• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205113
+
-

پرونده بانک‌های بی‌انضباط روی میز تصمیم

وزارت اقتصاد از انحلال 3مؤسسه اعتباری و یک بانک تا پایان امسال خبر داد

رضا کربلائی- روزنامه‌نگار

پرونده برخورد با بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری ناتراز و بی‌انضباط وارد فاز تازه‌ای شده است. به گزارش همشهری، براساس اعلام وزارت اقتصاد، قرار است بساط یک بانک و 3مؤسسه اعتباری تا پایان امسال جمع شود. البته اشاره‌ای به نام این مؤسسات نشده، اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که احتمالا یکی از 3مؤسسه، همان مؤسسه اعتباری است که در روزهای اخیر، بانک مرکزی حکم به انحلال و توقف فعالیت آن داده است. براساس برخی خبرها، قرار است پرونده 2مؤسسه اعتباری دیگر هم در فرایند انحلال قرار گیرد. ضمن اینکه یک بانک خصوصی به نسبت کوچک هم در معرض انحلال قرار دارد. 8بانک از بانک مرکزی فرصت  گرفته‌اند تا ظرف 2سال آینده  وضعیت خود را بهبود ببخشند و با  فروش دارایی‌ها و افزایش سرمایه  خود، اقدام به رفع مشکلات و  بهبود شاخص نسبت کفایت  سرمایه‌شان کنند.

عزم دولت و مجلس
وزارت اقتصاد اعلام کرده دولت برای اصلاحات در حوزه بانکی منتظر لایحه برنامه هفتم توسعه و طرح قانون بانک مرکزی نمانده و با اخذ مجوزهای لازم از شورای هماهنگی سران قوا، اختیارات خوبی برای ساماندهی نظام بانکی به بانک مرکزی و دولت داده شده است و بر همین اساس، امسال 3مؤسسه اعتباری و یک بانک خصوصی منحل خواهند شد. افزون بر این با اختیارات و وظایفی که در قالب برنامه هفتم توسعه و قانون بانک مرکزی برای بانک مرکزی تعیین شده است، بانک‌های ناتراز در مسیر تعیین تکلیف قرار می‌گیرند. مدیر نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی می‌گوید: برای ۸بانک یا مؤسسه مالی اعتباری که ناتراز اما قابل احیا و بازسازی بودند، برنامه حداکثر 2ساله ای مشخص و به آنها ابلاغ کردیم و ۳مؤسسه مالی و اعتباری و یک بانک در آستانه انحلال هستند که تعیین تکلیف نهایی آنها صورت گرفته و موضوع شان باید در مراجع قانونی نهایی شود.

نگران سپرده‌هایتان نباشید
18مرداد امسال بود که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد: مجمع انحلال 3مؤسسه اعتباری تا مهر‌ماه برگزار می‌شود و در مورد بقیه بانک‌ها نیز با همکاری وزارت اقتصاد برنامه مشخصی داریم. او تأکید کرد: درهرحال اگر مؤسسه اعتباری وارد فرایند حل و فصل یا انحلال شود، اتفاقی برای سپرده‌های مردم نخواهد افتاد و مردم کماکان از سپرده‌های خود می‌توانند استفاده کنند.

برنامه بانک مرکزی چیست؟
بانک مرکزی می‌گوید: تمام بانک‌ها ملزم هستند که کفایت سرمایه خود را به ۸ افزایش بدهند. بانک‌ها برای اضافه برداشت از بانک مرکزی باید وثیقه‌ داشته باشند. به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، برای رشد دارایی‌ها، حد مجاز تعیین و علاوه بر این میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها کنترل می‌شود و اگر بانکی ناترازی‌اش را کاهش ندهد، نمی‌تواند بیش از عدد مشخصی تسهیلات بپردازد. فرزین در عین حال تأکید می‌کند: هیچ بانکی خارج از کنترل نیست؛ اگرچه برخی از بانک‌ها اضافه برداشت رو به افزایش دارند که رسیدگی آنها در اولویت کاری بانک مرکزی قرار دارد و تحت کنترل هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید