• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205169
+
-

شهردار تهران شما هستید

آیین آغاز دومین دوره طرح «من شهردارم» با حضور شهردار تهران در خیابان بهشت برگزار شد

گزارش
شهردار تهران شما هستید

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

مردمی‌سازی مدیریت شهری، سرلوحه اقدامات شهرداری در این دوره قرار گرفته است و در راستای تحقق آن سال گذشته پویش «من شهردارم» اجرایی شد. با شرکت شهروندان در این طرح بیش از هزاران طرح در مناطق 22گانه تعیین و براساس اولویت، اجرای آنها عملیاتی شد. امسال این طرح به دور دوم رسید و آیین آغاز دومین طرح «من شهردارم» با حضور شهردار تهران در خیابان بهشت برگزار شد. علیرضا زاکانی در این مراسم با بیان اینکه امیدوارم طرح بتواند راهگشای اساسی در شهر باشد، تأکید کرد: «سطح پروژه‌ها با هم متفاوت هستند، اما حتماً باید سیستمی وجود داشته باشد که مردم ایده‌های خود را ارائه دهند؛ چراکه با این نظرات می‌توان به راه‌حل‌های خروج از بن‌بست‌های شهر دست یافت.»

مسئولیت‌پذیری شهرداری
مسئولیت‌پذیری نکته‌ای بود که شهردار تهران در سخنانش از آن با عنوان ویژگی شهرداری یاد کرد و گفت: «تمام مسئولیت‌های شهر به‌عهده ماست؛ یعنی مواردی که به‌طور قانونی بر‌عهده ما گذاشته شده است را انجام می‌دهیم و در موارد دیگر به سایر بخش‌ها کمک می‌کنیم تا وظایف محوله‌شان را انجام دهند؛ چراکه شیرین‌کردن کام مردم و رضایت شهروندان تنها چیزی است که از ما باقی می‌ماند.»

جلب مشارکت مردم
زاکانی در ادامه مراسم به جلب مشارکت مردم هم گریزی زد و عنوان کرد: «قرارگاه اجتماعی را با مشارکت 14دستگاه و برای رفع مشکلات اجتماعی تشکیل دادیم تا در نهایت مجموعه اقداماتی که انجام می‌شود منجر به وقوع اتفاقاتی در جامعه شود. همچنین در تلاش هستیم تا مرکز مطالعات شهرداری، فضای نخبگانی ایجاد کند. به‌طور کلی در مدیریت مشارکتی ۱۰نوع مشارکت تعیین شده که یکی از وجوه آن مشارکت با متن جامعه و استفاده از توان مردم در صنوف و طبقات مختلف و ثبت نظرات آنهاست.»

شرکت بیش از 3هزار نفر در طرح اول
در نخستین دوره طرح «من شهردارم» بیش از 3هزار نفر از شهروندان شرکت کردند. سکاندار پایتخت با بیان این مطلب گفت: «2ویژگی در این طرح می‌تواند مؤید کار باشد؛ یکی تعداد متقاضیان و تأییدکنندگان تقاضاهاست که می‌تواند در سیستم بارگذاری شود و دیگری نظرات متخصصان این حوزه است تا پروژه‌های برتر مشخص شوند، اما باید روند این طرح استمرار پیدا کند و به مردم اطلاع‌رسانی شود که پروژه‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارند.» آنطور که زاکانی عنوان کرده: «بخش اصلی کار این است که متن جامعه ناظر بر طرح‌ها باشند. این موضوع بسیار کمک‌کننده خواهد بود. یکی از کارکردهای ویژه در کشورها رجوع به آراست و اکثر امور با تکیه به این آرا انجام می‌شود. با این اقدام، مردم خود را بیگانه با امور نمی‌دانند و اتفاق بزرگی در شهر رخ می‌دهد و امکانی فراهم می‌شود تا پروژه‌های شهر به بهترین شکل پیگیری شوند.» به‌گفته او، هرچه مردم درگیر مسائل شهر شوند و خود را صاحب کار ببینند، امور مدیریت شهری بهتر پیش می‌رود و امیدواریم این جنس مشارکتی که در جامعه امید می‌آفریند، به‌تدریج رونق پیدا کند. شهردار تهران از برنامه‌ریزی برای جوامع خاص هم خبر داد و تأکید کرد که بیش از یک‌میلیون‌و‌۴۰‌هزار دانش‌آموز در تهران داریم و می‌توان به دانش‌آموزان آموزش داد تا بتوانند به ما ایده بدهند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید