• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204684
+
-

وقتی دی‌کاپریو تبلیغ کنکور می‌کند!

وقتی دی‌کاپریو تبلیغ کنکور می‌کند!

حسام مرادی

چندی پیش در فضای مجازی، ویدئویی از «لئوناردو دی‌کاپریو»، بازیگر سرشناس هالیوودی دیدم که داشت به زبان فارسی، تبلیغ فلان مؤسسه‌ی کنکور را می‌کرد. اگر آن مؤسسه‌ی کنکور می‌خواست واقعاً دی‌کاپریو را به خدمت بگیرد، چند میلیون دلاری برایش آب می‌خورد اما آن مؤسسه، به‌جای این کار، از «دیپ فیک» استفاده کرده بود.
دیپ فیک، یکی از فناوری‌های جنجالی بر پایه‌ی هوش مصنوعی است که برای ساخت فیلم‌های ساختگی به‌کار می‌رود؛ یعنی همین جا‌به‌جاشدن صورت کسی که مقابل دوربین است با صورت مبارک دی کاپریوی خودمان!
البته که در نگاه اول، این کار به‌خودی خود، سرگرم‌کننده است و حتی می‌تواند درصورت رعایت قوانین کپی‌رایت، به صنعت تبلیغات کمک هم کند اما اگر کسی خواست شیطنت کند و خبرهای جعلی با سند و مدرک‌های جعلی در فضای مجازی منتشر کند چه می‌شود؟
مثلاً تصور کنید به جای استفاده از چهره‌ی دی‌کاپریو، از چهره‌ی زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین استفاده و به جای تبلیغ کلاس کنکور، خبر تسلیم‌شدن اوکراین مقابل روسیه را منتشر کنیم! می‌دانید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ ارتشی با دیدن و شنیدن این خبر، ناامید و ارتشی دیگر، امیدوار می‌شوند!
جالب است بدانید چندی پیش در فضای مجازی، ویدئوی دیپ فیک و جعلی رئیس‌جمهور اوکراین با موضوع تسلیم‌شدن در برابر کشور روسیه منتشر شد. در آن ویدئوی دروغین، زلینسکی از ملتش خواسته بود سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و تسلیم ارتش روسیه شوند. البته ساختگی‌بودن این ویدئو، به سرعت مشخص شد اما اثر خود را، هر چند کوتاه‌مدت در جنگ گذاشت.
برای مقابله با این جریان جدید و دروغین، شرکت گوگل، در هفت سپتامبر، یعنی شانزدهم شهریور امسال، طی بیانیه‌ای اعلام کرد به‌زودی محدودیت‌های جدیدی برای محتواهای سیاسی دستکاری‌شده با فناوری هوش مصنوعی یا همان دیپ فیک، اعمال می‌کند.
این محدودیت‌ها از دهم آبان، یعنی ابتدای‌ماه نوامبر۲۰۲۳ اعمال خواهد شد و یکی از اهدافش، کاهش اخبار نادرست، به‌خصوص حول انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا است.
هم‌چنین شرکت گوگل، از فناوری‌های جدید خود برای تشخیص و ردیابی این ویدئو‌های جعلی استفاده خواهد کرد که این اتفاق، یعنی هوش مصنوعی به جنگ هوش مصنوعی می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید