آغاز مونتاژ تراموای چینی در تهران
آلودگی هوا، تراکم ترافیک و اتلاف وقت مردم و... مشکلات جدی کلانشهر تهران هستند که ریشه در کاستیهای حملونقل عمومی دارد. ازاینرو برای حل آن معضلات میتوان روی ناوگان حملونقل عمومی متمرکز شد و برای نوسازی و توسعه ناوگان انبوهبر برنامهریزی کرد. سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در توضیح آخرین وضعیت حملونقل عمومی تهران تأکید کرد که ترامواهای چینی به تهران رسیدهاند و مونتاژ آنها آغاز شده است.
تست در خیابان
این روزها صحبتهای زیادی درباره تراموا میشود. 2رام قطار بهصورت آزمایشی از چین وارد شده که قرار است برای آنها تست میدانی انجام شود. هرچند این اقدام میتوانست پس از انجام مطالعات پایهای صورت گیرد؛ اما اکنون همزمان با تست میدانی، مطالعات لازم را از شهرداری خواهیم خواست.
مونتاژ طی 2هفته
اگر تراموا بتواند تمام سؤالها و ابهامات را رفع کند؛ میتواند به ناوگان حملونقل تهران اضافه شود. در غیراین صورت، به کشور مبدأ بازگردانده خواهد شد. این قطارها در حال مونتاژ هستند و در یکی دو هفته آینده عملیات مونتاژ به پایان میرسد. تستهای شبانه نیز در مسیری که شهرداری اعلام کرده، حدفاصل چهارراه تهرانپارس تا میدان آزادی، انجام خواهد شد. البته من بعید میدانم در کمتر از 2ماه بتوان راجع به این موضوع قضاوت کرد.
اختصاص اعتبار، انعقاد قرارداد
شورا تلاش کرده با اختصاص منابع مناسب، کمبود های حوزه حملونقل عمومی را از طریق خرید اتوبوس، واگن و تاکسی تأمین کند. در بخش اتوبوس، قراردادهای بسیار خوبی در شهر تهران منعقد شده که البته برخی از آنها زمانبر است.
تأمین اتوبوس از ظرفیتهای داخلی و خارجی
علاوه بر قرارداد با شرکتهای داخلی برای تامین ۱۵۰۰دستگاه اتوبوس دیزلی که بخش اعظم آن تحویل شده و تا 3ماه آینده کامل میشود، برای ۴۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین دیگر نیز قرارداد بستهایم که تا اردیبهشت یا نهایتا خرداد سال آینده به ناوگان اضافه میشود. همچنین قرارداد خرید اتوبوسهای برقی از چین در حال نهایی شدن است و حدود ۱۸۰دستگاه از این اتوبوسها به کشور رسیده که پس از آمادهسازی در خطوط شهری تهران خدماترسانی خواهند کرد.
ورود واگنها، سال آینده
درخصوص خرید ۶۳۰ واگن مترو و مشکلاتی که در این مسیر پیش آمده بود؛ رئیس شورای شهر با رئیسجمهور صحبتهایی داشتهاند و قولهایی برای پیگیری و رفع مشکلات داده شده است. این واگنها قرار بود از بهمنماه بهتدریج وارد شوند؛ اما بهدلیل موانع موجود، این امر محقق نشد. امیدواریم سال آینده بهتدریج این واگنها وارد شوند.
تأمین زیرساختهای برقی
شهرداری تهران قراردادهایی با سازندگان داخلی برای تأمین جایگاههای شارژ اتوبوسهای برقی، منعقد کرده است. پیشتر ۷۴جایگاه شارژ پیشبینی شده بود و در بودجه امسال ۲۰۰۰میلیارد تومان برای تأمین زیرساختهای برق مورد نیاز اتوبوسها و تاکسیهای برقی اختصاص یافته است. این امر مشروط به ارائه معماری و مشخصات فنی از سوی شهرداری است تا منابع شهروندان بهدرستی استفاده شود.