• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230822
+
-

سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران‌

گردشگری در دوره ششم مدیریت شهری احیا‌شد

گردشگری در دوره ششم مدیریت شهری احیا‌شد

پیش از شروع به‌کار دوره ششم مدیریت شهری صنعت گردشگری پایتخت دچار رکود شده بود. حمایت‌های بسیاری برای احیای اماکن گردشگری و بازدید از ابنیه‌ تاریخی پایتخت انجام نمی‌شد؛ موضوعی که به سرد‌شدن بازار گردشگری پایتخت و کم‌رنگ‌شدن اهمیت چنین اماکنی منجرشده بود. اما به‌گفته سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، این صنعت با حمایت‌های شورای اسلامی دوره ششم و اقدامات اجرایی مدیریت شهری در 3سال گذشته رونق گرفته است.

افزایش اعتبار و جایگاه ستاد گردشگری
صنعت گردشگری رو به فرسودگی ناشی از بی‌توجهی‌های تاریخی و نیازمند تغییرنگرش و رویکرد به این حوزه بود. مدیران شهری در آغاز فعالیت خود به خوبی به این باور رسیده بودند که اماکن تاریخی و گردشگری درشهر وضعیت مطلوبی ندارند و نیازمند حمایت جدی در دو عرصه سیاستگذاری کلان و تامین منابع مالی هستند. رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران ازسال‌هایی می‌گوید که بودجه اختصاص‌یافته به ستاد گردشگری پاسخگوی نیازهای فزاینده حوزه گردشگری پایتخت نبود: «هنگامی که شورای شهر در دوره ششم فعالیت خود را آغاز کرد، بودجه گردشگری شهرتهران بین 3 تا 4میلیارد تومان بود. بدون تردید این اعتباربرای شهری مانند تهران به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نبود و نمی‌توانست موضوعی به نام گردشگری در شهر را پوشش دهد. از این‌رو، در نخستین سال فعالیت شورا بودجه ستاد گردشگری به ۲۵میلیارد تومان افزایش یافت. اعتبار ستاد گردشگری نیز امسال به ۱۰۰میلیارد تومان رسیده است تا این ستاد بتواند ماموریت‌های خود را اجرا کند.»

گردشگری ارزان و خانواده‌محور
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر با بیان اینکه باوجود افزایش اعتبارات حوزه گردشگری در پایتخت، هنوز تا استانداردها فاصله داریم ادامه می‌دهد: «یکی از اصلی‌ترین اهدافی که مدیریت شهری در دوره ششم در صنعت گردشگری به‌دنبال آن است این بود که بتواند طرح گردشگری ارزان و خانواده‌محور را برای تمام اقشار جامعه اجرایی کند. به‌معنای دیگر، درچنین رویکردی هیچ خانواده‌ای برای تفریح در اماکن تاریخی و گردشگری تهران دغدغه هزینه زیاد آن را نداشته باشد. خوشبختانه مدیران شهری با اجرای برنامه‌های مختلف و طراحی و برنامه‌ریزی منسجم به‌گونه‌ای عمل کردند که گردشگری کم هزینه  دردسترس خانواده‌ها قرار گرفته است و اکنون می‌توان مدعی بود که گردشگری تنها برای اقشار خاص و پردرآمد نیست و همه مردم می‌توانند از این خدمت در شهرداری تهران استفاده کنند.»

احیای رود‌دره‌های پایتخت
برخی فضاهای گردشگری و جاذبه‌های توریستی پایتخت سال‌ها بود که به مامنی برای کارتن‌خواب‌ها و افراد معتاد متجاهر تبدیل شده بود؛  اتفاقی که علاوه‌بر نازیبا‌کردن چهره شهر و ایجاد احساس ناامنی در شهروندان منجر به محرومیت شهر از جاذبه‌های این اماکن و فرصت‌های تفرجگاهی که در آنها وجود داشت، شده بود. رود‌دره‌ها ازجمله این مراکز و اماکن بودند که در رویکرد تحولی شورای اسلامی و شهرداری تهران با اجرای طرح‌های ساماندهی، این رود‌دره‌ها اکنون به‌ مراکز تفرجگاهی و گردشگرپذیر پایتخت تبدیل شده‌اند. علوی در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «اقدامات مثبتی درزمینه رود‌دره‌های پایتخت برای بازگرداندن این مراکز به سرمایه‌های اجتماعی و گردشگری شهر انجام شده است. با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی شهرداری شاهد احیای رود‌دره فرحزاد بودیم. همانطور که می‌دانید پیش از این رود‌دره فرحزاد به پاتوقی برای بروز آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده بود اما خوشبختانه با پاکسازی این فضا رود‌دره کن، رود‌دره گلابدره به همراه رود‌دره فرحزاد تبدیل به مسیر گردشگری شده‌اند.»

هدایت سرمایه‌ برای توسعه گردشگری
سیداحمد علوی، احیای مسیرهای گردشگری و تامین اعتبار برای ایجاد مسیرهای جدید تاریخی و دیدنی تهران را ازجمله اقدامات مؤثر مدیران شهری در دوره ششم می‌داند و ادامه می‌دهد: «همه تلاش ما در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای ایجاد حال خوب در مردم است، بنابراین همه باید به این نکته توجه داشته باشیم که با مسئله اجتماعی مهمی سرو‌کار داریم. با اهتمام مدیران شهری دوره ششم مسیرهای گردشگری افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال در منطقه18 مسیرگردشگری فیروزبر، در منطقه 21مسیر گردشگری کودک و درمنطقه 20مسیر گردشگری زیارت تعیین و با سرمایه‌گذاری انجام شده به‌عنوان محور گردشگری معرفی شده است.»

اتوبوس گردشگری در اختیار شهروندان
سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری با بیان اینکه مطالبه برای رفع نیازها برای رونق گردشگری درتهران ادامه خواهد داشت از واردات اتوبوس گردشگری خبر می‌دهد: «اکنون تهران دارای گذرها و مسیرهای گردشگری متعددی شده است. یکی از نیازهای ما واردات اتوبوس گردشگری برای شهروندان تهرانی است. در شورای شهر از مدیران شهری این مطالبه را داشته‌ایم که حداقل 22 اتوبوس ویژه گردشگری خریداری شود. خوشبختانه دراین زمینه نیز اقداماتی در راستای تامین اعتبار انجام شده است.» علوی ادامه می‌دهد: «در مناسبت‌ها و در روزهای نوروز شاهد فعالیت اتوبوس‌های گردشگری به شکل رایگان هستیم که با استقبال شهروندان از آنها در مسیرهای تاریخی و دیدنی تهران همراه بوده است. در واقع‌خرید اتوبوس‌های جدید و راه‌اندازی آنها موجب رونق‌ بیشتر بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری شهر تهران خواهد شد.»


مرمت و ایمن‌سازی‌ مسیر تاریخی بازار
سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهرتهران به تلاش‌های مدیران شهری در زمینه احیا و مرمت مسیرتاریخی بازارتهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «کمیته‌های گردشگری، ایمنی و شهرسازی شورا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا با مشارکت مردم این مهم اجرایی شود اکنون هنگامی که به بازارتهران مراجعه می‌کنید خواهید دید که بخش زیادی از بافت تاریخی آن پس از سال‌ها بی‌تفاوتی مسئولان مرمت شده است.این اقدامات علاوه بر افزایش زیبایی بصری سبب افزایش ایمنی بازار نیز شده و همین موضوع در درازمدت از هویت و میراث تهران قدیم حراست می‌کند. این اقدامات در سرتاسر مسیرهای بازار تهران ادامه خواهد داشت. همچنین‌شهروندان از اجرای پروژه بازسازی بافت تاریخی بازارتهران رضایت دارند، به‌گونه‌ای که اکنون شاهد مشارکت کسبه راسته‌های مختلف بازار در این زمینه هستیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید