• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20340
+
-

سیاست مهاجرتی ترامپ؛ انزوای دوباره آمریکا

آمریکا
سیاست مهاجرتی ترامپ؛ انزوای دوباره آمریکا

 اجرای سیاست جدید مهاجرتی دولت آمریکا در مرز مکزیک و تأکید دونالد ترامپ بر ادامه آن، بار دیگر او و دولتش را مورد انتقاد گسترده در داخل و خارج این کشور قرار داده است.

یک‌ماه و نیم است که اجرای دستورالعمل جدید دادستانی آمریکا از سوی مأموران مرزبانی این کشور باعث جدایی بیش از 2هزار کودک مکزیکی از والدین‌شان شده است؛ والدینی که در سودای رسیدن به زندگی بهتر از مرز رد شده و به‌صورت غیرقانونی وارد خاک آمریکا می‌شوند. دونالد ترامپ اما با حمایت از سیاست جدید گفته است: «تا وقتی من هستم، آمریکا به کمپ پناهندگان تبدیل نخواهد شد.»

طبق دستور جف سشنز، دادستان کل آمریکا، نیروهای مرزبانی ملزم شده‌اند کودکان را از خانواده‌های بازداشتی در مرز مکزیک جدا کرده و به اردوگاه‌هایی که برای نگهداری از آنها تعیین شده منتقل کنند. این اقدام برای منصرف کردن مهاجران غیرقانونی تازه از ورود به خاک آمریکا آغاز شده اما تا به اینجای کار مخالفان بسیاری داشته است. این کودکان در مراکزی در ایالت‌های جنوبی آمریکا به‌خصوص ایالت تگزاس نگهداری می‌شوند و والدین‌شان در بازداشتگاه‌ها منتظر تشکیل دادگاه خواهند بود.

انتشار تصاویر و ویدئوهایی از نگهداری این کودکان در قفس‌های بزرگ واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشته است. رعد حسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل طی سخنانی در تازه‌ترین نشست این شورا، اقدام دولت ترامپ را «غیرعقلانی» خواند و خواستار توقف فوری آن شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل معمولا محلی برای سخنرانی‌های پرشور نماینده آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورهاست و سخنان بی‌پرده رعد حسین در انتقاد از عملکرد حقوق بشری این کشور در سازمان ملل، کم‌سابقه به شمار می‌رود. او گفت: «سیاست‌های جدید آمریکا که تنبیه کودکان به‌خاطر اقدامات والدین‌شان را منجر شده بسیار نگران‌کننده است؛ این اقدام سوءاستفاده از کودکان است.»

بنجامین گریوه، سخنگوی دولت فرانسه نیز دیروز ضمن انتقاد از اقدامات آمریکا در گفت‌وگو با کانال‌2 تلویزیون فرانسه گفت: «اتحادیه اروپا و فرانسه، هیچ اشتراک تمدنی با آمریکا ندارند.» او گفت که زندانی کردن کودکان در قفس، «شوکه‌کننده» بوده است. دونالد ترامپ اما می‌گوید نمی‌خواهد که آمریکا هم مثل اروپا به‌خاطر «تبعات ورود مهاجران و پناهجویان» متضرر شود. او در پستی توییتری در پاسخ به انتقادها نوشت: «مردم آلمان به‌خاطر مسائل مهاجرتی علیه دولت خود شورش کرده‌اند. میزان جرم در آلمان بسیار بالا رفته است. اروپایی‌ها همه اشتباه کردند؛ اجازه ورود به میلیون‌ها نفر دادند تا فرهنگ‌شان را مورد هجوم قرار دهند.»

دونالد ترامپ همچون تمام یک سال و نیم حضورش در کاخ سفید، این مشکل را هم به دمکرات‌ها ربط داد و گفت که ضعف دمکرات‌ها باعث شده تا امنیت مرزهای آمریکا به خطر بیفتد و مشکلات به دولت او به ارث برسد. ترامپ از ابتدا خواستار تغییر قوانین مهاجرتی آمریکا بود و مسلمانان و مهاجران مکزیکی و آمریکای لاتین را تحت فشار بی‌سابقه قرار داد. او وعده ساخت دیوار در مرز مکزیک را هم داده که تا به امروز نتوانسته این وعده را اجرایی کند. دونالد ترامپ اکنون به‌دنبال تصویب بودجه 25میلیارد دلاری برای ساخت این دیوار در کنگره و همچنین لغو قوانین مهاجرتی آمریکا موسوم به لاتاری است که به افراد بر مبنای بخت‌آزمایی اجازه مهاجرت به این کشور می‌‌دهد.

اجرای سیاست‌های جدید، جامعه آمریکا را بار دیگر دو پاره کرده است. برخی هواداران ترامپ بیکاری و آمار بالای جرم در این کشور را نتیجه ورود مهاجران به خاک آمریکا می‌دانند و حامی اقدام او هستند. در مقابل بخش دیگری از جامعه آمریکا مخالفت خود را با این سیاست اعلام کرده‌اند. همسران روسای جمهوری پیشین آمریکا و البته همسر خود دونالد ترامپ هم جزو مخالفان بوده‌اند. لارا بوش، رازلین کارتر، هیلاری کلینتون، میشل اوباما و ملانیا ترامپ در اقدامی بی‌سابقه یکصدا سیاست مهاجرتی جدید دولت آمریکا را زیر سؤال برده‌اند. لارا بوش، همسر جورج بوش که هم‌حزبی دونالد ترامپ به‌حساب می‌آید در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که سیاست‌های دولت آمریکا «وحشیانه» و «غیراخلاقی» است. او در این یادداشت نوشته که اقدام دولت آمریکا یادآور اردوگاه‌های بازداشت جمعی آمریکایی‌های ژاپنی‌تبار در جنگ جهانی دوم است.

افزایش انتقادها در داخل و خارج آمریکا از سیاست‌های مهارتی ترامپ یادآور سیاست‌های سختگیرانه او در قبال مهاجران مسلمان است که از سال گذشته آغاز شد و امکان ورود مسلمانان از برخی کشورها ازجمله ایران به این کشور را محدود کرد. آمریکا بار دیگر به‌خاطر یکی از سیاست‌های دونالد ترامپ در انزوا قرار گرفته اما وزارت امنیت داخلی آمریکا دیروز با انتشار بیانیه‌ای بر ادامه اجرای سیاست مورد نظر ترامپ تأکید کرد و گفت که به‌خاطر این سیاست‌ها به‌هیچ‌وجه عذرخواهی نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید