• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194960
+
-

مدرسه همشهری به زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل مؤسسه همشهری با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارش پرداخت

گزارش
مدرسه همشهری به زودی راه‌اندازی می‌شود

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

دیروز یکصدوپنجاه‌وپنجمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که ارائه گزارش عملکرد مؤسسه همشهری توسط مدیرعامل مؤسسه، مهم‌ترین دستور جلسه بود. برای جلوگیری از اتلاف وقت پرویز سروری که ریاست جلسه را بر عهده داشت از نطق خود صرف‌نظر کرد و پس از تذکرات تعدادی از نمایندگان، محسن مهدیان پشت تریبون رفت و با بیان اینکه قصد نداریم عملکرد و مدیریت گذشتگان را قضاوت کنیم گفت: «اتفاقی که در مؤسسه همشهری رخ‌داده نتیجه یک غفلت است. وقتی همه رسانه‌ها به سمت‌وسوی دیجیتال شدن رفتند، مؤسسه همشهری به‌دلیل اینکه مدیران نگاه آینده‌نگری نداشتند و تصمیم مناسب و بهنگام نگرفتند، از این مسیر بازماند. در یک برهه زمانی همشهری در اوج بود و انحصار تبلیغات داشت؛ اما تحول در رسانه بسیار پرسرعت و قطعاً آینده‌نگری در حوزه رسانه از موضوعات خیلی پیچیده امروز دنیاست.» کم‌شدن صفحه نیازمندی‌های همشهری نتیجه همین بازماندن از حرکت به‌سوی دیجیتال است که مدیرعامل مؤسسه در جریان گزارش به آن اشاره و عنوان کرد: «وقتی مؤسسه را تحویل گرفتیم نیازمندی‌ها از 400صفحه به 24صفحه رسیده بود و سال 1400مؤسسه حدود 210میلیارد تومان زیان انباشته داشت و ماهانه برای پرداخت حقوق با کسری 8میلیاردتومانی مواجه بودیم.» بخش مجلات تلخ‌ترین موردی است که در مؤسسه همشهری می‌توان به آن اشاره کرد. مهدیان با بیان این مطلب گفت: «برندهای خوشنام مجلات همشهری به پیمانکار واگذار شد که اهلیت لازم را نداشت و این برندها صدمه دیدند. همشهری 18برند مجله داشت که در این دوره با تلاش‌های صورت‌گرفته 10برند را احیا کردیم و امروز شاهد انتشار مجلات سرنخ، دانستنیها، همشهری ماه، تماشاگر و... هستیم.»

تعدیل‌نیرو نداشتیم
چاپخانه همشهری دستگاه‌های ارزشمندی داشت اما پس از افت تیراژ روزنامه، دستگاه‌ها به‌روزرسانی نشدند و بخش زیادی از نیروهای چاپخانه بیکار بودند. مدیرعامل مؤسسه همشهری با اشاره به این موضوع در تشریح وضعیت نیروها گفت: «حدود هزار نفر در مؤسسه مشغول کار هستند که در دوره مدیریت بنده 200نفر خارج شدند. برخی به بخش‌های دیگر منتقل و تعدادی هم بازنشسته شدند؛ بنابراین به‌صراحت می‌گویم که در این دوره هیچ‌کس از مؤسسه اخراج نشده و تعدیل‌نیرو نداشتیم.»‌

عقب‌ماندگی در حوزه ذهنیت
مهدیان در جریان ارائه گزارش به فاصله عینیت از ذهنیت هم اشاره و آن را مسئله اصلی کشور دانست و تأکید کرد: «به همان اندازه که جمهوری اسلامی در عینیت پیشرفت داشته و پیروز است در ذهنیت عقب هستیم و اگر امروز برای حوزه رسانه و حوزه ذهنیت کاری نکنیم بسیاری از اقداماتی که انجام می‌دهیم ابتر خواهد بود. به‌عبارت ‌دیگر هر چقدر تلاش صورت گیرد اما به جهت تصویری و ذهنی کاری نکنیم مخاطب و جامعه از ما نمی‌پذیرد و به تعبیر رهبری دشمن کاری می‌کند روز را برای شما شب و شب را روز قرار دهد. پس باید پذیرفت رسانه امروز اساساً ابزار کارآمدی است و هیچ مدیری نمی‌تواند بدون اتکا به رسانه و حوزه افکار عمومی کار را پیش ببرد، حتی اگر در بالاترین سطح کارآمدی  قرار گرفته باشد.»

نگاه همشهری انقلابی است نه سیاسی
محسن مهدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه «موضوع» تعیین تکلیف نمی‌کند بلکه مخاطب است که مشخص می‌کند باید به چه موضوعی بپردازیم، گفت: «اصلا و ابدا نمی‌توان دسته‌بندی‌هایی برای موضوعات انجام داد. وقتی یک اتفاق شهری در برخی از مواقع به موضوع سیاسی تبدیل می‌شود دیگر نمی‌توان برای موضوعات دسته‌بندی قائل شد. به‌هیچ‌عنوان همشهری روزنامه سیاسی به‌معنای حزبی و جناحی نیست. نگاه همشهری سیاسی نیست اما روزنامه ما انقلابی است. وقتی در کشور اتفاقی رخ می‌دهد، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و سرخود را برگردانیم.» مهدیان در پایان گزارشی از کارهای انجام شده و طرح‌هایی که قرار است اجرایی شوند، ارائه داد.


شورا
همشهری  از نگاه اعضای شورای شهر تهران

 پس از استماع گزارش محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری، تعدادی از نمایندگان شورای شهر تهران دیدگاه‌ها،  نظرات و انتقادات خود را مطرح کردند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید