‌جاری نسبت به ماه گذشته (شهریور) نیز گویای تغییرات مهمی در پایتخت است. به‌گفته ناصری، بیشترین درخواست‌های کاهش‌یافته مربوط به موضوعات رفت‌و‌روب است: «موضوعات مربوط به آبیاری درختان و بوستان‌ها در مهرماه نسبت به ‌ماه گذشته 60درصد کاهش یافته و حوزه شست‌وشوی مخازن زباله و همچنین تخلیه این مخازن به‌ترتیب آمار با کاهش 52درصد و 20درصدی همراه شده است. با تکیه بر آمار می‌توان گفت که 4درصد از میزان پیام‌ها نسبت به‌ماه گذشته، کم شده است.» او افزود: به‌طور کلی باید گفت که موضوعات مربوط به نظافت معابر کاهشی بوده‌اند. درخواست‌ها در مورد موضوعات نظافت به‌طور معمول افزایشی است اما با توجه به اقدامات انجام‌شده، این روند در مهرماه کاهش یافته است. تحول در نظافت محله‌ها موضوعی است که در ماه‌های اخیر مورد توجه شهرداری تهران قرار گرفت و به‌گفته حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران «در بعضی از مناطق شهر تهران روزانه ۴بار تخلیه زباله از مخازن انجام می‌شود، آن‌هم در ساعاتی که مردم در حال استراحت هستند.» ناصری با تکیه بر آمار مقایسه‌ای منتشر‌شده از کاهش آمار شکایت از تأخیر اتوبوس خبر داد و گفت: با وجود اینکه مهرماه زمان آغاز فعالیت مدارس بود، آمار مربوط به شکایت از تأخیر اتوبوس روند کاهشی داشت و شکایت از این موضوع در مهرماه نسبت به‌ ماه شهریور 8درصد کمتر شده است.

قراردادهای چندگانه با چین برای رفع مشکل حمل‌ونقل
رئیس سامانه 137‌پلاس در ادامه به روند صعودی برخی ‌درخواست‌ها و شکایت‌ها در مهر نسبت به شهریور اشاره کرد و توضیح داد: رفع سدمعبر و دستفروشی و درخواست برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها به‌ترتیب با 15درصد و 27درصد رشد مواجه شده‌اند. ناگفته نماند که درخواست برای افزایش تعداد اتوبوس همواره روند افزایشی دارد و امیدواریم یک اتفاق مهم در شهر رخ بدهد و این معضل حل شود. خط‌کشی عابر پیاده نیز جزو آن‌دسته از درخواست‌هایی است که با افزایش 35درصدی در بازه زمانی مورد اشاره همراه شده است. لزوم توسعه خطوط اتوبوسرانی و مترو موضوعی است که مدیریت شهری بارها بر آن تأکید کرده است، در آخرین اقدام علیرضا زاکانی، شهردار تهران با سفر به پکن تلاش کرد تا زمینه ورود هزار و 50دستگاه واگن برای مترو، هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین برقی 12متری، هزار دستگاه اتوبوس دوکابین گازسوز 18متری، 10هزار دستگاه ون برقی، 10هزار دستگاه تاکسی برقی، 100هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و... را مهیا کند. به‌گفته ناصری، در بحث شکایت و انتقادها نیز آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد که ساخت و احداث بنای بدون مجوز 20درصد و کمبود تاکسی در مسیر خاص نیز 80درصد افزایش یافته است. در مهر سال‌جاری 120هزارو548پیام خدمات و فوریت‌های شهری ثبت شده که با توجه به آمار 111هزارو462پیام ثبت‌شده در مهر سال گذشته، باید گفت که 9هزارو86مورد به تعداد پیام‌های سال‌جاری اضافه شده است.

سدمعبر؛ جایگاه اول درخواست‌ها و شکایت‌ها
رئیس سامانه 137‌پلاس در رابطه با مقایسه آماری مهر1402 با بازه زمانی مشابه، گفت: بیشترین کاهش درخواست‌ها در مهرماه امسال نسبت به مهر سال1401 مربوط به موضوعاتی همچون نصب مخازن زباله، آبیاری فضای سبز و مرمت مخازن زباله است که هر کدام به‌ترتیب کاهش 42، 36 و 23درصدی داشته‌اند. در حوزه انتقادها و شکایت‌ها نیز دو موضوع کیفیت محصولات تره‌بار 46درصد و ساعات کاری ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی شهرداری 57درصد کمتر شده‌اند. ناصری در رابطه با افزایش درخواست و شکایت از برخی موضوع‌ها در بازه زمانی ذکر شده، توضیح داد: پیام‌های ثبت درخواست رفع سدمعبر وانتی و دستفروش 30درصد، درخواست جمع‌آوری سرشاخه درختان 45درصد، نظافت باغچه 50درصد، نصب و نگهداشت روشنایی فضای سبز 35درصد بیشتر شده است و همچنین شکایت و انتقاد از سدمعبر، انتقاد از زمان‌بندی حرکت قطارهای مترو، انتقاد از تبدیل کاربری مسکونی به اداری و تجاری نیز بیشترین آمار افزایش‌یافته در حوزه شکایت‌ها را به‌خود اختصاص دادند.

کاهش 10درصدی تعداد بساط‌گستران در آبان‌ماه
ساماندهی دستفروشان و رفع سدمعبر ازجمله موضوعاتی است که به همکاری مشترک نیروی انتظامی، ‌وزارت صمت، اتاق اصناف و... نیاز دارد. نصرالله پیچگاه، معاون فنی و اجرایی شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری به بیان آمار و ارقامی در مورد اقدامات شهرداری برای رفع سدمعبر و دستفروشان پرداخت و گفت: در حال حاضر طرح‌های مربوط به ساماندهی را در 56محور در سطح 18منطقه طرح اجرا می‌کنیم. آمار نشان می‌دهد که 25هزار بساط در تیرماه در سطح شهر تهران شناسایی شده بود اما این آمار در هفته اول آبان با 10درصد کاهش به 22هزارو522بساطی رسید. او به تقسیم‌بندی انواع بساط‌گستری پرداخت و گفت: در خصوص بساط‌گستری اصناف مربوط به مغازه‌دارها، 14هزارو233مورد را ثبت کرده‌ایم که 63درصد آمار بساط‌ها را شامل می‌شود. بساط‌گستری ثابت با شناسایی 5هزارو142مورد، دستفروشی با 217مورد، شبه‌متکدی با 596مورد شناسایی شده به‌ترتیب 22.5درصد، یک درصد و 2.5درصد از آمار بساط‌گستری‌ها و سدمعبرهای شهر را تشکیل می‌دهند. به‌گفته پیچگاه «2هزارو371مورد نیز مربوط به فعالیت‌های وانت‌ها و چرخی‌های شهر است که 11درصد آمار سدمعبر و بساط‌گستری را شامل می‌شوند. یکی از موضوعات گسترش بساط‌گستری مربوط به مسائل اقتصادی است و از سوی دیگر به‌دلیل بازار کار محدود در شهرستان‌ها بسیاری برای دستفروشی و بساط‌گستری به تهران می‌آیند. به‌عنوان مثال، اهالی یک منطقه در حوالی میدان ولیعصر دستفروشی می‌کنند و حتی 80درصد دستفروش‌های خیابان صابونیان در خیابان شوش مهاجران افغان هستند. نباید فراموش کرد که بسیاری از بساط‌گستران به‌دلیل آنکه از پرداخت هزینه اجاره، آب و برق معاف می‌شوند، به این کار روی می‌آورند. با وجود تمام مشکلات، شهرداری تهران موضوع ساماندهی دستفروشان و رفع سدمعبر را پیگیری می‌کند.‌»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید