• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198754
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgL48
+
-

پذیرایی ساده

آیا اجراهای جدید تئاترشهر توانایی جذب مخاطب را دارند؟

گزارش
پذیرایی ساده

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

حالا که اطراف مجموعه تئاترشهر خلوت‌تر شده، این مجموعه باز هم به روزهای اوج خود بازگشته؛ روزهایی که می‌تواند نویدبخش حضور تماشاگران بیشتر باشد، ‌اما شرط حضور تماشاگر بیشتر در سالن‌های تئاترشهر اجرای نمایش‌های باکیفیت و انتخاب نمایش‌های درست است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد مدیریت مجموعه با توجه به تصمیم‌هایش در انتخاب اجراها، گاهی آن را مدنظر قرار نمی‌دهد.
بیشتر از 50سال است که سالن‌های تئاترشهر میزبان کارگردانان بزرگ تئاتر هستند؛ کارگردانانی که درخشان‌ترین اجراها را با بیشترین تماشاگر روی صحنه بردند. نمایش‌هایی در تئاترشهر اجرا شده که صف تماشاگرانشان به محوطه تئاترشهر کشیده می‌شد و روزگاری هر کارگردان آرزویش این بود که در سالن‌های تئاترشهر اجرا داشته باشد. کارگردانان جوان‌تر تلاش می‌کردند با اجراهای مختلف و کسب تجربه، اجرای خود را به این ساختمان برسانند و اجرا در تئاترشهر کار آسانی نبود، اما حالا کارگردانان مختلف بدون رزومه حرفه‌ای اجراهای خود را در این سالن‌ها دارند؛ سالن‌هایی که انتظار می‌رود برای گروه‌های حرفه‌ای‌تر باشند.
شاید برخی معتقدند که باید به گروه‌های جوان هم فرصت داد، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به سالن‌های مختلفی که در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد، سالن‌های دیگر می‌تواند محل آزمون و خطای گروه‌های جوان‌تر بوده و سالن‌های تئاترشهر همچنان گروه‌های حرفه‌ای خود را داشته باشد.
در حال حاضر برخی از اجراهای تئاترشهر کمترین تماشاگر را دارند؛ اجراهایی که شاید در دیگر سالن‌ها بتوانند اجراهای خود را داشته باشند. این روزها تئاترشهر بیشترین تعداد اجراهایش را پشت سر می‌گذارد، اما این شلوغی تا چه اندازه مخاطب و فروش بلیت را به همراه خواهد داشت؟ یکی از نمایش‌هایی که پیش‌فروش بلیت‌هایش رضایت‌بخش است، «سلول شخصی» آلادپوش است؛ نمایشی که به‌تازگی در تالار اصلی روی صحنه رفته و جلیل فرجاد، کامران تفتی و مجید نوروزی، بازیگران آن هستند. علیرضا معروفی هم «جریان» را با بازی روزبه حصاری، وحید نفر، خسرو احمدی و... روی صحنه دارد. «ژنرال مجهول» به نویسندگی رنه دُ ابالدیا و ترجمه فرهاد ناظرزاده‌کرمانی عنوان نمایشی است که در سالن چهارسو اجرا می‌شود. باید دید آیا کارگردان نمایش از عهده اجرای این متن برمی‌آید؟ در همین سالن نمایش «حرفه‌ای» به کارگردانی وحید منتظری روی صحنه می‌رود. «هیدن» از دیگر نمایش‌هایی است که به کارگردانی کورش شاهونه در قشقایی اجرا دارد. «سایه روشن» نوشته و کار سعیده آجربندیان هم دیگر نمایشی است که در تالار سایه اجرا می‌شود. «ساپو» از اجراهای جدید این مجموعه است که از نیمه دوم مرداد در سایه روی صحنه می‌رود. در کارگاه نمایش «شازده کوچولو۲۰۲۳» به نویسندگی و کارگردانی نیاما گودرزی اجرا می‌شود.

چهره‌ها و اجراهای پرفروش
حضور بازیگران شناخته‌شده در اجراهای نمایشی، تضمینی برای فروش بلیت‌ها و پر‌شدن سالن‌هاست. نمی‌توان تاثیر حضور بازیگران چهره را انکار کرد. با این حال، کیفیت اجراها و انتخاب نمایشنامه‌ها نیز در پرفروش بودن اجراها اهمیتی دارد که بیشتر علاقه‌مندان به تئاتر آن را درنظر می‌گیرند.

ایرانشهر و اجرای 5 نمایش
«نویسنده مرده است» نوشته آرش عباسی به کارگردانی بهنام شرفی و با بازی یکتا ناصر و بهنام شرفی در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی روی صحنه است .«آخرین سه‌شنبه سال» به کارگردانی الهام شعبانی از دیگر اجراهای ایرانشهر است. «چه» به نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر، دیگر اثری است که در این تماشاخانه اجرا دارد. «طیب» به کارگردانی مجید رحمتی هم روی صحنه است. آرش دادگر هم به‌زودی «مکبث» را در ایرانشهر اجرا می‌کند؛ نمایشی که در آن حسام منظور در نقش مکبث ظاهر می‌شود.

متون رادی در سنگلج
تماشاخانه سنگلج به‌طور همزمان میزبان 2نمایش از آثار زنده‌یاد اکبر رادی است. «شب روی سنگفرش خیس» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی با کارگردانی میکائیل شهرستانی اجرایش شروع شده و «هفت پرده از هفت نمایشنامه» استاد اکبر رادی هم در آموزشگاه بازیگری طی دوره آموزشی توسط شاگردان استاد اجرا خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید