• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193415
+
-

راه‌اندازی ناحیه نوآوری تهران

تفاهمنامه چهارجانبه بین شهرداری تهران با وزارت علوم معاونت علمی رئیس‌جمهور و دانشگاه تهران منعقد شد

در شهر
راه‌اندازی ناحیه نوآوری تهران

آیین امضای تفاهمنامه چهارجانبه راه‌اندازی ناحیه نوآوری تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محمدعلی زلفی‌گل‌ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روح‌الله دهقانی فیروز‌آبادی معاون علمی و فناوری اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد. در پایان این مراسم از ماکت سه‌بعدی ناحیه نوآوری تهران رونمایی شد. به گزارش همشهری، عصر دیروز تفاهمنامه چهارجانبه‌ای بین شهرداری تهران با وزارت علوم، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دانشگاه تهران با هدف راه‌اندازی ناحیه نوآوری تهران به امضا رسید.

مشخصات ناحیه نوآوری تهران
ناحیه نوآوری دانشگاه تهران در مساحت ۷۵۰هکتار درنظر گرفته شده و محدوده جغرافیایی ناحیه از بزرگراه حکیم در شمال آغاز می‌شود و تا خیابان مطهری و بزرگراه شهید گمنام ادامه دارد و از غرب نیز از بزرگراه شهید چمران آغاز می‌شود و تا بزرگراه مدرس در شرق نیز ادامه دارد. در دل این ناحیه، ناحیه نوآوری شهر دانش نیز وجود دارد که مساحت ۵۰‌هکتاری دارد و محدوده جغرافیایی آن از شمال بلوار کشاورز تا جنوب خیابان انقلاب و از غرب کارگرشمالی تا شرق خیابان وصال شیرازی است.

ایجاد 3 ناحیه در پایتخت برای هوشمندسازی در کشور؛ به‌زودی
شهردار تهران در آیین امضای این تفاهمنامه گفت: «شهر تهران کلانشهری است که هر اتفاقی در آن می‌افتد و توسط سایر کلانشهرها الگوبرداری می‌شود. پایتخت، نماد کارآمدی هم به‌حساب می‌آید و از این‌رو فراز و نشیب‌های آن به سرعت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. امروز تهران دچار مسائل متعدد اعم از ترافیک، آلودگی هوا و موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی است که از دور مانند یک کلاف سردرگم نشان می‌دهد و کمتر کسی جرأت نزدیک‌شدن به آن را دارد.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه امروز 21ماه است که در خدمت شهروندان تهرانی هستیم و طی این دوران ممکن است در تنگنا قرارگرفته باشیم اما در انسداد هرگز نبوده‌ایم، افزود: «توجه به علم و دانش و سرریزکردن آن در فضای شهر امکان عبور از فرسودگی و گلوگاه را به ما می‌دهد. برای تهران باید یک هویت فناورانه خلق کنیم؛ هم به‌عنوان متقاضی و هم به‌عنوان حامی. از همان ابتدا تلاشمان این بود که بتوانیم پارک ولایت را به‌عنوان پارک علم و فناوری شهر تهران قرار بدهیم و با اختصاص ۲۰۰هکتار فضای شهرکی، زمینه را برای حضور همه افرادی که در حوزه فناوری و نوآوری فعالیت دارند، اعم از فعالان دانشگاهی و حتی غیردانشگاهی مهیا کنیم. کارخانه سیمان ری با فضای ۵‌هکتاری خیابان پیروزی نیز برای این موضوع درنظر گرفته شده است. او در ادامه عنوان می‌کند: «گام بعدی ما این بود که 3ناحیه در تهران مورد دقت قرار بگیرد که این 3ناحیه در شرق، مرکز و غرب تهران واقع شده است و محدوده دانشگاه‌های شریف، تربیت مدرس، تهران، امیرکبیر و علم و صنعت را شامل می‌شود و تفاهماتی در این زمینه صورت گرفته است. این 3ناحیه، پیشران در هوشمندسازی در کشور هستند و حمایت از این مسئله و البته خدمت به اهل علم را بر خود واجب می‌دانیم.»

شبکه‌ای از فضایل، فرهنگ و علم و فناوری برای شهر تهران
محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جریان این مراسم گفت: راه‌اندازی این ناحیه اقدامی شایسته‌ است و این حرکت تیمی در حالی رخ داده که در فرهنگ ما، کمتر کار تیمی را آموختیم. اگر در منطقه و زمینی که ارزش زیادی ندارد، شهرک دانشگاهیان ایجاد شود و در آن دانشگاهیان مستقر شوند، ارزش آن منطقه افزایش خواهد یافت. بدون شک منطقه‌ای که تبدیل به پارک فناوری شود، منشأ خیر و برکت خواهد شد.

ارتقای اقتصاد شهری با ناحیه نوآوری
علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این مراسم با بیان اینکه براساس آمار۱۴۰۱، بیش از ۶هزار و۵۰۰ جوان و متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فعالیت دارند و در سال۱۴۰۱ میزان صادرات دانش‌بنیان ۳۴۰هزار دلار بوده است، گفت: «ویژگی‌های ناحیه نوآوری تهران، افزایش و ارتقای کمیت و کیفیت تحقیق و نوآوری دانشگاهی، ایجاد هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان توسعه اقتصاد شهری، ایجاد مکان‌هایی با پتانسیل‌های کارآفرینانه و نوآورانه و ایجاد بستر لازم جهت رشد تیم‌ها و شرکت‌ها با کمترین حمایت دولتی است. در حال حاضر در ناحیه نوآوری شهردانش، ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان قرار دارند و پتانسیل اشتغال حدود ۱۸‌هزار نیروی دانش‌آموخته را دارد.»

الگوی شراکتی توسعه در میان نهادها، نقطه عطف است
محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این خصوص اظهار کرد: امروز نقطه عطفی در الگوسازی شراکتی بین نهادهای مختلف وجود دارد. ناحیه نوآوری فضای خوبی را مهیا کرده و علم و دانشگاه را به زندگی مردم می‌برد و مردم باید از حضور دانش‌بنیان‌ها احساس مزاحمت نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید