• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 7 تیر 1402
کد مطلب : 195836
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lEyM
+
-

دو راهی ورود اتوبوس‌ها به تهران

رئیس شورای شهر تهران: خودروسازان داخلی به وعده خود در تأمین 4هزار دستگاه اتوبوس عمل نکردند

شورا
دو راهی ورود اتوبوس‌ها به تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

برای چندمین‌بار موضوع واردات اتوبوس‌های کارکرده در صحن شورا مطرح شد و مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «تلاش ما استفاده از اتوبوس‌های داخلی است و در راستای همین رویکرد با خودروسازان داخلی قراردادهایی منعقد و مقرر شد تا پایان سال گذشته 4هزار دستگاه اتوبوس تأمین کنند که متأسفانه خلف وعده کردند و این امر محقق نشد.» او با بیان اینکه سال گذشته فقط 740دستگاه اتوبوس تأمین شد به‌ضرورت ورود اتوبوس‌های کارکرده اشاره کرد و گفت: «برای ورود اتوبوس‌های کارکرده از دولت و مجلس مصوبه گرفته‌ایم و مخالفت محیط‌زیست دراین‌خصوص معنایی ندارد. اتوبوس‌ها کمتر از 5سال کار کرده‌اند و مطابق با استاندارد و پشتیبانی فنی ایران هستند. ما اصراری برای ورود اتوبوس‌های کارکرده نداشته و نداریم، اما وقتی خودروسازان داخلی خلف وعده می‌کنند و مردم مدت‌زمان طولانی در ایستگاه‌ها منتظر می‌مانند، چاره‌ای جز این کار نیست.»

آلودگی‌های زیستی و صوتی بازار آهن شادآباد
در بخش دیگری از جلسه رؤسای کمیسیون‌های محیط‌زیست و خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی و نظارت و حقوقی گزارشی از منطقه 18دادند. مهدی پیرهادی به معضلات بازار آهن شادآباد اشاره کرد و گفت: «کارگاه‌ها و صنایع مزاحم بازار آهن شادآباد آلودگی‌های محیط‌زیستی و صوتی دارند و زندگی مردم را هم تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. همچنین ایمنی این بازار نیز مناسب نیست و می‌تواند معضلات جدی را برای ساکنان منطقه ایجاد کند. شن‌چاله‌ها که عمق برخی از آنها 90متر است هم معضل دیگر این منطقه محسوب می‌شود که در مواقع بحرانی همچون زلزله می‌توانند خطرآفرین باشند.» نرگس معدنی‌پور هم وضعیت فرهنگی را تشریح و عنوان کرد که پروژه‌های فرهنگی منطقه حدود 99درصد پیشرفت دارند. نرجس سلیمانی هم تأکید کرد و گفت: «در این منطقه تلاش‌های خوبی صورت‌گرفته، اما با ابرچالش‌هایی مواجه هستیم که از مقیاس منطقه فراتر است و باید چاره‌ای برای حل مشکلات این منطقه اندیشیده شود.»

رفع مشکل شن‌چاله‌ها پس از 40سال
در ادامه جلسه محمدجواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ توضیحاتی درباره اقدامات انجام‌شده ارائه داد و گفت: «در توسعه حمل‌ونقل عمومی با اعتبار ۳۵۰۰میلیارد تومان توافقاتی صورت‌گرفته که اگر محقق شود، اتفاق بزرگی در منطقه رخ می‌دهد. شن‌چاله‌ها پس از 40سال تعیین‌تکلیف شدند و طرحی را ارائه داده‌ایم که درصورت تأیید نهایی توسط سازمان نوسازی مشکل شن‌چاله‌ها برای همیشه حل می‌شود. با رفع معارضان، فاز اول پروژه شهید بروجردی به‌زودی بهره‌برداری می‌شود. در منطقه، خط مترو وجود ندارد و باتوجه ‌به مطالبات شهروندان، این مشکل را پیگیری خواهیم کرد.»

شناسایی 33هزار بنای ناایمن
اعضای شورای شهر تهران بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی را هم در دستور داشتند که آن را تصویب کردند. مهدی بابایی در جریان بررسی این لایحه به‌ضرورت ایجاد ادارات اچ اس‌ای (واحد ایمنی محیط کار) در مناطق اشاره کرد و گفت: «حدود ۳۳هزار ساختمان ناایمن در درجات کم‌خطر، میان‌خطر، پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش‌نشانی شناسایی شده و الزام ایمن‌سازی ساختمان‌ها توسط مالکان در این دوره از مدیریت شهری با جدیت دنبال می‌شود. در اصلاحیه این لایحه مقرر شده که اقدام به پلمب ساختمان‌های ناایمن درصورت عدم‌اقدام مالکین به ایمن‌سازی، از طریق کمیته ایمنی مناطق ۲۲گانه انجام شود. شهرداران مناطق موظف‌ هستند مراتب را برای انجام اصلاحات به مالکان اعلام کنند. آنها باید در چارچوب وظایف قانونی خود، مراتب را درصورت بی‌توجهی از سوی مراجع قضایی پیگیری کنند.»

گزارش مطلوب حسابرسی مرکز معاینه فنی
پس از اتمام گزارش‌های حسابرسی سال‌های 96تا 99، دور جدید بررسی گزارش‌های حسابرسی از سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران برای سال‌های 1400و 1401با ارائه گزارش مرکز معاینه فنی خودرو شروع شد. شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در جریان ارائه گزارش گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای عملیاتی این ستاد با افزایش ۱۲درصدی مراجعات حدود ۳۰میلیارد تومان افزایش یابد.»

مکث
شفافیت مالی نتیجه به‌روزرسانی حسابرسی‌ها


محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا: طبق قانون یکی از وظایف اصلی شورا، نظارت بر امور مالی شهرداری است که از طریق حسابرسی سالانه انجام می‌شود. در دوره گذشته گزارش‌های حسابرسی در صحن ارائه نشد و در دوره ششم این موضوع را در کمیسیون برنامه‌وبودجه به جدیت پیگیری کردیم و گزارش‌های حسابرسی سال‌های 96تا 99قرائت شدند و به اتمام رسیدند. امروز هم گزارش حسابرسی 1400تا 1401مرکز معاینه فنی خودرو در صحن ارائه شد که این موضوع نشان می‌دهد گزارش حسابرسی مجموعه‌های شهرداری تهران به‌روز شده‌اند؛ اقدام بی‌سابقه‌ای که در ادوار گذشته محقق نشده بود. به‌روزشدن حسابرسی‌ها منجر به شفافیت مالی مجموعه می‌شود؛ چراکه از طریق گزارش حسابرسی‌ها مشکلات و معضلات مجموعه‌ها مشخص می‌شود و براساس تکالیفی که تعیین شده این مسائل حل می‌شود. قطعاً این رویه تا پایان دوره ششم ادامه دارد و عملکرد مجموعه‌های شهرداری تهران زیر ذره‌بین نظارت شورا قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید