• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194258
+
-

همشهری دلایل عقب‌ماندگی تهران را بررسی می‌کند

قفل چند ساله تهران باز شد

گزارش
قفل چند ساله تهران باز شد

مهدی اسماعیلی‌پور-روزنامه‌نگار

ترک فعل موضوعی است که شاید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و گاهی با تغییر واژگان مهر تأیید بر آن می‌زنند. با شعار انسان‌محوری بر سر کار آمدند اما 4سال تهران را قفل کردند. عدم‌اجرای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، عدم‌توسعه حمل‌ونقل عمومی، بی‌توجهی به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و... تنها گوشه‌ای از ترک فعل مدیریت شهری پنجم است. البته یکی از سیاست‌های این افراد نگهداشت وضع موجود و آنچه از گذشته به ارث رسیده، بوده است اما حالا اسم رمز ترک فعل، پروژه‌های انسان‌محور است. همشهری در ابتدا با کنکاش درخصوص این قفل 4ساله به بررسی زوایای مختلف ترک فعل می‌پردازد و اساسا این موضوع را مطرح می‌کند که چرا تهران عقب افتاده است؟ در ابتدا به برخی از نکاتی که شهردار تهران در نشست خبری مطرح کرده می‌پردازیم.

الزامات دیکته‌شده
گاهی مواقع ترک‌فعل در سایه الزامات دیکته‌شده صورت می‌گیرد. به‌عنوان نمونه در برخی از مصوبات کمیسیون ماده5 اعلام کرده‌اند ساختمان‌های بالای ۱۱طبقه باید به شورا بروند و این تصمیم دلبخواهی گرفته شده  تا تهران را قفل کنند و مردم را به خاک سیاه بنشانند.

تغییر طرح تفصیلی  
کسانی که نگاه انقباضی خود را به تهران تحمیل کردند و طرح تفصیلی پایتخت را تغییر دادند. آنها حق چنین کاری نداشتند و فراتر از قانون و با سیاسی‌بازی عمل کردند. ما اگر به طرح تفصیلی سال۹۱ عمل کنیم باید کمیسیون ماده5،  تعطیل شود.

بدهکاران مدعی شده‌اند
می‌گفتند بایدمعتادان را رها کنیم تا بمیرند.  این نگاه انسانی است؟ هنر نداشتند مشکل ترافیک و آلودگی را برطرف کنند و فشار آوردند تا شهر را فرسوده کنند. دستگاه‌ها باید سراغ این افراد بروند اما حالا کسانی که بدهکارند، مدعی شده‌اند.

رفاه مردم اولویت نداشت
تغییر وضعیت پادگان جی، ۰۶، جنگ‌افزارسازی و دوشان‌تپه در کمیسیون ماده5 پیگیری شد. در ادوار گذشته عده‌ای یا علاقه به رفاه مردم نداشتند یا علاقه نداشتند مردم در ایمنی باشند یا علاقه ندارند دوره‌ای موفق عمل کند.

پایانی برای زجر مردم
بافت چیذر، فرحزاد، ده‌ونک، حصارک، اسلام‌آباد و محله‌هایی که مردم سالیان‌سال رنج می‌بردند. درواقع برخی عادت دارند مردم را آزار دهند و کسی به آن توجه نمی‌کرد و اسم این رویکرد را تدبیر می‌گذاشتند. مشکلات این بافت‌ها پیگیری شد و به نتیجه رسید.

ترافیک در کمیسیون ماده5
با نگاه گران‌سازی‌ شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس، به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت‌هایی با این قیود ایجاد شود. در دوره گذشته این محدودیت‌ها را اعمال کردند، از سال۹۸ به بعد ترافیک پشت کمیسیون ماده5 افزایش پیدا کرد.

مترو
از عقب‌افتادگی اورهال تا تعلل 6ساله برای 630واگن چینی

متروی تهران درگیر مشکلات و چالش‌های ناشی از کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌های گذشته است

نوسازی ناوگان مترو
در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین دوره پنجم مدیریت شهری، گام مهم و مؤثری برای نوسازی و توسعه ناوگان مترو برداشته نشد تا امروز این ناوگان با مشکلات و کمبودهای اساسی دست و پنجه نرم کند و تا زمانی که این کمبودهای به جا مانده برطرف نشود، مشکلاتی نظیر شلوغی یا خرابی‌هایی مترو، به‌صورت قطعی و جدی رفع نخواهد شد. برای جبران کم کاری‌ها و ترک فعل‌های صورت گرفته، در دوره ششم مدیریت شهری، توسعه حمل‌ونقل ریلی پایتخت به‌ویژه درسال 1402به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

معطل ماندن قرارداد 630واگن چینی از سال 96
سال 96تفاهمنامه‌ای با یک شرکت چینی برای واردات 630دستگاه واگن منعقد شد، اما دولت وقت، 15درصد مبلغ پیش‌پرداخت را تامین نکرد تا قرارداد منعقد شده به جریان بیفتد. در دوره جدید مدیریت شهری، مقدمات پیش پرداخت این قرارداد با پیگیری‌های شهرداری تهران در دولت سیزدهم فراهم و نهایی شده است، اما از زمان واریز پول حدود 18‌ماه (بین 14‌ماه تا 2سال) طول می‌کشد تا نخستین واگن وارد کشور شود و همچنین دست‌کم 3 سال زمان می‌برد تا تمام واگن‌ها وارد ناوگان متروی پایتخت شود.

جبران عقب ماندگی سال‌های گذشته
اورهال قطارها در سال گذشته، بالاتر از برنامه پیش‌بینی شده انجام شد و در سال 1402نیز اورهال 211واگن در دستور کار قرار دارد. با توجه به نیاز متروی تهران به نقدینگی جهت انجام تعمیرات اساسی ناوگان، بخش عمده‌ای از بودجه امسال شرکت برای خرید قطعات یدکی و تعمیرات اساسی ناوگان در نظر گرفته شده و بودجه شرکت در ردیف اورهال ناوگان افزایش بیش از صد درصدی داشته است که امیدواریم با تخصیص نقدینگی از این محل بتوانیم بخشی از عقب‌افتادگی اورهال ناوگان را جبران کنیم.

خداحافظی با انبارهای خالی
مدیریت شهری ششم در ابتدا با انبارهای خالی مترو روبه‌رو بود و بر همین اساس، اورهال مترو با مشکل مواجه شده بود.  مدیر عامل متروی تهران مسعود درستی  در این‌باره می‌گوید:  در تلاش هستیم تا در سال‌جاری به موازات اورهال واگن‌ها، قراردادهای تولیدی هم فعال شود. ما در متروی تهران و حومه به‌عنوان نخستین بهره‌بردار مترو سعی می‌کنیم ارتباط با دانشگاه، تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی را افزایش دهیم تا اعتماد متروهای کلانشهرهای دیگر را برای استفاده از تولیدات داخلی افزایش دهیم.

چشم‌انداز20 ساله برای مترو
در حال حاضر 135رام قطار شامل 945واگن فعال در شبکه متروی تهران (به جز خط 5) وجود دارد و درصورت عملی شدن کامل قراردادهای تولید 113واگن در داخل کشور و واردات 790واگن از چین، 903واگن معادل 126رام قطار به ناوگان درون‌شهری متروی اضافه خواهد شد. با عملی شدن این دو قرارداد، ظرفیت قطارهای  مترو پایتخت حدودا 2 برابر خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در 20سال آینده نه‌تنها خطوط هفت‌گانه موجود تکمیل می‌شود، بلکه 4‌خط دیگر نیز به آن اضافه می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید