• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 مهر 1402
کد مطلب : 204344
+
-

اتوبوس‌های سه‌کابینه در حال راه‌اندازی هستند

اصل ماجرا
اتوبوس‌های سه‌کابینه در حال راه‌اندازی هستند

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

اتوبوس‌های سه‌کابینه جدید که سال‌ها بی‌استفاده مانده بودند، سرانجام وارد ناوگان اتوبوسرانی شدند و استفاده آزمایشی از آنها شروع شده است. وقتی خبر راه‌اندازی این اتوبوس‌ها منتشر شد، برخی تصور کردند این اتوبوس‌ها بلافاصله در همه خطوط بی‌آرتی به حرکت درمی‌آیند؛ به همین دلیل پیام‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که بیان می‌‌کرد اتوبوس‌ها تنها به‌صورت نمایشی به حرکت درآمده‌اند و قابل استفاده نیستند.

اما اصل ماجرا چیست؟
فناوری ساخت اتوبوس‌های تک‌کابینه با دوکابینه و با متروباس سه‌کابینه یکسان نیست. از طرف دیگر راه‌اندازی و استفاده عملی از متروباس‌ها نیازمند گذراندن مراحل عملی در شهر است. اکنون 2عدد از 4متروباس‌ با رعایت نکات ایمنی و فنی در حال «تست گرم» هستند و شهروندان را به مقصد می‌رسانند، اما بار اصلی حمل‌ونقل در بی‌آرتی همچنان برعهده اتوبوس‌های دوکابینه است که در خطوط دیده می‌شوند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این‌باره می‌‌گوید: «از سال ۹۶که مدیریت شهری پنجم، مدیریت شهر را برعهده می‌گیرد، انگیزه و اقدام لازم در مورد تعمیرات و رفع نقص ۴دستگاه متروباس انجام نمی‌شود و این سرمایه شهر تهران بلااستفاده رها می‌شود، اما با روی کار آمدن مدیریت شهری ششم سعی کردیم با تلاش همکاران فنی شرکت واحد و فشار به شرکت واردکننده این اتوبوس‌ها، نسبت به فعال‌سازی‌ اتوبوس‌های متروباس اقدام کنیم؛ به‌گونه‌ای که تا‌کنون ۲‌اتوبوس برای تست گرم و تردد آزمایشی وارد خطوط شده‌اند و تا آخر مهرماه هم براساس قولی که به ما داده شده، 2دستگاه متروباس دیگر نیز وارد خطوط می‌شوند.»
مهدی علیزاده می‌افزاید: «متروباس‌ها چند مشکل داشتند که نخستین آن، مشکل نرم‌افزاری بود که کاملا در اختیار شرکت سوئیسی قرار داشت و متأسفانه در این مدت دانش و فناوری آن در ایران بومی نشده بود و حتما باید کارشناسان این شرکت به تهران می‌آمدند و در کنار آن باید مدیران سابق وقت می‌گذاشتند و قطعات موردنیاز را تأمین و از خارج کشور وارد می‌کردند. البته اختلافی بین شرکت وارد‌کننده و تولید‌کننده ایجاد شده بود که مدیران شهر وساطت و میانجیگری نکرده بودند تا مشکل حل شود.»
او می‌گوید: «بالاخره اگر هر خودرویی ۵ تا ۶سال بلااستفاده رها شود، ممکن است ایراداتی پیدا کند و به همین دلیل این اتوبوس‌ها تردد آزمایشی دارند تا ایرادات فنی آنها احصا شود. البته دقت داشته باشید که برای این تعمیرات هم از ظرفیت شرکت سوئیسی و هم توان کارشناسان فنی شرکت واحد استفاده شد و در یک کلام اگر همت و تلاش شبانه‌روزی تکنیسین‌های فنی به‌خصوص در سامانه ۲ نبود، قطعا این اتفاق مهم یعنی ورود دوباره متروباس‌ها به چرخه حمل‌ونقل تهران محقق نمی‌شد.»
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تأکید کرد که یکی از اولویت‌های این شرکت توسعه متروباس‌ها و برنامه‌ریزی برای آن در تهران است. در آینده خرید حداقل ۱۰۰متروباس تماما برقی، پیشرفته، با قدرت موتوری بیشتر در دستور کار قرار دارد تا در خطوط اصلی همچون تهرانپارس ـ آزادی و راه‌آهن ـ تجریش مورد استفاده قرار گیرند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید