• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206936
+
-

بررسی عملکرد شورای شهر از دوره اول تا ششم

روز گذشته، احمد صادقی گزارشی از عملکرد دوره‌های مختلف شورای شهر تهران ارائه کرد

شورا
بررسی عملکرد شورای شهر از دوره اول تا ششم

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

شوراهای شهر به‌عنوان نهادی سیاستگذار وظیفه رسیدگی به مطالبات شهر و شهروندان در قالب بررسی طرح‌ها و لوایح مختلف را دارند. علاوه بر سیاستگذاری، نظارت بر عملکرد شهردار و مدیریت شهری جزو مسئولیت‌های مهم شورای شهر محسوب شده؛ برهمین اساس مرکز مطالعات شهرداری تهران گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در شورای چهارم و پنجم شهر تهران تهیه کرده است.

مقایسه اقدامات 2ساله شورای شهر با ادوار گذشته
روز گذشته رئیس کمیته شفافیت شورای شهر در نطق پیش از دستور خود عملکرد ادوار مختلف شورای شهر تهران را قرائت کرد. احمد صادقی در یکصدوهشتادوششمین جلسه علنی شورا گفت: سعی کردیم میانگین 2ساله دوره ششم شورا را با 2ساله دوره‌های قبل مقایسه کنیم. شورا از ابتدا تا امروز بیش از 7هزار مصوبه داشته است که میانگین 2ساله 3هزارو۵۲۱ مصوبه است و شورای ششم پرکارترین دوره بوده و مصوبات باغ‌ها و نظارت ملی رشد قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل داشته است.

112مصوبه شورا در راستای منویات رهبری
رئیس کمیته شفافیت با اشاره به اینکه ۱۱۲مصوبه شورا در راستای منویات رهبری بوده که 5درصد کل مصوبات ادوار شورا را به‌خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: از دوره سوم شورا افزایش قابل‌توجهی را در راستای این شاخص‌ها شاهد بودیم. صادقی گفت: حدودا ۳۳ وظیفه برای شورای شهر در قانون انتخابات شوراها و شهرداری‌ها لحاظ شده، اما در هیچ دوره‌ای حتی یک مصوبه برای وظایف شورا نداشته‌ایم.

کاهش سهم لوایح از مصوبات
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در طول دوره‌های شورای شهر، سهم لوایح از مصوبات رشد داشته و طرح‌های عمومی کاهش یافته است، افزود: این نشان می‌دهد که ابتکار عمل از شورا خارج شده و به شهرداری سپرده شده است. صادقی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه همواره پرارجاع‌ترین کمیسیون بوده و در دوره ششم میزان ارجاع به کمیسیون نظارت و حقوقی کمتر از نیمی از ارجاعات 4کمیسیون دیگر شورا بوده است.

عوارض شهری؛ بیشترین مصوبه شورا
او با اشاره به بیشترین مصوبات، گفت: تغییر نوع و میزان عوارض شهری بیشترین مصوبات را داشته، آلودگی هوا، ترافیک، فاصله طبقاتی، جرم و جنایت و کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی از دغدغه‌های شهروندی بوده و کمتر به آن پرداخته شده است. در دوره ششم هیچ‌گونه پایشی در مدیریت شهری برای دغدغه مردم انجام نشده و خودمان احساس کردیم که ترافیک از دغدغه‌های مردم است و تحقیقاتی در این خصوص صورت نگرفته است.

افزایش مصوبات در حوزه باغات
او با اشاره به روند تعداد مصوبات در حوزه باغ‌ها، تشکیلات و وظایف و نظارت مالی، گفت: مصوبات در این حوزه افزایشی بوده و در حوزه خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی با کاهش مصوبات روبه‌رو بوده‌ایم. دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به شورا در ادوار مختلف در 4حوزه تقسیم‌بندی شده و تعداد مصوبات براساس این دغدغه‌ها احصا شده و نشان‌دهنده این است که شورا چه میزان به بیانات رهبر معظم انقلاب توجه دارد.

لزوم توجه بیشتر به هوشمندسازی
صادقی ادامه داد: هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری فراموش شده و باید به آن توجه بیشتری شود. با وجود اقدامات انجام شده در سال‌های متمادی، هنوز نظارت فنی دستی است. همچنین شهرسازی و حمل‌ونقل نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود و این در حالی است که مصوبات حوزه حمل‌ونقل تنها 5درصد کل مصوبات را به‌خود اختصاص می‌دهد. پس از ارائه گزارش احمد صادقی، هر یک از اعضای شورا نسبت به این گزارش واکنش‌های مختلفی نشان دادند.





تحقق بیش از ۱۰۰ درصد بودجه در بخش درآمدهای نقدی
گزارش مربوط به حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در شهریور‌ماه سال ۱۴۰۲ جلسه شورا توسط خزانه‌دار شورا قرائت شد و مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا:
در شش ماهه منتهی به شهریور‌۱۴۰۲ مجموع منابع نقدی و غیرنقدی حدود ۳۴۸۲۹‌میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه مصوب ۴۵.۸۳‌درصد است. یعنی این بودجه در 6‌ماه اول براساس درآمدهای حاصل ۹۰‌درصد محقق شده است. همچنین در این 6‌ماه مبلغ ۳۸۷۲۳‌میلیارد تومان وصول شد. به‌عبارتی درصد تحقق درآمد نسبت به بودجه مصوب نسبت به 6‌ماه گذشته ۸۹/۹۴‌درصد بوده است. در قسمت مربوط به درآمدها مبلغ ۳۲۶۳۰‌میلیارد تومان به حیطه وصول درآمده است که مبلغ ۳۲۷۹۳‌میلیارد تومان وصول شده که به‌معنای تحقق بیش از ۱۰۰‌درصدی بودجه در بخش درآمدهای نقدی است؛ به این ترتیب از مبلغ ۳۴۸۲۹‌میلیارد تومان مجموع عملکرد نقد و غیرنقد، مبلغ ۳۳۱۷۳‌میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و حدود مبلغ ۱۶۵۶‌میلیارد تومان مربوط به عملکرد غیرنقد است.
در فصل دوم، منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز باید در 6‌ماهه اول سال‌۱۴۰۲ حدود مبلغ ۳۳۷۱‌میلیارد تومان وصول می‌شد که حدود مبلغ ۹۱۲‌میلیارد تومان وصول شده است. درخصوص منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی نیز باید مبلغ ۲۷۲۱‌میلیارد تومان وصول می‌شد که از این میزان نیز تنها حدود ۱۱۲۳‌میلیارد تومان ثبت وصول شده است، به‌عبارتی درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب ۶ ماهه سال‌۱۴۰۲ حدود ۸۹.۹۴ درصد است.
در 6‌ماهه منتهی به شهریور سال‌۱۴۰۲ در مجموع، وصول نقد و غیرنقد به مبلغ ۳۴۸۲۹ میلیارد تومان بوده است که مبلغ ۱۴۸۰۵‌میلیارد پایدار و مبلغ ۲۰۰۲۴‌میلیارد تومان آن ناپایدار است که با توجه به بودجه مصوب ۶ ماهه به مبلغ ۳۸۷۲۳‌میلیارد تومان حدود ۳۸۹۴‌میلیارد تومان کمتر از برنامه مصوب وصول شده است. گفتنی است گزارش خزانه‌دار شورا به اتفاق آراء به تصویب رسید.

دیگر اخبار روز گذشته شورای شهر
اصلاحیه مصوبه «تعیین حق بهره‌برداری غرف به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری تهران» روز گذشته بررسی و با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید.
در جلسه دیروز بررسی پلاک ثبت‌های مختلف درخصوص باغ بودن یا نبودن در دستور کار قرار گرفت و این شورا با اکثریت آرا تثبیت 5باغ در تهران را به تصویب رساندند.
تعدادی از قهرمانان مدال آور تهرانی در رشته‌های مختلف ورزشی هانگژو، با حضور اعضای شورا و رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران، مورد تجلیل قرار گرفتند. یونس امامی در رشته کشتی آزاد با مدال طلا، علی داوودی در رشته وزنه برداری با مدال نقره، محسن سیفی در رشته ووشو با مدال نقره، ملیکا میرحسینی در رشته تکواندو با مدال برنز، زهرا کریمی در رشته کبدی با مدال برنز، سید‌کیا اسکندری در رشته قایقرانی با مدال برنز و ملیکا امیدوند رشته کوراش با مدال برنز ازجمله قهرمانان تهرانی بودند که در صحن‌علنی شورای شهر حضور پیدا کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید