• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139833
+
-

6 دقیقه فوتبال، 60 دقیقه جنجال

چرا دیدار برزیل با آرژانتین در مقدماتی جام جهانی تعلیق شد؟

6 دقیقه فوتبال، 60 دقیقه جنجال

پس از مدت‌ها یک مسابقه مهم در منطقه آمریکای جنوبی به ساعت ما ایرانی‌ها می‌خورد و به‌جای ساعت 3 و 4 صبح، ساعت23:30برگزار شده بود که آن هم پس از 7-6 دقیقه متوقف و تعلیق شد. دیدار برزیل با آرژانتین در ورزشگاه کورینتیانس آره‌نا در سائوپائولو تنها چند دقیقه طول کشید؛ دیداری که در آن توپ به پای مسی نخورد، نیمار تنها وقت کرد یک‌بار تمارض کند و بلافاصله بعد از آن هم خطایی انجام داد تا همه متوجه درگیری‌های کنار زمین شوند. ابتدا به‌نظر می‌رسید بگومگوهای کنار زمین به درگیری نیمکت‌ها یا بازیکنان 2 تیم مربوط می‌شود اما خیلی زود مشخص شد ماجرا به تلاش افسران بهداشتی و پلیس برزیل مربوط است که قصد داشتند 4‌بازیکن آرژانتین را به‌دلیل زیرپا گذاشتن مقررات و پروتکل‌های بهداشتی بازداشت کنند. امی بوئندیا، امی مارتینز، کریستین رومرو و جووانی لوسلسو ۴ بازیکن لیگ برتری (شاغل در لیگ انگلیس) تیم ملی آرژانتین در ورود به خاک برزیل برای مسابقه با این کشور، درباره وضعیت خود در ۱۴ روز اخیر راستگو نبودند و همین موضوع دردسر بزرگی به راه انداخت. این خبر پیش از آغاز مسابقه منتشر شد اما گزارشگر تلویزیونی ما که عزادار بود و بدون مطالعه گزارش این دیدار حساس را آغاز کرده بود، تا نیم ساعت متوجه نشد چه اتفاقی رخ داده. خیلی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی وقتی آرژانتینی‌ها تیم را از زمین بیرون کشیدند، شرایط را به لیگ آزادگان خودمان و کنفدراسیون فوتبال تشبیه کردند که پربیراه هم نبود چون کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی موسوم به CONMEBOL دست‌کمی از همتای آسیایی‌اش ندارد. برای نمونه می‌توان به برگزاری رقابت‌های کوپا آمریکا به‌طور نامنظم و با فاصله‌های کم اشاره کرد؛ جوری که مسی هم توانست طلسم جام نگرفتن با تیم ملی را باطل کند!از ماجرا دور نشویم؛ 4‌بازیکن مورد اشاره که 3‌تای آنها در ترکیب اصلی بودند، هنگام سفر از آرژانتین به کاراکاس در ونزوئلا، حضور خود در انگلیس در 14روز گذشته را انکار کردند، درحالی‌که همه آنها در لیگ برتر به میدان رفته بودند. هواپیمای حامل بازیکنان آرژانتین از پایتخت ونزوئلا وارد برزیل شد و قوانین برزیل به‌گونه‌ای است که مسافران برگشته از هند، آفریقای‌جنوبی و انگلیس که در لیست قرمز کرونا هستند، هنگام ورود به خاک این کشور باید به قرنطینه 2‌هفته‌ای بروند. مقامات برزیل بلافاصله پس از پی بردن به دروغ بازیکنان تیم میهمان خواستار دیپورت فوری این 4‌بازیکن از برزیل شدند.
آرژانتینی‌ها معتقد بودند که اگر تخلفی صورت گرفته، باید زودتر اعلام می‌شد نه در جریان مسابقه. حرف‌های مسی که از دوربین‌های فیلمبرداری شنیده می‌شد این بود: «3 روز است که اینجا حضور داریم. چرا در این مدت کاری برای دیپورت بازیکنان انجام ندادید؟ چرا همه تلاش‌ها را به بعد از سوت شروع بازی موکول کردید؟ اگر قرار است بازیکنان ما را از زمین خارج کنید، همه ما زمین بازی را ترک خواهیم کرد.» برزیلی‌ها هم بازیکنان خودشان را با حریف مقایسه و اعتراض کردند که چرا قانون نباید برای 2 تیم یکسان اجرا می‌شد. در اردوی برزیل برخی از بهترین بازیکنان این تیم نظیر آلیسون، ادرسون و گابریل ژسوس به‌خاطر همین قانون نتوانسته بودند تیم ملی را همراهی کنند، درحالی‌که آرژانتینی‌های لیگ برتر در اردوی رقیب حاضر بودند.
ماموران آنویزا، نهاد مرتبط با وزارت بهداشت برزیل که گفته می‌شود در جریان ورود این بازیکنان نبودند، از قرار معلوم قبل از بازی برای بازداشت آنها به اردوی محل اقامت‌شان می‌روند اما پس از حضور در محل متوجه می‌شوند تیم هتل محل اقامت را به مقصد ورزشگاه ترک کرده است. برای همین بدون درنظر گرفتن عرف فوتبال در همان جریان مسابقه به اعمال قانون دست می‌زنند. حالا ممکن است این بازی تکرار شود یا فیفا تصمیم بگیرد نتیجه مسابقه را با قوانین انضباطی و احتمالا به سود برزیل تعیین کند. اگر مسی در این بازی گل می‌زد، با تعداد گل‌های ملی پله برابری می‌کرد. پله 77گل رسمی (از 1957تا 1971) برای تیم ملی برزیل زده بود و مسی (از 2005تا به‌حال) روی عدد76متوقف مانده است. این رکورد برای نیم قرن تمام دست‌نخورده باقی مانده است و برزیلی‌ها باید راضی باشند که رکورد اسطوره فوتبال کشورشان در خاک خودشان فعلا توسط یک دشمن تهدید نشده.

این خبر را به اشتراک بگذارید