• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 30 مرداد 1402
کد مطلب : 200712
+
-

ابهامات ایمنی بازار تهران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی دیروز گزارشی از وضعیت ایمنی بازار تهران در صحن شورای شهر ارائه داد

گزارش
ابهامات ایمنی بازار تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

آتش‌سوزی بازار تهران، حادثه‌ای که هرچند وقت یک‌بار در گوشه‌ای از این محل قدیمی و فرسوده شهر اتفاق می‌افتد و بحران‌آفرین می‌شود. اخیرا نیز آتش‌سوزی در تیمچه کفاشان اتفاق افتاده و حادثه رخ داده در این محل، برای بار دیگر موضوع انتقال بازار به نقطه دیگری از تهران را داغ کرده است؛ هرچند که رئیس شورای شهر تهران، این موضوع را غیرمنطقی خوانده است. مهدی چمران روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «ساختمان‌های بازار قابل انتقال نیستند. فعالیت‌هایی که درون بازار انجام می‌شوند به‌گونه‌ای باید ساماندهی شوند که برای خرید و فروش‌های مردم آماده باشند، اما آنچه به‌عنوان انبارهای بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند و کالاها از آنجا به سایر شهرها ارسال می‌شوند ضرورتی ندارد و می‌تواند از بازار منتقل شوند.» پس از آتش‌سوزی اخیر در بازار تهران، پرونده آتش‌سوزی‌های پیاپی این بازار به صحن شورای شهر تهران آمد و این بار نیز شورایی‌ها، بررسی این موضوع را در دستورکار خود قرار دادند.

به گزارش همشهری، صدوهفتادویکمین جلسه علنی شورای شهر تهران روز گذشته برگزار و در این جلسه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی به‌منظور بررسی ارائه گزارش درباره آتش‌سوزی اخیر بازار تهران در صحن شورای شهر حاضر شد. قدرت‌الله محمدی گفت: دسترسی به زیرزمین‌ها در بازار تهران سخت و پیچیده است. ما درگیری‌های عجیبی در بازار داریم؛ به‌گونه‌ای که از ۷۱۵پاساژ موجود در تهران ۱۵پاساژ وضعیت بحرانی دارند که تاکنون 3پاساژ بازسازی شده‌اند، اما ۱۲پاساژ هنوز وضعیت‌شان مانند گذشته است. او ادامه داد: ما بارها به کسبه بازار اعلام کرده‌ایم که در همان لحظه اول قبل از آنکه هر کاری انجام دهید، موضوع را به اطلاع آتش‌نشانی برسانید، اما باز هم در مورد اخیر این کار را نکردند و ۲۰دقیقه بعد از حریق موضوع را به آتش‌نشانی گزارش دادند؛ به همین دلیل از ۱۱۰مغازه موجود در پاساژ ۳۰ تا ۴۰مغازه آسیبی بین ۲۰ تا ۱۰۰درصدی دیدند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه ما در سال ۹۳ نخستین اخطار را به پاساژ قیصر دادیم، گفت: بیش از ۹مرتبه همکاران ما در آتش‌نشانی به این پاساژ اخطار دادند، اما مالکان و کسبه توجهی نکردند و حالا دچار خسارت سنگین مالی شده‌اند و اگر ما تعداد زیادی نیرو اعزام نمی‌کردیم پاساژهای دیگر هم دچار حریق می‌شدند. محمدی تأکید کرد: این در حالی است که وقتی ما برای پلمب این مراکز اقدام می‌کنیم جو روانی علیه ما با محوریت اشتغال ایجاد می‌کنند. من از اعضای شورا می‌خواهم تا حادثه خطرناک‌تری رخ نداده حتما نسخه‌ای درمانی برای بازار تهران تهیه کنند.

مکث
لزوم انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب

شورای شهر تهران در سال83، مصوبه انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب را به تصویب رساند و طبق این مصوبه، برگزاری تمامی نمایشگاه‌ها به‌جای مصلی و نمایشگاه‌ بین‌المللی باید در شهر آفتاب انجام شود. متأسفانه از همان سال تاکنون این مصوبه شورای شهر مغفول مانده و اجرا نشده است؛ حتی در دوره سابق مدیریت شهری شهر آفتاب به محلی متروکه تبدیل شد؛ برهمین اساس شورای ششم شهر تهران در همان ابتدا تأکید ویژه‌ای به احیای شهر آفتاب و برگزاری نمایشگاه‌ها، علی‌الخصوص نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل داشته است؛ هرچند که به این موضوع همچنان توسط دستگاه‌های مختلف که متولی برگزاری نمایشگاه‌ها هستند، مخصوصا وزارت صمت توجهی نمی‌شود. در همین رابطه، روز گذشته مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکری ضمن تقدیر از بازرسی کل کشور جهت ارسال نامه به رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۵اردیبهشت سال۱۴۰۲ برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب، گفت: این موضوع مشکلات محیط‌زیستی و آلودگی‌های زیادی را ایجاد می‌کند و جان شهروندان را به خطر می‌اندازد؛ به‌طوری‌که خودروهای امدادی در تردد با مشکل مواجه می‌شوند؛ از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم در این خصوص دستور عاجل دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید