• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 3 مرداد 1402
کد مطلب : 198264
+
-

۱۲۰هزار فضای پارک حاشیه‌‌ای تهران مدیریت می‌شود

ساماندهی جای پارک با خودروهای دوربین‌دار

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

ساماندهی ۱۲۰هزار فضای پارک حاشیه‌ خیابان، با استفاده از دوربین‌هایی که روی خودرو‌های گشت نصب می‌شود، انجام خواهد شد. در مراسم آغاز نخستین فاز این طرح شامل مدیریت 63هزار فضای پارک، خودرو‌های مجهز به دوربین در پارکینگ ساختمان سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران به نمایش درآمدند و مدیران شهری مزایای ساماندهی پارک حاشیه‌ای را شرح دادند. بر این اساس در تعدادی از خیابان‌های اصلی شهر هر ساعت پارک‌کردن خودرو هزینه خواهد داشت که از حساب «تهران‌من» متعلق به مالک خودرو برداشت می‌شود. هزینه پارک در مقایسه با دیگر هزینه‌های مالکیت خودرو، زیاد نیست. مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران در این‌باره گفت: مدیریت پارک حاشیه‌ای در تهران 53سال سابقه دارد و از سال 1349با نصب پارکومتر‌های سکه‌ای برای 400واحد در خیابان‌های منوچهری، فردوسی و جمهوری شروع شد. در سال‌های 58، 73 و 86 تغییراتی در آن داده شد و پارکومتر‌ها حدود 7هزار جای پارک را زیر پوشش داشتند.
مجتبی شفیعی افزود: امسال 120هزار فضای پارک حاشیه‌ای در تهران ساماندهی می‌شود و نخستین قرارداد برای مناطق‌2، 3، 6، 7، 10، 11، 12و 17 است که 63هزار فضای پارک حاشیه‌ای را مدیریت می‌کنند. برای هر هزار جای پارک باید یک دستگاه خودرو گشت درنظر گرفته شود که در مجموع 60دستگاه خودرو مجهز به دوربین برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با هدف رسیدن به حمل‌ونقل پاک می‌توان از دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی هم برای پلاک‌خوانی خودروها در پارک‌های حاشیه‌ای استفاده کرد.
رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران تأکید کرد: امروز 16دستگاه خودروی پلاک‌خوان در مناطق 2، 6 و 7 آغاز به‌کار می‌کند که برای حدود 35هزار فضای پارک است.
شفیعی در ادامه به ساخت 28پارکینگ در تهران اشاره کرد و گفت: 5پارکینگ در حال ساخت و 11پارکینگ در حال انعقاد قرارداد و بقیه نیز در حال تحویل زمین هستند. با ساخت این 28پارکینگ بیش از 10هزار فضای پارک به ظرفیت‌های قبلی اضافه خواهد داد.

 انضباط‌بخشی؛ نخستین هدف
معاون شهردار تهران در این مراسم با تأکید بر اینکه بیشترین مسافری که می‌توان با حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا کرد، حدود ۶۰‌درصد است، گفت: انضباط ترافیکی در معابر ما حاکم نیست. در مطالعات جدیدی که نخستین خروجی آن هفته گذشته به‌دست ما رسید، وضعیت سرانه معبر، جمعیت و تعداد خودروهای تهران با 4پایتخت کشورهای توسعه‌یافته مقایسه شد و تعداد خودروهایمان از آنها کمتر و سطح معابرمان به جز یک مورد از دیگر پایتخت‌های مورد مقایسه بیشتر بود. جلال بهرامی افزود: در ایران قوی‌ترین مدل حمل‌ونقل عمومی کشور متعلق به شهر مشهد است، اما چرا این شهر همچنان مشکل ترافیک دارد؟ پاسخ این سوال انضباط ترافیکی است. وی ادامه داد: اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در راستای انضباط‌بخشی است و بیشترین سود از انضباط شهری را شهروندان می‌برند و این به‌معنای ایجاد محدودیت نیست، بلکه تسریع در زندگی است.

عدالت در پارک خودرو‌ها
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین گفت: اگر بخواهیم به تردد زائد در شهر پایان بدهیم باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم. این‌کار می‌تواند باعث کاهش تصادفات و کاهش مرگ‌ومیرها باشد. امروزه دیگر ایجاد شهرهای هوشمند آرزو نیست و وظیفه ابتدایی مدیریت شهری تلقی می‌شود. سیدجعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه متأسفانه در شهر شاهد بی‌نظمی پارک حاشیه‌ای هستیم، گفت: این مسئله منجر به بی‌عدالتی استفاده از فضاهای پارک حاشیه‌ای و نارضایتی شهروندان شده است؛ به‌عنوان مثال برخی از افراد خودروهای خود را در خیابان‌های مختلف پارک می‌کنند و تا پاسی از شب مکان خودروهای خود را تغییر نمی‌دهند و این بی‌عدالتی در حق کسانی است که جای پارک پیدا نمی‌کنند. با اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای شهر تهران، شاهد عدالت در پارک حاشیه‌ای خواهیم بود. او با تأکید بر اینکه حوزه حمل‌ونقل شهرداری تهران باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نوین و از ابزارهای فناوری در این حوزه بهره ببرد، گفت: این قدم خوبی است، ولی قدم پایانی نیست و در سایر موضوعات نیز باید با همین رویکرد و مبتنی بر دانش و فناوری‌های جدید حرکت کنیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید