• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194232
+
-

اجاره‌ دقیقه‌ای خانه‌های دودی

ناصر امانی: محله و میدان شوش نه فقط برای تهرانی‌ها و ایران، بلکه برای کشورهای همسایه و حتی جهان یک نام معروف است

گزارش
اجاره‌ دقیقه‌ای خانه‌های دودی

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

شوش محله قدیمی پایتخت این روزها به یکی از کلونی‌های اصلی آسیب اجتماعی تبدیل شده و  به‌گفته ناصر امانی، عضو شورای شهربرای کشورهای همسایه هم شناخته‌شده‌ است. خانه‌های دودی جدیدترین  معضل است که او در جریان ارائه گزارش در صحن شورا به آن اشاره کرد و گفت مشتریان، اول صبح برای استعمال مواد‌مخدر آن را اجاره و چند دقیقه بعد هم ترک می‌کنند. البته اکثر این افراد اتباع بیگانه هستند که تا‌کنون 37باب از خانه‌های دودی توسط شهرداری شناسایی شده است.

مشکلات محلات خط مرزی
محله شوش مرز میان مناطق 12 و 15 است و برخی از مشکلات این محله هم در پی قرارگرفتن روی خط مرزی ایجاد شده است. آنطور که عضو شورای شهر در گزارش خود اشاره کرده است: «معمولا معابر و محله‌هایی که در بین 2منطقه قرار می‌گیرند، قدری از دید و توجه مدیران هر دو منطقه مغفول می‌ماند. البته شهرداری برای رفع مشکلات ازجمله کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش‌های زیادی کرده و گام‌هایی هم برداشته است، اما در این مقوله ضرورت دارد تا سایر دستگاه‌ها و مسئولان هم ورود کنند و وظایفشان را انجام دهند.» 60درصد بافت شوش فرسوده است، اما به‌گفته امانی، مهم‌ترین مشکل مردم مسائل اجتماعی و فرهنگی و پس از آن حضور اتباع بیگانه است که گویا 50درصد بافت جمعیتی این محدوده را تشکیل می‌دهند.

پلمب خانه‌های پلاک قرمز
جمعیت و حضور شبانه‌روزی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها هرچند نسبت به گذشته کاهش‌یافته، اما همچنان برای ساکنان محله آزاردهنده است. امانی با بیان این مطلب گفت که در این محله هم مانند محله هرندی شاهد وجود خانه‌های پلاک قرمز هستیم که تا‌کنون شهرداری منطقه، 18باب خانه را شناسایی کرده که با دستور مقامات قضایی پلمب شده‌اند. زباله‌گردها هم در شوش حضور فعال دارند و با وجود تعطیلی اکثر مراکز خرید ضایعات، حدود 8 تا 10وانت‌بار شب‌ها به‌صورت گردشی اقدام به خرید پسماندها از زباله‌گردها می‌کنند. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در جریان ارائه گزارش خود با اشاره به معضلات محله شوش گفت: «اینها مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند که این محله قدیمی تهران گرفتارشان است و باید یک فکر اساسی برای حل مشکلات نه فقط شوش بلکه سایر محلات مرکزی مانند هرندی و... تهران شود.»

جلوگیری از ورود کودکان کار اتباع
در ادامه جلسه، سوده نجفی، عضو هیأت‌رئیسه شورا هم در قالب تذکری به موضوع کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: «این کودکان به‌دلیل آزارهایی چون کتک، توهین، تحمل گرما و سرما، گرسنگی و... از یک‌سو دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی می‌شوند و از سوی دیگر فعالیت کودکان کار و حضور آنها در خیابان‌ها مشکلاتی برای شهر و شهروندان پدید می‌آورد. در موضوع ساماندهی کودکان کار چندین دستگاه ازجمله شهرداری، وزارت کشور، نیروی انتظامی و... مسئولیت دارند و با وجود این همه متولی، آمار کودکان کار در کشور و به‌ویژه شهر تهران رو به ‌افزایش است.» نبود آمار دقیق از کودکان کار هم مورد انتقاد این عضو شورا قرار گرفت و عنوان کرد: «هنوز یک نهاد مشخص به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی کودکان کار معرفی نشده که همین امر باعث ارائه آمارهای متناقض درباره کودکان کار شده که با همین آمارهای متعدد طبیعتا اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه با خطا مواجه خواهد شد. براساس همین آمارهای غیررسمی حدود 80درصد کودکان کار اتباع هستند و اگر عزم جدی برای ساماندهی این موضوع وجود دارد، در گام نخست باید از ورود اتباع جلوگیری کرد و پس از آن هم با باندها و شبکه‌هایی که کودکان را استثمار می‌کنند، برخورد قاطع شود.»

10مطالبه ساکنان محله شوش شرقی
  تعیین تکلیف حضور اتباع بیگانه و ساماندهی آنها
  برخورد ریشه‌ای و اساسی با معتادان و کارتن‌خواب‌ها
  برخورد قاطع با املاک پلاک قرمز و خانه‌های دودی و پلمب دائم و تخریب آنها
  جمع‌آوری و پلمب مراکز خریدوفروش ضایعات
  تسهیل ضوابط نوسازی بافت فرسوده در املاک و پلاک‌های تجمیعی
  رفــــع ســـــد معبـــــــر و بساط‌گستران در محله
  تعیین تکلیف پروژه اوراق‌فروشان و تسهیل انتقالشان به مجتمع خاوران
  آسفـــــــالت معابـــــر و سامـــاندهی جــــــداول و کانیوها
  توجه ویژه به نگهداشت، رفت‌وروب، نظافت مخازن و انتقال پسماند خیابان و معابر محله
  تعیین تکلیف 2 فروشگاه متروکه شهر و روستا و رفاه

 

این خبر را به اشتراک بگذارید