• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 2 آبان 1402
کد مطلب : 206767
+
-

رشد 90درصدی زیان خودروسازان

3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در 6‌ماه امسال 34هزار میلیارد تومان زیان کردند

رشد 90درصدی زیان خودروسازان

ابعاد زیان صنعت خودرو‌سازی‌ هر روزگسترده ترمی شود، آمار‌ها نشان می‌دهد 3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در 6‌ماه امسال 34هزار میلیارد تومان زیان کردند که حدود 90درصد بیشتر از زیان 6‌ماه پارسال است. با این میزان زیان جمع کل زیان انباشته این 3شرکت به 163هزار میلیارد تومان رسید.به گزارش همشهری، زیان خودرو‌سازان موضوع تازه‌ای نیست و نخستین نشانه‌های آن از ابتدای دهه90 نمایان شد. با این حال در طول چند سال گذشته و به‌ویژه بعد از سال1397 این زیان هر سال با نرخ بالاتری افزایش یافته و می‌توان گفت زیان صنعت خودرو‌سازی‌ به‌صورت تصاعدی در حال رشد است، به‌طوری که در طول چند سال گذشته زیان این صنعت 7برابر شده و در حال حاضر جمع کل این زیان از سرمایه شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نیز بیشتر شده است. این افزایش زیان نگرانی‌های بزرگی را به‌وجود آورده است اما هنوز اراده جدی از سوی وزرای مربوطه برای اصلاح ساختار این صنعت دیده نمی‌شود.

علت زیان‌دهی خودروسازان
به‌زعم کارشناسان مالی عواملی ازجمله مدیریت دولتی، قیمت‌گذاری دستوری، بهره‌وری پایین و بدنه بزرگ این صنعت که شامل ده‌ها هزار نفر نیرو است ازجمله دلایل زیان‌های سنگین این صنعت است که می‌تواند در آینده بار مالی سنگینی را بر دوش دولت بگذارد.

رشد 90درصدی زیان
تازه‌ترین اطلاعات مالی شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد 3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در 6‌ماه نخست امسال جمعا 34هزارو276میلیارد تومان زیان کرده‌اند که این میزان در مقایسه با زیان سال قبل که 18هزار میلیارد تومان بود 89درصد افزایش نشان می‌دهد. در میان این 3شرکت، سایپا بدترین عملکرد را داشته و زیان 6ماهه این شرکت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 345درصد افزایش داشته است. سال گذشته جمع کل زیان سایپا در نیمه نخست سال 1600میلیارد تومان بود که این مقدار در نیمه نخست امسال به 7232میلیارد تومان رسیده است.
بعد از سایپا رتبه دوم بدترین عملکرد به ایران‌خودرو می‌رسد. این شرکت در نیمه نخست سال قبل 13.2هزار میلیارد تومان زیان کرده بود اما این مقدار امسال به 22.4هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد زیان این شرکت در نیمه نخست امسال 67درصد بیشتر از پارسال است.
شرکت پارس خودرو هم وضع مشابهی دارد و زیان 6ماهه این شرکت با 46درصد افزایش به 4هزارو610میلیارد تومان رسیده‌است.

انباشت زیان
با اضافه شدن 34.2هزار میلیارد تومان زیان در 6‌ماه امسال جمع کل زیان انباشته شرکت‌های خودرو‌ساز بدون احتساب شرکت‌های زیرمجموعه به 163هزارو352میلیارد تومان رسیده است. زیان انباشته 3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در ابتدای سال در حدود 129هزار میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد زیان انباشته شرکت‌های خودرو سازدر نیمه نخست امسال 27درصد افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند جمع کل زیان انباشته شرکت‌های خودرو‌ساز در پایان سال به مرز 200هزار میلیارد تومان برسد و اگر زیان شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو و سایپا نیز به این رقم اضافه شود از این محدوده هم فراتر خواهد رفت.

رکوردداران زیان انباشته در صنعت خودرو
آمار‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت ایران‌خودرو با 97هزار میلیارد تومان زیان انباشته بیشترین زیان را در میان شرکت‌های خودرو‌ساز دارد. زیان انباشته ایران خودرو در ابتدای سال 74هزارو596میلیارد تومان بود که این رقم در نیمه نخست امسال 30درصد افزایش یافته است.
بعد از ایران خودرو شرکت سایپا با 45هزارو610میلیارد تومان زیان انباشته در رده دوم قرار گرفته است که نشان می‌دهد این میزان زیان 19درصد بیشتر از ابتدای سال است.
زیان انباشته شرکت پارس خودرو نیز در همین دوره با 29درصد رشد به 20هزارو714میلیارد تومان رسیده است.

چه باید کرد؟
ارقام موجود همگی بیانگرآن است که سرعت رشد زیان در شرکت‌های خودروساز به‌شدت افزایش یافته است. به همین دلیل بسیاری ازتحلیلگران اعتقاد دارند صرف‌نظر از واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ که فرایندی زمانبر است باید قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت حذف تا جلوی خلق زیان در این صنعت گرفته شود. زیرا مهم‌ترین عامل افزایش سرعت زیان قیمت‌گذاری دستوری است. با این حال نگاهی جدی‌تر به این صنعت نشان می‌دهد که نیاز اصلی این صنعت اصلاح ساختار مدیریتی است که مستلزم واگذاری سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید